Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Om man får en uønsket gjest på sin eiendom...


RickyRon

Anbefalte innlegg

§ 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

 

Offentlig påtale finner bare sted når det begjæres av fornærmede og finnes påkrevet av allmenne hensyn.

 

§ 355. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som uberettiget enten sniker seg eller tross forbud trenger seg inn i hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller noe rom i sådanne eller annet tillukket sted eller tross tilhold om å fjerne seg uberettiget forblir på et sånt sted, eller som medvirker hertil.

 

Med bøter straffes den, som uberettiget tar opphold på et sted, som er i annens besittelse, og trods tilhold om å fjerne seg forblir på samme sted.

 

Offentlig påtale finner alene sted efter fornærmedes begjæring, eller hvor det kreves av allmenne hensyn.

 

Om jeg får en uønsket person gående rundt på min eiendom, som lusker rundt mitt hus, prøver å spionere på meg gjennom vinduene, ringer på døra, nekter å forlate eiendommen, men ikke prøver å bryte seg inn og ikke nødvendigvis tyr til vold og/eller trusler... De fleste ringer jo selvsagt politiet, men hvor lett er det egentlig å få han straffet etter § 355 etter det som er uthevet i kursiv? Og kan han i tillegg straffes etter § 390a uten at han tyr til vold/trusler/sjikanering? Må han gjøre dette gjentatte ganger for at min sak skal stå sterkt nok? Eller er det som jeg tror: Rett og slett ikke godt nok til å straffes? Er besøksforbud det beste jeg kan håpe på?

 

Dette er en tenkt, ikke reell situasjon. Kan være greit å vite hva man skal gjøre med slike uvelkomne "venner" (stalkere). Verden er full av folk som vi ikke ønsker å ha noe med å gjøre.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen uberettiget er på eiendommen din og ikke vil forlate den, kan du jo gripe vedkommende og kaste ham ut. Dørvakter o.l. på utesteder gjør jo dette hele tiden. Dette kan man hjemle i straffelovens nødvergeparagraf hvis man absolutt vil. Det skulle imidlertid være tilstrekkelig å vise til den private eiendomsretten.

 

Edit: Alternativt kan man hente et paintballgevær og skyte på vedkommende inntil han velger å stikke av med halen mellom bena. Bare fantasien (og loven) setter grenser.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Det kan føles truende for deg, I.E du kan søke om at vedkommende må holde seg så så mange meter unna deg, før du kan ringe politiet og få han fjernet. Tror det er det enkleste. Om han oppfører seg creepy og stalker deg på eiendommen din.

Lenke til kommentar

Vel, man utsettes nok for en legemsfornærmelse om man skytes med paintballgevær. Men nå er det slik at en legemsfornærmelse ikke er straffbar om fornærmede har samtykket til den. Hvis man sier til den uvedkommende at han vil skytes om han ikke fjerner seg - og han velger å bli værende - vil jeg nok anta at det lett foreligger et slikt samtykke og at man derfor ikke kan straffes.

 

Og jeg vil uansett anta at legemsfornærmelsens uskyldige karakter vil gjøre at den lett faller innenfor nødvergebestemmelsen - iallfall om man ber den uvedkommende fjerne seg frivillig først og det fremstår som for risikabelt/uhensiktsmessig å gå frem på lempeligere vis, f.eks. hvis fyren virker sint eller ustabil.

Lenke til kommentar

Ok, men om jeg unnlater å skyte på han med paintball og han gjentatte ganger plager meg med denne atferden, men ikke kommer til å ty til vold med mindre jeg prøver å tvinge han vekk fra min eiendom med makt, noe jeg da unnlater å gjøre, men jeg ringer politiet og venter på dem. Når de kommer, så tar de han med seg i bilen og kjører han hjem. Og som sagt skjer dette gjentatte ganger. Om jeg da anmelder han: Holder dette til å straffe han etter paragraf 390 a)?

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Edit: Alternativt kan man hente et paintballgevær og skyte på vedkommende inntil han velger å stikke av med halen mellom bena. Bare fantasien (og loven) setter grenser.

Vil dette være lovlig, da?

Du blir sannsynligvis anmeldt for brudd på våpenloven.

Lenke til kommentar

Det kan da umulig være ulovlig å skyte på noen med paintball, gitt samtykke. Det er i så fall en lov jeg har brutt opptil flere ganger :)

 

Hvorvidt samtykket anses gitt om man sier at man kommer til å skyte på de som er på eiendommen sin etter man har telt til 3 elns, og vedkommende fortsatt er der aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Husker jeg riktig kan du fjerne vedkommende med makt fra eiendommen om han bryter loven med straff som kan medføre mer enn 6mnd fengsel.

Guri, er det sant? :ohmy:

Hvor husker du dette fra, da? :ermm:

 

Bare be han fjerne seg 3 ganger (9mnd) ;).

 

Hæ..? Hva mener du med 9 mnd? :hmm:

Og hvorfor må du akkurat be ham om det 3 ganger. Hvorfor ikke 2 ganger, og hvis du ber ham om det 4 ganger, kan du bruke mauseren da? :dribble:

 

Det beste er å ringe politet..

 

Det er nok det lureste ja... :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Guri, er det sant? :ohmy:

Hvor husker du dette fra, da? :ermm:

Vekterkurset jeg hadde for 5år siden.

 

Hæ..? Hva mener du med 9 mnd? :hmm:

Og hvorfor må du akkurat be ham om det 3 ganger. Hvorfor ikke 2 ganger, og hvis du ber ham om det 4 ganger, kan du bruke mauseren da? :dribble:

 

Fordi 6mnd ikke er over 6mnd.

Lenke til kommentar
Hæ..? Hva mener du med 9 mnd? :hmm:

Og hvorfor må du akkurat be ham om det 3 ganger. Hvorfor ikke 2 ganger, og hvis du ber ham om det 4 ganger, kan du bruke mauseren da? :dribble:

 

Fordi 6mnd ikke er over 6mnd.

Det tror jeg frevild er klar over, men hvorfor er det relevant? Tenker du at det 3mnd per gang du ber han dra sin vei? :!:

Lenke til kommentar
Guri, er det sant? :ohmy:

Hvor husker du dette fra, da? :ermm:

Vekterkurset jeg hadde for 5år siden.

 

He, he... Et vekterkurs er altså hjemmelen din. Er du helt på tur. Jeg spør om den juridiske hjemmelen. Jeg tror nok jeg vet hvor du har de 6 månedene fra, og det har ingenting med strafferamme for å trenge seg inn på privat eiendom, det har med naskeri å gjøre. At du har most sammen og mikset alt du lærte på vekterkurset og presenterer det som et orakelsvar er helt :no: . Skjerp deg, ikke rart at vekterne har så dårlig rykte hvis deres jusskunnskaper er på dette nivået.

 

Hæ..? Hva mener du med 9 mnd? :hmm:

Og hvorfor må du akkurat be ham om det 3 ganger. Hvorfor ikke 2 ganger, og hvis du ber ham om det 4 ganger, kan du bruke mauseren da? :dribble:

 

Fordi 6mnd ikke er over 6mnd.

 

Er vi litt animert her, kanskje litt påvirket, eller har vi kanskje røykt litt mye av det gode stoffet. :nei:

Jeg spør om hva du mener med: "Bare be han fjerne seg 3 ganger (9mnd) ;)" . og så får jeg til svar at " Fordi 6mnd ikke er over 6mnd." . Selvfølgelig er ikke 6 måneder over 6 måneder, men 9 måneder er over 6 måneder. Så hva pokker mener du? Eller hvet du kanskje ikke selv hva du mener. Herr Brun spør deg jo om det samme. :hrm:

 

G. :)

 

edit: tatt vekk litt sterkt språk her og der :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du blir sannsynligvis anmeldt for brudd på våpenloven.

Ja... Men spørsmålet gjenstår altså fortsatt; kan han straffes etter §390a om jeg lar være med paintballskytingen og ellers har mitt på det tørre? Må han plage flere husstander enn bare min for at det skal innfri kravet til 'allmenne hensyn'?

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

 

Guri, er det sant? :ohmy:

Hvor husker du dette fra, da? :ermm:

Vekterkurset jeg hadde for 5år siden.

 

He, he... Et vekterkurs er altså hjemmelen din. Er du helt på tur. Jeg spør om den juridiske hjemmelen. Jeg tror nok jeg vet hvor du har de 6 månedene fra, og det har ingenting med strafferamme for å trenge seg inn på privat eiendom, det har med naskeri å gjøre. At du har most sammen og mikset alt du lærte på vekterkurset og presenterer det som et orakelsvar er helt :no: . Skjerp deg, ikke rart at vekterne har så dårlig rykte hvis deres jusskunnskaper er på dette nivået.

 

Hæ..? Hva mener du med 9 mnd? :hmm:

Og hvorfor må du akkurat be ham om det 3 ganger. Hvorfor ikke 2 ganger, og hvis du ber ham om det 4 ganger, kan du bruke mauseren da? :dribble:

 

Fordi 6mnd ikke er over 6mnd.

 

Er vi litt animert her, kanskje litt påvirket, eller har vi kanskje røykt litt mye av det gode stoffet. :nei:

Jeg spør om hva du mener med: "Bare be han fjerne seg 3 ganger (9mnd) ;)" . og så får jeg til svar at " Fordi 6mnd ikke er over 6mnd." . Selvfølgelig er ikke 6 måneder over 6 måneder, men 9 måneder er over 6 måneder. Så hva pokker mener du? Eller hvet du kanskje ikke selv hva du mener. Herr Brun spør deg jo om det samme. :hrm:

 

G. :)

 

edit: tatt vekk litt sterkt språk her og der :)

 

 

Les retningslinjene før skriver slikt nedverdigende piss.

 

Hvilken lover som gjaldt husker jeg ikke lengre og jeg har aldri vært vekter.

Uansett er det de samme lovene som brukes ved bortvisning av folk på utesteder og andre private eiendommer.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Hva med at du leser retningslinjene for juss-kategorien? :) Spesielt regel 2. Gaidaros er spydig, men det er faktisk lov å være spydig her på forumet. Om du ikke aner hva du prater om, så bør du faktisk la være å skrive her.

 

Kan du nå være så snill å fortelle hva i all verden du mente med "Bare be han fjerne seg 3 ganger (9mnd) ;)"?

 

Forstår jeg deg riktig når jeg tror at du tror at en eller annen lov har en strafferamme på 3 mnd (det å ikke fjerne seg når du ber ham om det), og du så tror at hvis du spør ham om det tre ganger, så har han brutt loven 3 ganger, og da er strafferammen 9mnd? Og siden strafferammen da er over 6mnd, så kan du gå til borgerarrest?

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...