Gå til innhold

[løst] Ny Tv, Plasma/LED 40"+ prisklasse >7000

Anbefalte innlegg

Da var tiden kommet for å kikke på ny Tv igjen for min del. Må virkelig si at det er utrolig mye bedre utvalg en sist jeg kjøpte min Samsung 32" for 5 lapper.

Så til saken, dette er jeg på jakt etter:

Pris Vil helst legge meg under 7000 med frakt, gjerne under dette også. Her gjelder "mye for pengene". Innser at det blir vanskelig med LED tv.

Bruksområde Hovedsakelig film og spill via PS3, også noe tv med riks-tv som kilde (fint om det er innebygget dekoder?) i først vanlig og etter hvert "HD" kvalitet. Mulig at den kobles opp til pc etc.

Størrelse40" eller mer, sitter forholdsvis nære TV'en, men synes 32" er litt lite nå og ønsker et hakk større. 50" blir for stort vil jeg tro, er bare 2-3 meter til tven. Mulig 37" kunne funket og.

Annet Vil helst ha full HD, skal svært mye til for at jeg kjøper en TV som mangler dette. 100hz er en annen ting jeg gjerne vil ha.

Vanskelige krav her, men er glad for alle tips!

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp 40 eller 42 tommer, du får ikke mer for pengene i 37" eller 32" for den saks skyld. 50" er unødvendig.

LED i den prisklassen ville jeg ikke satsa på, det er i stor grad tynnhet på de tvene som ligger i den prisklassen som avgjør prisen, ikke bildekvalitet. Så satse på en god LCD (samme bildeegenskapene som LED).

Gode tver i den prisklassen du ønsker å holde deg under er Samsung's LE40C535, Sony KDL40BX400 og Pansonic TX-P42X20. Alle tvene har innebygget mpeg4-dekoder, men du trenger en kortmodul fra rikstv for å få "innebygget rikstv". Denne får du til 800,-.

NB: Samsung LExxBxxx, Sony KDLxxX5500 og pansonic tx-pxxx10 er fjorårsmodeller. Om folk anbefaler disse så er de utgått og erstattet av modellene jeg nevner ovenfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for veldig bra innlegg Alastor, ser helt klart at det ikke er vits å betale mye ekstra for en tynnere TV. Har likevel blitt litt fristet av feks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444151 som ikke blir SÅ mye dyrere en LE40C535, men den er godt utenfor min prisklasse uansett. Stusser forresten også litt over 50hz på samsungen, hva vil det si, ift. 100hz?

Hvordan er det med plasma-muligheter? Kjenner en del som er lidenskapelig opptatt av at plasma er mye bedre en LCD på omtrent alle områder. Tar det med en klype salt, selv om jeg er tilbøyelig til å tro at det er et poeng, synes film ser veldig bra ut på plasma, ut i fra det jeg har sett. Er det mulig å få en 42" plasma med 100hz/fullhd til under 7k?

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Plasma'ens venner er en stor skare entusiastiske missionærer. Er gode tver, men alt kommer an på hva man selv foretrekker.

100Hz på plasma er ikke det samme som på LCD, og gir ikke flere bilder i sekundet, bare mindre flimring. Så ikke tenk så mye på 100hz om du går for plasma. I tillegg så vil du ikke få fullhd på budsjettet ditt.

50Hz vs 100Hz på LCD har mye å si på vanlig tvtitting, da det blir dobbelt så mange bilder i sekundet, så feks skjermen holdes skarpere ved bevegelse. Er du glad i sportsendinger, bør du gå for 100Hz sånn sett.

Den LED-tven fra samsung er et godt kjøp, men forutsetter at du har høyttalere eller lydanlegg med digital lydinngang da lyden på tven er elendig. Du får den vel til 8000,- en del ulike steder nå, da det er fjorårets modell. Mye tv for pengene uansett :). Se opp for tilbud på denne!

Er 8000,- for mye, så kjøp LE40C535. Er ikke forskjell på bildekvalitet utover 100Hz-funksjon.

Lenke til kommentar

med LCD skal det være vanskelig å få til helt svarte farger ( det vil si ikke farge i det hele tatt) p.g.a. bak belysningen

Plasma ska vist ikke være helt optimalt i veldig lyse rom siden bildet er ganske mørkt i utgangspunktet

elles så kryper disse teknologiene stadig nærmere hverandre.

når det gjelder LED så er det et lite lureri ute å går her.

hvis det ikke er endre i det helt siste så er det snakk om LCD tver med LED lys som bak belysning . ikke LED farger.

Lenke til kommentar

Det er som jeg sier en plasmateknologi for mindre flimring i bildet. Du har allerede fått det forklart...?

Er med på den, passer bare på at jeg ikke missforstår noe :)

Kikka forresten inn på elkjøp, er http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/tv/tv-er-storre-enn-40/TXL42U2E/panasonic-42-lcd-tv den samme tven? Klarer ikke finne noen store forskjeller, og vet mange kjeder opererer med egne produktnavn...

EDIT: Ser den kun har 2 HDMI innganger, så regner med det må være en eldre modell.

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...