Gå til innhold

Skifte harddisk i Acer One 532h

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å gå til innkjøp av en Intel X25-M SSD 80GB, og sette den inn i min nye Acer One 532h.

Problemet er at her ligger reinstalleringsfilene på disken. Jeg tror de ligger på en egen utilgjenglig partisjon, så jeg må rett og slett klone innholdet over på den nye SSDen. (Man reinstallerer PCen ved å trykke Alt+F10 under boot). Vil dette by på noen problemer? Hva må jeg i så tilfelle gjøre?

Er det så enkelt som at jeg kjører innholdet fra HDDen til en ekstern harddisk, bytter til SSDen, booter PCen fra den eksterne harddisken, og legger innholdet over på SSDen?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du kan ikke bare kopiere filene.

Det beste er om du tar en RAW-kopi av "recovery-partisjonen" til ny disk (SSDen) og booter fra den. Så er resten enkelt.

Anbefaler Roadkil's Raw Copy (www.roadkil.net).

Endret av reminett
Lenke til kommentar

Takk for svar :). Jeg har nettopp fått PCen og satt den opp, så jeg er lite lysten på å måtte innstalere alle programmer på nytt. Men det er altså ingen vei utenom?

Tidligere har jeg kun byttet HDD i PS3, og da kunne jeg lage en mirror av disken, for så å bare importere den til den nye. Det går altså ikke her?

Vil jeg forresten få merkbart bedre ytelse med denne disken? Har i tillegg oppgradert til 2gb RAM.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :)

Det er ingen problem å ta mirror av den gamle disken over til den nye.

Men hvis du skal gjøre det med RAW-kopiering, må den nye disken ikke være mindre enn den gamle, da RAW-kopiering kopierer ledig plass også (ledig plass tar plass, skjønner du ;)).

Hvis den nye disken er mindre enn den gamle, kan du bruke et program til å resize Windows-partisjonen slik at du totalt (inkl recovery-partisjonen) ikke bruker mer enn 80GB, for deretter å RAW-kopiere disse to partisjonene.

Du vil kanskje få et problem med MBR (Master Boot Record) da, siden den ikke blir kopiert.

Men hvor stor er den gamle disken?

Lenke til kommentar

Den gamle disken er 250gb, så det blir nok et problem ja. Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg synes det er litt artig å leke med denne netbooken, og å se hvor sprek jeg kan få den. Jeg håper på at det å bytte til SSDen vil gi en god nedgang i varmeutvikling, og planlegger å overklokke CPU, samt "GPUen".

Jeg har sett litt på nettet og funnet ut at folk har god erfaring med å overklokke denne prossesoren (Intel Atom N450) fra 1,66 GHz til 2,2 Ghz, og å overklokke "GPUen" fra 166 MHz til 400 MHz. Det skal visst gi en god og stabil ytelsesforbedring, uten særlig større varmeutvikling, men selvsagt en merkbar dårligere batteritid. (Klokkefrekvensen er nedjustert i utgangspunktet for å bedre batteritid)

Jeg har vel egentlig 0 grei på dette, men morsomt er det å tulle litt rundt ;P

Edit: Fant en link til en av erfaringene :Linky

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Det er mange år siden jeg har holdt på med overklokking, så det har jeg ikke greie på.

Men vedrørende kloning av disken, det er ikke så veldig vanskelig..

Men det er nok like greit å reinstallere den.. Hvis det er Windows du kjører så har den godt av en reinstall likevel ;)

Hvis du likevel velger kloning, så si i fra. Jeg skal hjelpe deg så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg kan mye om SSD disker siden jeg kun har eid én stk selv.

Jeg kjøpte en OCZ Core Series 60GB (ca 2500,-) ganske tidlig etter at de kom på markedet, og kvittet meg med den noen uker etterpå.

Rett og slett fordi den var for treg. Altså, selve lese/skrivehastigheten var bra, men det skjedde _veldig_ ofte at hele maskinen hang seg opp i 2-3 sekunder (veldig irriterende), fordi disken var veldig dårlig til å lese små mengder data av gangen. Windows aksesserer harddisken ofte i forbindelse med veldig små lese/skriveoperasjoner (noen få byte), og det gjorde at disken svarte tregt.

Dette var Windows XP.

Når det er sagt, har jeg hørt at Intel sine SSD-disker er veldig gode. Dessuten har utviklingen nok kommet et stykke det siste året når det kommer til SSD-disker.

Men uansett, jeg stiller spørsmålstegn til å bruke 1600,- på en disk på 80GB. Jeg ville ventet litt lengre. Da kommer de lavere ned i pris, og teknologien blir jo bare bedre og bedre fra måned til måned.

Lenke til kommentar

Nå er det uansett gjort. Snart flytter jeg hjemmefra igjen, så det var nå eller aldri rent økonomisk sett :p.

Jeg får google litt på hvordan jeg skal gå fram.

Edit: Hm. Dette skulle vists vise seg å være mer vrient enn forventet. Jeg trenger nok litt hjelp.

Må den eksterne HDDen jeg kloner disken til være tom?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar

Enig i det. Det er den beste måten å gjøre det på.

Dog kun hvis du virkelig vil installere Windows slik maskinen var når den var ny (mye bloatware=tregere maskin).

Er deilig med en helt fersk Wndows-install uten noe annet enn alle driverene på plass før man installerer programmene sine.

Raskere, og tar mindre plass.

Men hvis du likevel vil kjøre recovery, så bruker du RoadKil sitt program.

Du RAW-kopierer recovery-partisjonen direkte til den nye harddisken, fra maskinen med den gamle harddisken installert.

Dette fordrer at SSD-disken har en USB-kobling eller at du har mulighet til å legge SSD-disken i et eksternt kabinett...

Konklusjon: Få tak i en Windows-plate og installere fra den. Så lenge du får tak i en OEM-plate så kan du bruke lisensen du har (som står på undersiden av laptopen), helt lovlig.

Lenke til kommentar

Etter mer enn 15 timer med en masse frem og tilbake har jeg endelig fått det til. Jeg forsøkte alle gratisprogramvare tilgjengelig for å klone HDDen over på en Ekstern HDD, men ikke noe ble bootbart. Til slutt måtte jeg krype til korset og kjøpe et USB-DVDdrev, brenne ut eRecovery på DVD, skifte til SSDen, og så boote fra DVDdrevet. Nå fungerer det fint.

Blir spennede å se ytelsesendringene ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...