Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lei det norske skolesystemet. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg er heller ikke spesielt enig med det norske skolesystemet. Som sagt, mange høyt begavede barn mister interessen sin for skole. Det forstår jeg. Dessverre, så er det slik. Jeg vet selv om noen "folk" som har drillet igjennom både barne og ungdomskule, som jeg vil velge og kalle høyt begavet. Men, siden de kunne alt, tok de å lærte mye annet på fritiden.Jeg vil ikke kalle dem Supermenn. Det kan skyldes, som Jann-Ove sier, at dem hadde veldig flaks med "valg" av lærere, men dessverre, så er det slikt. At foreldrene "pushet" dem, kan også spille en veldig stor rolle.

 

Kanskje jeg har formulert innleggene mine feil, men dere må for all del ikke tolk dem som at jeg er fornøyd med det norske skolesystemet. Det er VELDIG mange ting som kunne ha blitt forbedret, og klasse- og arbeidsmiljøene er veldig dårlige, det har jeg selv erfart. Men det jeg prøver å si, er at det kanskje går an å prøve å lære det selv, for det vet jeg andre skoleleie folk har gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror kanskje mye av problemet ligger i at lærere kanskje automatisk antar at smarte barn har sterkere psyke enn andre barn, at de vil være sterke nok mentalt til å kunne ta initiativ, gi faen i hva som skjer rundt dem og begynne å studere alt mellom himmel og jord på egenhånd. Dette stemmer ikke. Faktum er at psykologiske problemer er veldig vanlig blant hyperintelligente. Når en unge gjør skolearbeidet sitt unna på rekordtid, har alt rett på prøver og likevel ikke får belønning i form av ros eller lignende, mens et annet barn som ikke er i nærheten av det akademiske nivået til den smarte ungen blir tatt vare på og motivert går det kraftig utover psyken. Hvorfor kan ikke alle elevene få den samme inspirasjonen fra lærerne? Det går kraftig utover arbeidslysten når man ikke får noen tilbakemeldinger på det man har gjort.

Lenke til kommentar

Så det var noen som nevnte at når man kan lese så er mulighetene uendelige eller noe sånt. Prøv å lese på avanserte mattestykker og se hvor lang tid det tar for deg å forstå det. Det holder å avansere med et eller to årstrinn over deg. Det samme gjelder de fleste fag, men historie, norsk og religion og slikt er hakket lettere å lære seg ved egenlesing. Tenkt på historie, du kan lære om en hendelse men du må også kunne forstå bakgrunn for det.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kalle dem Supermenn. Det kan skyldes, som Jann-Ove sier, at dem hadde veldig flaks med "valg" av lærere, men dessverre, så er det slikt.

Når flaks er med i bildet, kan du ikke bruke slikt som "de kunne ha lært det selv/annet på fritiden" som en "løsning" på problemet.

Problemet er der like fult ut. Lotto i Afrika løser ikke hungernød.

 

 

Kanskje jeg har formulert innleggene mine feil, men dere må for all del ikke tolk dem som at jeg er fornøyd med det norske skolesystemet.

Heller at du argumenterte for å "forminske" problemet ("hey! de kunne ha lært litt selv, da!") og ikke samtig bemerke at dette er et problem like fullt ut.

Men det jeg prøver å si, er at det kanskje går an å prøve å lære det selv, for det vet jeg andre skoleleie folk har gjort.

Dette er ikke problemløsning. Du legger ikke frem en løsning her, altså må du spesifisere hva du egentlig kommer med.

Du prøver å fortelle alle høyt intelligente barn som sitter her i tråden at de kan gå ut og lete selv? Sorry mac, men de fleste er nok allerede klar over dette.

Det her dreier seg først og fremst om barneskolen. I ungdomstiden så begynner man å lære at man kan finne ut disse tingene på egenhånd over internett og bibliotek, dette er noe en seks-åring sjeldent får til, og om så i små doser, ikke orker.

 

Med andre ord: gratulerer, du har et poeng som alle allerede er klar over, og har videre ingen plass i diskusjonen.

 

Masse ros til Stonemeister. (:

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre førstehåndserfaring med å klare ting relativt lett på barne og ungdomskolen.

Jeg trengte nærmest ikke å jobbe, hvilket endte (og fortsatt går) utrolig dårlig på videregående, da jeg ikke egentlig vet hvordan en skal arbeide med fag nå.

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje mye av problemet ligger i at lærere kanskje automatisk antar at smarte barn har sterkere psyke enn andre barn...

 

Ofte har begavede barn et bedre ordforråd en sine jevnaldrene, derfor virker det også ofte mer modne eller eldre. Da er det lett å anta at de har sterkere psyke.

 

 

Jeg har dessverre førstehåndserfaring med å klare ting relativt lett på barne og ungdomskolen.

Jeg trengte nærmest ikke å jobbe, hvilket endte (og fortsatt går) utrolig dårlig på videregående, da jeg ikke egentlig vet hvordan en skal arbeide med fag nå.

 

Det du snakker om her er kjent som 'veggen'. Man flyter gjennom systemet uten egentlig å lære hvordan man bruker det, så kommer man til et punkt der naturlige evner ikke holder lenger og man må jobbe med det for å klare det. Siden man ikke har lært hvordan man skal jobbe med emner feiler man. Da er det veldig lett å gå på en smell. Feks gi totalt faen i skolen siden man ikke mestrer den osv. En annen måte å treffe veggen på er at man hele skolelivet ikke har møtt noen som er bedre enn seg selv, og det har gitt selvtillit selv om det har vært mange andre faktorer som har fungert negativt. Så kommer man på høyere nivå og møter noen virkelige genier i sitt felt og innser at man selv bare er middelmådig i feltet (selv om man er milevis over de aller fleste andre). Den er også hard å svelge.

 

Jeg skal gi deg to tips.

1: Hver gang du kommer til et nytt emne i et fag så hopper du inn på wikipedia og søker det opp og leser og trykker deg videre på linker i ca 30 min. Fordelen med dette er at du undersøker noe selv på egne termer isteden for å bare lese i den boken du nok alt hater og ikke har motivasjon til å bla opp i. Du slipper også fordummende utsagn som lærebokforfattere ofte bruker fordi de antar at elevene ikke er klare til å forstå hele bildet enda. Du får altså en oversikt over emnet på en langt bedre måte.

2: Du er klar over at du må jobbe for å klare det allerede nå. Det er veldig bra. Sett av en fast tid til å gjøre lekser. Feks 30/60 min hver dag etter middag. Ikke bryt dette uansett hva som skjer. Så kan du belønne deg med å se en episode simpsons eller noe du liker. Når du bryter (og det gjør du så og si garantert) så straff deg selv ved å ikke se den episoden. Får du først etablert en vane for å hver dag jobbe litt så har du så og si løst problemet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Skrev dette i en annen tråd, men syntes det passet så fint inn i denne tråden.

 

Skolesystemet i Norge er helt rævkjørt, de fokuserer helt feil.

Vi "lærer" om ting vi aldri får bruk for, og med en gang timen er over er alt glemt.

 

La oss ta for oss et eksempel.

 

 

Jeg var nettopp og tok traffikalt grunnkurs. Det var et kurs på fire kvelder, og hver kveld hadde vi to til tre undervisnings timer. På de fire kveldene lærte jeg mer enn jeg har lært hele dette skoleåret. Det jeg lærte husket jeg faktisk, og husker det enda godt.

 

Disse kveldene var også uten lekser, men bare ren undervisning fra kjørelærer, og det er slik jeg mene skolen burde være, hvertfall på ungdomsskolen.

 

 

Slik som traffikalt grunnkurs er lagt opp syntes jeg skole undervisningen også burde være. De såkalte "leksene" vi gjør fungerer jo ikke i det hele tatt.

 

Bort med leksene og fokuser heller mer på undervisningen.

 

 

Men det siden du selv har valgt å ta trafikalt grunnkurs. På skolen er det ikke alle som liker naturfag eller matte, men må uansett gå igjennom stoffet.

Lenke til kommentar

Her er ey baba inne på noe essensielt :)

 

Motivasjon er ekstremt viktig får å lære noe. Hvis man mister motivasjonen så lærer man minimalt. Derfor er det så veldig viktig at lærere klarer å opprettholde den motivasjonen barna har med seg inn i skolen.

 

Det at det er noe riv ruskende galt i norsk skole er lett å se. De aller fleste som begynner i første klasse har god motivasjon og synes det hele er spennende og gøy (og kanskje litt skummelt i begynnelsen). Så når de samme elevene skal begynne på ungdomskolen så har noe skjedd slik at noen er lei hele skolen og andre har null motivasjon for enkelte fag. For å finne en løsning på dette må man også ta for seg de som er begavede. Nytter ikke å tilrettelegge for bare de under gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Norge er jo et sosialistisk land, hvor vi vil ha alle på samme nivå... Dette går utover alle... De sterke elevene, som kjeder seg, de svake elevene, som sliter, og de middelmådige elevene, som forblir middelmådige på alle felter, i stedet for høyt utviklete på enkelte...

 

Alle problemene i norsk skole bygger på de to tankene "alle er like" og "de svake trenger mer oppmerksomhet", godt støttet av foreldrenes "du kan bli hva du vil, bare du jobber hardt nok"...

 

Vi er IKKE like, hadde det norske skolesystemet hatt mer fokus på praktiske og teoretiske retninger fra grunnskolen, og faktisk delt barna og latt dem lære noe de har potensiale for å bli flinke i, om de er praktisk anlagte, ville de teoretisk sterke elevene fått mer tid til å jobbe med det de er flinke i, uten å vente på klassens "sinker". Dette er "sinker" som kunne blitt gode snekkere, rørleggere eller barnehageonkler, men kanskje må gi fra seg plassen sin på en yrkesfaglig linje på VGS til en som bare er "lei av skolen", fordi førstnevnte vedkommende strøk i nynorsk. Eller ikke hadde grunnlag for algebra. Eller kanskje ikke var så god i fremmedspråk.

 

Det skolesystemet vi har nå gangner INGEN, hverken de sterke eller de svake, og Norge er bare alt for sosialistiske til at det er fungerer å utvikle et godt skolesystem.

 

Går man i fjerdeklasse TÅLER man å høre "hei, Lars, fra neste år skal du gå på skole med Per, Espen og Anne, og vi tror du kan bli en veldig god snekker", og en sjetteklassing tåler å høre "ja, jeg vet du gjerne vil bli lege, men du er ikke flink nok i naturfag. Du skulle ikke vurdere å bli skribent, du har et veldig godt ordforråd, det viser norskkarakteren din" (ja, karakterer fra dag én er en selvfølge, og en god motivasjonsfaktor.

 

Ved en slik inndeling, som foregår i flere stadier opp gjennom skolesystemet, og der elevene har mulighet til å flyttes til en annen retning, kan Espen, Anne og Per bli sykepleiere, snekkere eller noe de passer til, mens Fredrik ikke hindres i å bli fysiker fordi han måtte vente på de andre i klassen i matte og naturfag, fordi de lå tre-fire kapitler bak ham, og læreren ikke lot ham gå videre...

 

Det norske skolesystemet er en vits, og alt for snilt... *sukk, om bare jeg hadde vært verdensdiktator*...

Lenke til kommentar

 

2: Du er klar over at du må jobbe for å klare det allerede nå. Det er veldig bra. Sett av en fast tid til å gjøre lekser. Feks 30/60 min hver dag etter middag. Ikke bryt dette uansett hva som skjer. Så kan du belønne deg med å se en episode simpsons eller noe du liker. Når du bryter (og det gjør du så og si garantert) så straff deg selv ved å ikke se den episoden..

 

 

Jeg liker å arbeide med andre ting en det som er pensum, for eksempel andre språk jeg lærer selv og matematikk jeg har mistet. Det virker lite hensiktsmessig å straffe meg selv med å ikke lære andre språk og matematikk jeg har mistet grunnet tidligere valg bare fordi jeg ikke har orket å lese et kapittel om romantikken.

Lenke til kommentar

 

2: Du er klar over at du må jobbe for å klare det allerede nå. Det er veldig bra. Sett av en fast tid til å gjøre lekser. Feks 30/60 min hver dag etter middag. Ikke bryt dette uansett hva som skjer. Så kan du belønne deg med å se en episode simpsons eller noe du liker. Når du bryter (og det gjør du så og si garantert) så straff deg selv ved å ikke se den episoden..

 

 

Jeg liker å arbeide med andre ting en det som er pensum, for eksempel andre språk jeg lærer selv og matematikk jeg har mistet. Det virker lite hensiktsmessig å straffe meg selv med å ikke lære andre språk og matematikk jeg har mistet grunnet tidligere valg bare fordi jeg ikke har orket å lese et kapittel om romantikken.

 

Du skal ikke straffes for å ikke lære X. Meningen var å sette opp et system med belønning og straff for å lære studierutiner. Nå går du på VGS. Du har selv sagt at du ikke vet hvordan du skal studere effektivt, og at det derfor går dårlig. Får du inn en vane som gjør at du uansett om du synes det er kjedelig eller ei faktisk leser på leksene så vil det lønne seg. Når det gjelder hva du straffer deg selv med så bør det jo selvsagt være noe underholdende som ikke går utover hovedmålet om å lære seg noe.

 

Hvis du synes tipset er tåpelig så kan du jo bare ignorere det :) Men vær klar over at det å lese/jobbe med pensum er noe som gjør at du får høyere karakterer, og vanen er veldig nyttig når du kommer over på høyere utdanning (om du har tenkt til det).

Lenke til kommentar

Hei, jeg har dessverre ikke noe særlig med tips for hvordan du skal få lærerne dine til fornuft. Da jeg gikk på ungdomsskolen gikk jeg i en ganske så intelligent klasse, med unntak av noen som var en del bråkete og noen som hang svært etter.

 

Den gangen gikk det slik for seg at de som hang etter hadde time på et annet rom, og vi som satt igjen fortsatte undervisningen som vanlig.

 

I enkelte fag var jeg svært flink og hadde mye av de samme problemene som du har; ekstra lekser/oppgaver osv. Dette er veldig slitsomt om du er enslig i klassen, men i min klasse var det som regel flere som var tidligere ferdig og dermed samarbeidet vi og diskuterte.

 

Du kan jo kanskje snakke med lærer om at du kan jobbe selvstendig i den mening at du sitter i et annet rom, og kanskje kan fullføre andre lekser (om du har noen) mens de andre gjør seg ferdig. Det er sørelig at det er slik i dagens samfunn og ihvertfall at det er slik for deg allerde. - Og det blir ikke bedre jo høyere du kommer opp i utdanningssystemet.

 

Slik som på videregående som jeg snart er ferdig på (takk gud og lov!) vil du komme til å støte på de samme problemene i mye større grad. De fleste er umotiverte, og dermed ble jeg også det siden 90% av klassen var det. MEN, videregående er mye mer krevende så her er det nok bare å henge i. Uansett er 8. klasse ganske enkelt (ihvertfall da jeg gikk i 8.) fordi 8.klasse er så og si en repetisjon av det du lærte på barneskolen, i tillegg til litt nytt stoff.

 

-Sofie

Lenke til kommentar

Hvis skolen stilte større krav ville nok færre vært så totalt elendige i matematikk.

 

Om skolen hadde gitt meg en lærer som faktisk kunne lære bort, og ikke stinket svette fra meters avstand, kunne jeg kanskje ha orket og lære meg matte.. Man kan jo ikke engang spørre om hjelp uten og måtte gå en tur ut for og få luftet luktesansen :ph34r:

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest gjennom tråden så veldig grundig, men ser det er mange gode synspunkter her.

 

Man har naturligvis elever som ligger både under og over denne "gjennomsnittslinjen" alle skal dras til, og ja, den "sterke" eleven har gjerne bedre forutsetninger for å klare seg på egenhånd enn den svake.

 

Men si man har to elever i en klasse. Petra ligger langt bak, leser dårlig, regner dårlig, og gjør det dårlig. Kathinka derimot, ligger langt foran alle i klassen. Hun er moden for alderen, leser suverent, flink i matte, og mens de andre i klassen sitter og putler med forskjellen på et verb og et substantiv, er Kathinka for lengst ferdig, og mestrer stoffet lett som bare det. Hva skjer da? Jo, Kathinka blir enten bedt om å "lese de to neste sidene", eller rekruttert som hjelpelærer i klassen. Læreren bruker mesteparten av sin tid på Petra, som ikke skjønner et spøtt.

 

Både Petra og Kathinka har et potensial for å kunne pushes lengre enn der de er. Allikevel prioriteres nesten utelukkende elever som Petra, fordi det anses som viktigere at hun kan det grunnleggende, enn at Kathinka får hjelp og veiledning til å utvikle seg. Men når læreren ikke har kapasitet til å kunne "velge" mer enn én av dem, vil allikevel et potensial for fremskritt gå tapt.

 

Det er ikke slik at det bare er "å gå å få 6 i snitt". Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 5.7 i snitt, hvor de eneste fagene jeg ikke hadde 6'er i, var K/H, gym, og matte. K/H og gym er grei, aldri mine venner de to, og matte var det bare noe jeg ikke fikset med. Selv om jeg dermed fikk 6 i både norsk, RLE, samfunnsfag, engelsk og alle de teoretiske fagene, så føler jeg at jeg kunne ha utviklet meg enda mer, dersom noen bare hadde pushet meg, eller gitt meg et alternativt opplegg. Jeg kjedet meg ofte på skolen, men det eneste å gjøre da, var å dra opp en bok, eller hjelpe noen av de andre elevene (som for øvrig spurte meg ganske ofte, for i motsetning til læreren ga jeg heller opp å prøve "å lære" dem noe, og heller bare dikterte en stil eller sa svaret).

 

Jeg er ikke noe vidunderbarn som hadde styrt verden om jeg bare hadde fått noen ekstra oppgaver, men jeg føler at jeg kunne ha fått utvikle meg enda mer, dersom noen bare hadde pushet meg og gitt meg et opplegg som var stimulerende og utfordrende nok til at jeg faktisk måtte tenke litt.

 

PS: Jeg fikk som nevnt 4 i matte på ungdomsskolen. Går VGS nå, og her har jeg 6 i matte, fordi noen tok seg tid til å vise meg hvordan, og gi meg et grunnlag for å arbeide selvstendig med faget. På ungdomsskolen hadde jeg dessverre en lærer som ikke hadde nok tid til hver elev, grunnet bråk, svakere elever og generelt sett bare mer å gjøre enn hun hadde tid til. :)

Lenke til kommentar

Det er mange som faller ut for skolen enten for tidlig eller med for dårlige karakterer til å orke å bli ferdig, De fleste kommer vel ut fra den Norske skolen i dag med delte meninger om årene deres ved skolen, og en ting kan mange si:

 

"russetiden forverret karakterene mine betraktelig!" :D

 

Hele debatten om skolen i dag har blitt en ordkirg hvor skyldanklager blir kastet vegg imellom lærere, elever, foreldre og politikere.

 

Enten det er øverst nevntes mangel på hjelpemidler, motivasjon, vilje, etc.

 

Det viktigste vi i Norge endelig kanskje har kommet til en viss enighet om at mennesker er både psykisk og fysisk forskjellige (Thank you Harald), og derfor kan ikke skolen lenger være de A4 mur-klossene de har vært alt for lenge. Men vi vil heller ikke ha eliteskoler som fører til sosial dumping blant de med mindre.

 

Alle kjenner seg igjen til det mønsteret mange går i som følge av alt for trøtt skolegang, der evnen for fantasi og kreativitet blir krevd framfor å bli gitt frivillig,

år etter år etter år.

 

Ta og sjekk ut linken jeg postet ovenfor, det hjelper å få det ut.

 

Peace

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...