Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lei det norske skolesystemet. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var de hyperintelligente debattantene i denne tråden så smarte som de postulerer, ville de klart å utvikle seg uavhengig av skolen. Det er et tapertegn å se seg selv som et offer i etterkant.

Troll eller taper-alert.

 

Det dreier seg neppe om den smarteste tredjedelen. :p

Hadde du lest artikkel nevnt i post, dropper 1/4 av de 2% smarteste elevene ut av skolen, dvs Mensa-elevene, de med en IQ på 132+.

Jeg kjenner ikke til hvor mange av gjennomsnitselevene som dropper ut, men at det er så mange flere enn 1/4 som dropper ut av skolen av gjennomsnitselever, høres drastisk ut.

Så der tar du evt feil, eller riktig med veldig små marginer: det er den øverste delen som hopper av.

Hvis du er videre uenig, synes jeg du skal ta dette opp med Martin Ystenes, professor i uorganisk kjemi og tidligere Mensa-leder, så vi dødelige slipper å høre på pisset ditt.

 

Igjen og igjen leser jeg "de smarte klarer seg uansett", jeg skjønner ikke hvor dere har dette fra.

De heldige klarer seg, de med foreldrene som av en eller annen grunn klarer å få ungene gjennom, eller med en tilfeldigvis god lærer, eller foreldre med masse penger, osv.

Les nevnte artikler og nevnt statistikk; 1/4 av norges smarteste barn dropper ut (2%)

 

@dob

Eliteskoler høres ut som en god idè, takk for forslaget.

 

Jeg vil også tro at denne skole-biten er en del av et større bilde, kalt Depresjon. Dette er ihvertfall mitt tilfelle.

 

http://www.scribd.com/doc/8778/Why-Intelligent-People-Tend-To-Be-Unhappy

Happiness in intelligent people is the rarest thing I know. -Earnest Hemingway, author and journalist, Nobel laureate (1899-1961)
:p
Lenke til kommentar

Stonemeister: du er vel ikke tilfeldigvis en Myers-Briggs INTP?

 

Personlighetstype og trivsel med skolen er relatert om man er over middels og blir tvunget gjennom den norske skolen.

 

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes2.asp

 

Man burde også ta mer hensyn til det faktum at folk har forskjellig personlighet.

 

weeeeyy kul test, den stemmer ganske bra i mitt tilfelle faktisk, haha. lå alltid på 5-6'er nivå i alle fag (unntatt musikk) på ungdomsskolen uten å jobbe noe særlig, idag er fortsatt de fleste fag ganske lette. Jeg har dog lett for å bli sosialt passiv og distansert og drømme meg vekk i tankeland...

 

You are:

moderately expressed introvert

distinctively expressed intuitive personality

distinctively expressed thinking personality

slightly expressed judging

 

http://www.humanmetrics.com/rot/Inspired.asp

http://www.humanmetrics.com/rot/Adventurer2.htm

 

ta testene linket i quote, fyyy faen som de stemmer. har alltid visst at jeg ikke var et A4 menneske =)

Lenke til kommentar

Your Type is

INTP

 

You are:

slightly expressed introvert

moderately expressed intuitive personality

moderately expressed thinking personality

slightly expressed perceiving personality

 

 

Slettes ikke verst gjettet, Jann - Ove.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Århundrets luksusproblem? Ikke klag over at du er smartere enn de andre. Gå og få 6 i snitt

Kunne ikke vært mer enig!

 

Verste jeg hører er skoleflinkerne som klager over 5ere!

 

Du vet at en 5-er istedet for en 6-er kan være det som gjør at du ikke kommer inn på en skole? Det er da like surt å få 5 når du vil ha 6 som det er å få 2 når du vil ha 3.

Lenke til kommentar

Da folka jeg snakker om skal inn på almenn ser jeg ikke på det som et problem.

Det er uansett ikke klaging over at dyktige elever er for smarte. Det er klaging på at det norske skolesystemet ikke tilbyr tilstrekkelig med utfordringer til mer enn en gruppe elever. Alle skal følge den samme undervisningen, uansett hvor stort potensiale vi har. Hvis du tok deg tid til å lese historiene i linken til noob11 skjønner du at manglende oppfølging fra barnsben av kan gi alvorlige ettervirkninger som varer til langt inn i voksen alder. Det er et problem som kan fikses, og det er absolutt for dårlig at Norge, som liksom skal være verdens beste land å bo i, ikke klarer å tilby undervisning som er tilpasset individet, fram for gjennomsnittsnordmannen. Det er rett og slett ikke lov å gi en smart elev oppgaver som tester ferdighetene.

 

Les hva enkelte begavede barn forteller om deres tid i det norske systemet. Det går fra alvorlige ringvirkninger grunnet en lærers ønske om å utfordre eleven han ser har et enormt potensiale til lærere som mobber elever som allerede er på det samme intellektuelle nivået som dem selv.

 

Den gamle overlæreren der jeg gikk på barneskolen fikk flyttet meg opp et klassetrinn, så jeg har heldigvis ikke mer enn 8 års grunnskole. Først mange år senere fikk jeg via omveier høre at denne overlæreren hadde fått store problemer med sine overordnede i den kommunale skoleetaten på grunn av det han hadde gjort.

 

Jeg huskerat jeg en gang bemerket at læreren sa feil. Jeg hadde rett og visste det godt. Jeg bemerket det ikke i en hånlig tone, eller negativt på noen måte, men gjorde henne kun oppmerksom på det. Hun klikket på meg. Skjelte meg ut, og sa noe som "kanskje du heller skal stå her oppe, du.. " og hun gjorde den merkeliste ting. Hun kalte meg "proffessoren" i en hånlig tone. Det rare med det var at hun tok etter barna (!), det var hva de pleide å kalle meg, nemlig "proffessoren", og hun visste jeg ikke likte det.

 

Jeg hørte helt klart med til dem som ble understimulert i forhold til evnene, spesielt av enkelte lærere. Jeg hadde god hukommelse, og kunne stort sett det jeg ble spurt om. Man skulle tro at det var populært, men nei. Jeg husker spesielt en uspiselig egalitarist av en lærer som kalte meg "Leksikon" i en hånlig tone når jeg svarte riktig Her var det ikke snakk om understimulering, men direkte motarbeidelse....

 

Er vi stolte av å være "for smarte"? God teoretisk kunnskap er ikke alt i livet. Jeg har nedsatt syn og dårlig hørsel, samt noen manglende sosiale antenner, som jeg forøvrig har brukt voldsomt mye tid på å utvikle meg på å omgås andre mennesker uten å med en gang skille meg ut som "spesiell" på en negativ måte. Når jeg attpåtil skal bli undertrykt av staten på grunn av det medfødte talentet jeg har, og som jeg kunne brukt så mye bedre om jeg hadde fått riktig oppfølging, begynner jeg å lure på om jeg er så heldig som folk skal ha det til. Beklager om dette virker hovent, men de årene jeg tilbrakte på skolen virker for meg totalt bortkastet akkurat nå, og jeg er bare glad for at jeg er ferdig.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Da folka jeg snakker om skal inn på almenn ser jeg ikke på det som et problem.

 

Det kommer jo helt an på hvilken skole det er prat om. Her jeg går var vel snittet for å komme inn 4,8 eller noe sånn. Da kan det være en 6-er som avgjør om du kommer inn eller ikke.

Lenke til kommentar

Alt er jo opp til deg selv

Verdens mest populære filosofisk naive utsagn.

 

Kall meg kanskje naiv, og jeg har ikke leste hele posten. Men hvorfor er det ikke opp til deg selv? Hvorfor kan du ikke lære det selv? Viss man er så høyt begavet?

Lenke til kommentar

For å si det enkelt. Hvis du er innelåst i et lite rom uten noe innhold i. Hvor mye kan du lære? Hvis du er omgitt av mennesker som forteller deg nye ting hele tiden og hjelper deg med å finne ny informasjon om det du lurer på, hvor mye kan du lære da?

 

Poenget her er at når man er liten og går på barneskolen så har man ikke lært nok til å vite hvor mye man ikke vet. Feks kan jeg som voksen ramse opp ganske mange ting jeg ikke vet noe om annet enn at det finnes. Feks kan jeg veldig lite om området i Russland som ligger sentralt i Asia. Hvis jeg vil kan jeg lære mer om det. Når jeg var liten ante jeg ikke hva Russland eller Asia var for noe, og kunne dermed ikke lære noe om dette området.

 

Det spiller jo ingen rolle hvor 'smart' man er, man kan ikke lære noe om noe man ikke vet finnes. Dette er en av hovedårsakene til at man lærer masse ting man "ikke har bruk for" i grunnskolen. Elevene aner ikke hva de kan lære noe om, og må bli fortalt hva de faktisk kan lære noe om. For 'smarte' elever med god motivasjon blir denne formidlingen av nye potensielle ting man kan lære alt alt for liten. Det er også mange historier der man har funnet ut at man kan lære noe, men ikke får hjelp til å lære noe om det. Det som ofte skjer da er at de driter i skolen fordi de har prøvd, men ikke fått noe ut av det. Så, når det endelig kommer noe nytt er motivasjonen ødelagt, de har ikke studieteknikk, har lært at at alt er kjedelig uansett, osv.

Lenke til kommentar

Alt er jo opp til deg selv

Verdens mest populære filosofisk naive utsagn.

 

Kall meg kanskje naiv, og jeg har ikke leste hele posten. Men hvorfor er det ikke opp til deg selv? Hvorfor kan du ikke lære det selv? Viss man er så høyt begavet?

"Alt er opp til deg" insinuerer at man er et produkt seperat fra alt av inflytelser, altså den eksterne verden og dens kvaliteter - som om man er et seperat objekt som flyter gjennom rommet, men aldri treffer noe. Du puster oksygen fra den eksterne verden. Hvis noen forgifter dette oksygenet dør du. Altså er det eksterne variabler som påvirker deg.

Om du er under inntrykket av at disse kreftene er minimale, anbf. jeg deg å prøve som mange andre har prøvd før, å teste ut gravitasjonen ved å hoppe utenfor et stup og prøve å fly.

 

Videre så betyr høyt begavet ikke wonderkid eller supermann.

De lærer seg å lese fortere, DE LØSER IKKE VERDENSPROBLEMER i en alder av 7.

 

Når du snakker om å "lære selv", tenker du da på at en liten høyt intelligent gutt skal forstå vitenskap som man har brukt billiarder av mennesker og tusener av år på å finne ut, helt alene, uten noen som forteller denne gutten noe som helst?

Hvis ikke, tenker du da på internett og bøker?

For det sier seg selv at 6 timer daglig i 10år med en UTDANNET VOKSEN som står for hele undervisning tilstedet hjelper betrakelig... Folk som lærer alt slikt selv er gjerne kjente figurer i verdenshistorien, kjent for sitt geni...

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

For å videreføre noob11 sitt innlegg.

 

post-99668-1274395695,6805_thumb.jpg

 

Se for deg at den svarte sirkelen er kunnskap man allerede har og at det hvite er tilgjengelig kunnskap. Størrelsen på sirkelen er relativ til individet. Desto større sirkelen blir, desto større blir omkretsen, og følgelig blir det mer som berører det hvite. Man kan si at skillet mellom svart og hvitt er det man vet om, men ikke har kunnskap om. Dermed blir det tydelig at jo mer man vet, desto mer vet man også at man ikke vet.

 

For smarte barn øker størrelsen på sirkelen i et raskere tempo enn for resten. Problemet med det norske skolesystemet er at det er lagt opp slik at alle elever forventes å ha den samme størrelsesøkningen på sirkelen. Sirkelen får et begrenset område å vokse på. Det bygges en vegg rundt sirkelen. For de som vokser fortest vil de møte veggen og bli innesperret lenge før de andre barna, ettersom at området innenfor veggen vokser saktere enn sirkelen selv. I de verste tilfellene er sirkelen større enn det hvite området allerede før barna begynner på skolen. Da har ikke skolen noe tilgjengelig kunnskap å tilby eleven. Den eneste måten et barn vil få tilstrekkelig med plass til å utvikle evnene sine er hjemme eller ved hjelp av privat undervisning. Da dukker selvfølgelig spørsmålet opp: Hva er poenget med den norske skolen?

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Jeg skjønner det dere mener. Med at man kan bli fort lei, miste montiavsjonen osv. Og så er det ho selvsagt at man lærer mer når noen (lærere, elever, foreldrer etc.) pusher deg. MEN, viss du har lært å lese, da er jo mulighetene uendleige hva du kan lære deg/gjøre.

 

Dark Fire skrev: Når du snakker om å "lære selv", tenker du da på at en liten høyt intelligent gutt skal forstå vitenskap som man har brukt billiarder av mennesker og tusener av år på å finne ut, helt alene, uten noen som forteller denne gutten noe som helst?

 

Jeg mener, at viss en liten gutt har høy intelligent, kan han jo begynne i det små selv. Låne en bok om astronomi, eller noe annet på bibliotekt, deretter bygge opp kunskap på det. Det går jo ann det, men selvfølgelig er det lettere å lære seg noe viss folk pusher deg, og gir deg nye utfordringer. Det er jo opplagt. Men du kan begynne i det små

 

Jeg har kanskje sporet/misforstått diskusjonen her. Jeg snakker om hvordan begavede barn kan lære noe selv, uten hjelp fra skolen. Det norske skolesystemet skulle kanskje diskusjonen vert om. Isåfall, er det jeg som har misforstått.

Lenke til kommentar

Mange med intellekt mangler utholdenhet til å orke å virkelig fordype seg og få ekstrem spisskunnskap. I etterkant kan det være lett å peke på skolesystemet og på et vis "forklare" at man ikke har nådd sitt tenkte teoretiske potensiale, mens det i realiteten kun handler om at det blir forventet for mye av personer med høy iq. IQ og mye kunnskap har egentlig ikke mye sammenheng.

 

Selv er jeg et reelt offer for det norske skolesystemet. Ikke på grunn av at jeg ble tvunget til å passe inn i et gjennomsnitt av fremgang - men av at lærerne ikke gjorde jobben sin, og læringsmiljøet var omtrent ikkeeksisterende. Først når jeg begynte på ungdomsskolen på en annen skole ble ting bedre, og da fikk jeg plutselig brukt intelligensen min til noe fornuftig. Den store forskjellen på de to skolene? Mobbing og uro ble tolerert på barneskolen, det var nulltoleranse og lærere som var flinke til å gripe tak i det på ungdomsskolen.

 

Uavhengig av hvordan man legger opp læringen, og av hvor mye individuell tilrettelegging man skal ha, så er man avhengig av et godt miljø uansett. De smarte taper minst på dårlig miljø, siden de kan rette opp senere. De svake stiller svakere senere og klarer ikke ta igjen det tapte.

 

Det er dessverre sånn at man er avhengig av flaks for å ende opp på en skole med godt miljø. Nok et stort problem med det norske skolesystemet. Er det virkelig å begynne i rett ende å ta tak i problemene som kun gjelder de smarteste av de smarte når man har problemer som rammer alle hardt? (Taktisk sett så burde det også være lettere å få gjennomslag for større ressursbruk i skolen for å bedre miljøet siden det hjelper alle - og med større ressurser så er det lettere å senere få litt ekstra rom for individuell tilpasning.)

Lenke til kommentar

Jeg mener, at viss en liten gutt har høy intelligent, kan han jo begynne i det små selv. Låne en bok om astronomi, eller noe annet på bibliotekt, deretter bygge opp kunskap på det. Det går jo ann det, men selvfølgelig er det lettere å lære seg noe viss folk pusher deg, og gir deg nye utfordringer. Det er jo opplagt. Men du kan begynne i det små

OG DET GJØR DE JO! MEN DE KUNNE HA LÆRT SÅÅÅÅÅÅ MYE MER!

Og det er mange som IKKE ender opp med disse bøkene, fordi man kanskje aldri en gang fattet interesser for bøker, hvor en faktor er at skolen DREPTE LESELYSTEN.

ALLE høyt intelligente barn lærer seg ikke å lese fort, heller!

Noen lærer seg heller å løse rubiks kube. Hvordan skal de lære seg norsk, engelsk og historie med den...?

 

Jeg har kanskje sporet/misforstått diskusjonen her. Jeg snakker om hvordan begavede barn kan lære noe selv, uten hjelp fra skolen.

Nei, du er bare helt på jordet. Forstå at intelligente barn ikke er supermenn.

Eller at høyt intelligente = 98%+. Barna du antar ting om her er barn på 99.999999%, altså supermenn. Disse lærer nesten best selv.

Det norske skolesystemet skulle kanskje diskusjonen vert om. Isåfall, er det jeg som har misforstått.

Selvfølgelig er det om det norske skolesystemet, les trådtittel.

Er bare en gjeng aper :whistle: som sporer helt av fordi "det er ikke såååå fælt, det er bare disse ungene som ikke klarer å følge med. JEG KLARTE JO DET!!! er jeg lizzom smartere enn disse høyt intelligente barna da eller? fett azzzz"

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...