Gå til innhold

Lyd i alle deler på 5.1 system

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Har stue pc-en koblet til TV via HDMI kabel. TV er igjen koblet til hjemmekino anlegget via digital lydkabel (Spdif ellerno?)

Problemet er at når jeg spiller av filmer i høyoppløsning så får jeg ikke lyd fra de bakre høytallerne. Heller ikke når jeg spiller av testfiler for surround lyd i dolby digital og DTS.

Når jeg kobler hjemmekinoanlegget til tv via HDMI i tllegg til digital lyd og er inne på hjemmekinoen via TV så kommer det lyd fra alle høytallerne inkludert de bakre, når jeg tester...

Noen som har peil? På forhånd tusen takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kobler du ikke kabel direkte fra pcen?

Har du stillt inn at pcen skal sende digitale formater urørt til forsterkeren?

Yo! Når jeg tester så kobler jeg direkte til PC-en. Men jeg har flere ting jeg er avhengig av å ha lyd på. F. eks Xbox. Ved å ha hjemmekinoanlegget koblet til TV og de andre enhetene til TV igjen så sikrer jeg lyd på hjemmekinoanlegget for alt som er koblet til TV :)

Mistenker at driverne mine ikke er riktige. Sjekket at de er oppdaterte, men jeg tror meg må ha Realtek HD programmmet (forsvant da jeg installerte Win 7).

Gir en oppdatering på om dette hjelper på problemet...

Har krysset av for digital overføring. Men får bare valgt 2 kanalers lydutgang...

Lenke til kommentar

S/pdif støtter kun 2 kanaler med pcm, så det er normalt. Det er derfor du må kunne velge s/pdif passthrough i avspiller-programmene dine for å få surround i filmer. Du vil derfor heller ikke få surround i noen pc-programmer som ikke har 5.1 dolby eller dts lydfiler.

Lenke til kommentar

S/pdif støtter kun 2 kanaler med pcm, så det er normalt. Det er derfor du må kunne velge s/pdif passthrough i avspiller-programmene dine for å få surround i filmer. Du vil derfor heller ikke få surround i noen pc-programmer som ikke har 5.1 dolby eller dts lydfiler.

Takk for godt tips! Hva med HDMI? Blir det noe forskjell her?

Vet du om Media Player Home Cinema kan fungere bra med s/pdif passthrough?

Lenke til kommentar

Det må du stille inn i ffdshow audio, Det ligger i lydinstillingene under output så vidt jeg husker, kan fikse screenshot i morgen om du ikke finner det.

No need mate! Det bør jeg fikse! Sjekker ut tipsene dine og gir en tilbakemelding. Ser at mitt "kjære" SplashLite har passthrough S/PDIF som valg, men kun for pro-brukere. Da går vi for MPHC :)

Lenke til kommentar

Det må du stille inn i ffdshow audio, Det ligger i lydinstillingene under output så vidt jeg husker, kan fikse screenshot i morgen om du ikke finner det.

No need mate! Det bør jeg fikse! Sjekker ut tipsene dine og gir en tilbakemelding. Ser at mitt "kjære" SplashLite har passthrough S/PDIF som valg, men kun for pro-brukere. Da går vi for MPHC :)

Fikk ikke til noen ting, desverre. Det er fortsatt dødt fra de bakre høytallerne. FFDshow er et eksternt program, ikke sant? Ikke internet i MPHc? Jeg lastet det ned og krysset av for passtrought på DTS, men jeg får fortsatt ikke lyd... Hmmm

Lenke til kommentar

Ah, du har installert MPHC som et eget program, jeg anbefaler å fjerne ffdshow, og mphc, og laste ned k-lite mega codec pack, da binder den sammen alle programmene ordentlig og stiller inn alt i menyene til ffdshow, du kan også velge mellom om du vil bruke mphc, eller vanlig mp. http://www.free-codecs.com/download/k_lite_mega_codec_pack.htm

Nydelig! Der var det surround i rommet :) Problemet mitt nå er med MPC så lagger 1080p, mens 1080p går smooth med SplashLite, og Splashlite har ikke passthrough.

Om jeg laster ned FDDshow igjen eksternt, kan den også få surround ut av Splashlite?

Vet du om det er noe annet i settings som jeg bør endre på i forhold til kvalitet på lyden der hvor jeg aktiverte pass-through på ffdshhow audio config?

Lenke til kommentar

Det finnes en annen codec du kan installere for å få betraktelig lettere avspilling, nemlig coreavc http://corecodec.com/products/coreavc

Jeg mente å huske at det var gratis, men kan ikke finne noen gratisversjon nå. Om du installerer den vil det gi betraktelig lavere systemload enn ffdshow sine (man ofrer litt kvalitet, men i de fleste tilfeller ikke synlig).

Men gå til ffdshow video sitt konfigurasjons-verktøy, og i listen over codecs, se hva som er aktivert for h.264/AVC, om den står som disabled bruker den windows sin innebygde, og i så fall prøv å skifte den til libavcodec, eller ffmpeg-mt og se om det går raskere.

Lenke til kommentar

Det finnes en annen codec du kan installere for å få betraktelig lettere avspilling, nemlig coreavc http://corecodec.com/products/coreavc

Jeg mente å huske at det var gratis, men kan ikke finne noen gratisversjon nå. Om du installerer den vil det gi betraktelig lavere systemload enn ffdshow sine (man ofrer litt kvalitet, men i de fleste tilfeller ikke synlig).

Men gå til ffdshow video sitt konfigurasjons-verktøy, og i listen over codecs, se hva som er aktivert for h.264/AVC, om den står som disabled bruker den windows sin innebygde, og i så fall prøv å skifte den til libavcodec, eller ffmpeg-mt og se om det går raskere.

Nice tips!

Endret kodek for h.264/AVC og det går vesentlig raskere...! Valgte Libavcodec. Kan teste ffmpeg-mt også.

Skal sjekke ut coreavc! Glimrende!

Fungerer ikke passthrough på HDMI? Koblet S/PDIF fra hjemmekino tilbake til TV og er nå avhengig av HDMI fra PC til TV igjen :)

Ikke meninga å være masete! Har allerede fått hjelp til det viktigste ;)

Lenke til kommentar

Neida, alle er gode spørsmål, og som kombinert a/v entusiast og pc entusiast har jeg vært gjennom alt det du lurer på her.

Passthrough gjennom hdmi har jeg fortsatt ikke funnet noen god løsning på enda, det virker ikke som om programmer ser hdmi som en s/pdif utgang i det hele tatt. Selv kjører jeg hdmi rett i forsterkeren, så er ikke alltid godt å vite om lyden dekodes i pcen eller forsterkeren, da hdmi støtter 7 kanalers "rå pcm-lyd" fra pcen. Så man slipper passthrough.

Men kan se litt på det i morgen og se hva jeg finner, tror ikke det kommer så mye produktivt av det i kveld :p

Lenke til kommentar

Nice tips!

Endret kodek for h.264/AVC og det går vesentlig raskere...! Valgte Libavcodec. Kan teste ffmpeg-mt også.

Skal sjekke ut coreavc! Glimrende!

Fungerer ikke passthrough på HDMI? Koblet S/PDIF fra hjemmekino tilbake til TV og er nå avhengig av HDMI fra PC til TV igjen :)

Ikke meninga å være masete! Har allerede fått hjelp til det viktigste ;)

Hehe, det begynner å bli sent vet du :) Og det er (var) 17. mai og alt.

Takk for masse hjelp!

Skulle gjerne kjørt HDMI direkte i forsterker jeg og, men har bare 1 HDMI utgang fra den billige stue pc-en :( Tror forstkereren skal kunne dekode DTS her.

Vi prates i morgen! :)

Lenke til kommentar

Jeg har koblet hdmi fra pc til forsterker, og så hdmi fra forsterker til tv, du har ikke mulighet for det samme?

Ellers må det også nevnes at mange tver kun støtter 2 kanaler fra hdmi til s/pdif, men det virka jo ikke som om det var tilfelle med de andre enhetene dine.

EDIT: du har krysset i alle disse rutene?

EDIT2: Prøv å fjerne krysset i "connect as pcm first"

EDIT3: Å fjerne det krysset fikset det her hos meg :)

post-89820-1274136567,8297_thumb.png

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Jeg har koblet hdmi fra pc til forsterker, og så hdmi fra forsterker til tv, du har ikke mulighet for det samme?

Ellers må det også nevnes at mange tver kun støtter 2 kanaler fra hdmi til s/pdif, men det virka jo ikke som om det var tilfelle med de andre enhetene dine.

EDIT: du har krysset i alle disse rutene?

EDIT2: Prøv å fjerne krysset i "connect as pcm first"

EDIT3: Å fjerne det krysset fikset det her hos meg :)

Hjemmekino forstkeren er desverre ikke bedre enn at den kun har 1 HDMI utgang, og den er koblet til TV slik at TV og dekoder får lyd via høytallerne...:(

Forsøkte tipset om å avkrysse uten at det kommer lyd. Står i FDDaudio at S/PDIF er output. Er nok som du sa, at den ikke vil vedkjenne at det finnes noe annet :) Står jo til og med S/PDIF / HDMI under passthrough, hehe. Men men!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...