isrihel Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg ønsker å kjøpe et objektiv som takler de fleste formål i brennvidden 25-200 mm. Jeg er villig til å investere opp til 6-7000,- for en linse som jeg kan ha med overalt istedet for 2-3 andre linser. Jeg må kanskje opp i L-serien? Noen som har erfaring med en slik linse? Lenke til kommentar
se# Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Det finnes ikke, men 28-200+ (ekvialent) finnes det masser av. Canon 18-135 IS og Canon 18-200 IS er to alternativ, Tamron lager en 18-270VR og Sigma en 18-250 OS, sikkert andre muligheter også. Felles for objektiv med så mye zoom er at det går litt ut over bildekvaliteten og gjerne også lysstyrken. Noe L-objekitv i denne klassen finnes ikke for 550D, men Canon lager en 28-300 L IS mer eberegnet på full frame kaeraer. Prisen ligger på over 20000 og på ditt kamera vil du ikke få noe vidvinkel. Endret 17. mai 2010 av se# Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) når man først har investert i et kamerasystem gir muligheten til å skifte objektiver, så ville jeg heller utnyttet den muligheten og hatt 2 objektiver til 3500 hver (el. 2000+5000 o.l.) istedenfor 1 til 7000 som dekker samme brennviddeområdet.. det finnes ikke noe alt-i-ett objektiv, det er kompromisser med alle objektiver (det er vel mye av poenget med systemkameraer -man skal plukke objektiver med de egenskapene man trenger) og i såkalte superzoomer som du spør etter må man som regel ofre både bildekvalitet og stor maksblender.. i motsatt fall får man stor blender og god bildekvalitet hvis man ofrer zoom'en.. (og om ikke annet, så er prisen det store kompromisset..) men deler man opp i 2 eller fler objektiver så blir selvsagt objektivbytte et kompromiss isteden, og synes du virkelig det er for mye herk, så kjør på med superzoom.. foruten de som ble nevnt i posten over her så har du også en EF 28-135 og en EF 28-200 som alternativer til den 28-300 L'en, men jeg har null erfaring med dem, så aner ikke om de er noe tess.. Endret 18. mai 2010 av Joaaso Lenke til kommentar
Heaven Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg støtter kommentarene over om at et slikt objektiv ikke finnes. Per i dag mener jeg at den allrounderen som gir mest for pengene er Sigma 18-200 OS - fås ned mot 3000 på nett. Anbefaler at du bruker pengene på den OG et godt portrettobjektiv med god lysstyrke - som Canon el Sigma 50mm f1.4. Lykke til Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Sigma 18-200 OS er vel det objektivet som får dårligst karakter i de testene jeg har sett, derfor jeg ikke nevnte det i første innlegg, men det er nok det rimeligste med 200mm og stabilisator. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå