salamishit Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Hei I morgen (tirsdag) får jeg vite om jeg kommer opp i norsk, matte eller engelsk skriftlig eksamen. Problemet er at hvis jeg kommer opp i norsk eksamen så skal vi ha både nynorsk og bokmål. Da begynner jeg å lure litt siden vi har hatt sikkert 1 time nynorsk siden 8 klasse og nå går jeg i 10 klasse. Poenget mitt er at når vi ikke har noe nynorsk opplæring gjennom hele ungdomskolen har lærerne da lov til å gi oss en nynorsk eksamen? Kan vi da nekte og møte opp på eksamen dagen?? Takk Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg beklager hvis jeg har noen skrivefeil :-) Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Du kan nok ikkje skaffe deg ein fridag så lett. Men om du får ein karakter du meiner er feil, står du fritt til å klage på denne. Om mangel på opplæring er grunnlag for justering er eg litt usikker på. Ta det opp med skulen. Det ville nok vore i alles interesse om du gjorde det litt tidlegare (du har vore klar over eksamen ganske lenge, skulle eg tru), men det er no så. Slik eg forstår innlegget ditt har du hatt sidemålsundervisning (sidemål != nynorsk) i 8. klasse, men ikkje etter dette. Har du ikkje hatt skriveoppgåver eller heildagsprøver der du skulle skrive sidemål etter det heller? Eg hadde det i både 9. og 10. klasse, ikkje medrekna eksamen. Uansett, ta det opp med skulen, så fort du kan. Set deg gjerne inn i læreplanane for klassetrinna, og sjå om dei seier noko om sidemålsundervisning kvart år, så har du litt meir å kome med. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 vi har hatt 2-3 skrivedager (3 timer) i nynorsk helt siden 8 klasse. Det er stort sett alt vi har hatt Derfor er det jo helt idiotisk å ha eksamen i nynorsk Lenke til kommentar
operg Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Eksamenene er sentralgitte og har ingenting å gjøre med skolen din. Hvis du "nekter" å ha nynorskeksamen, får du ikke et godkjent ungdomsskolevitnemål. Hvis du mener at dere ikke har fått den nødvendige opplæringen på skolen, er det noe dere må klage inn til kommunen (eller enda lengre), og dere skulle helst gjort det tidligere... Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Har man ikke sidemålstentamen to ganger i året i hele ungdomsskoletiden? Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Har man ikke sidemålstentamen to ganger i året i hele ungdomsskoletiden? Nei, vi har bare hatt 2 sidemåls tentamner i 10 klasse Ingenting i 8 og 9 :S Lenke til kommentar
operg Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 "Tentamen" er individuelt fra skole til skole. Lenke til kommentar
Lapp1 Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Hvem ville klaget på mindre nynorsk opplæring uansett, nynorsk er det mest ubrukelige på US. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 ja, vi burde nok klaga for et par mnd siden Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Da trenger jeg ikke å bekymre meg, kom opp i engelsk :D Lenke til kommentar
enskoleelev Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Rart uansett. Vi har i 8. 9. og 10. hatt et eget kapittel med nynorsk og jobba mye med det. Har faktisk 6. Hadde håpet å komme opp i norsk. Men kom opp i engelsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå