DarrenShan Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 hallo, jeg lurer på hva som gjør en vifte bra, trykket og hvor fort den går, eller hvor mye luft den flytter? har sett at eldre og mindre vifter pleier å gå raskere (mer støy) og skaper en kraftigere luftstrøm, mens nyere og større ikke går like raskt, og skaper ikke like kraftig luftstrøm, men flytter likevel mer luft. hva er best? vil varme ledes bedre/dårligere med kraftig/svak luftstrøm? eller gjelder det bare mengden luft? en annen ting jeg lurer på, når jeg legger hånden inntil en vifte som blåser inn i kabinettet, kjenner jeg at det er kaldt, for det er tynn luft der, mens på vifter som blåser ut, er det varmt. er det slik med cpu/gpu osv vifter også? vil det være best om alle alle viftene blåser ut, slik at det er kaldt på innsiden, eller vil bare lufta være kald mens komponentene er varme fordi det ikke er luft som leder varmen bort? Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 De fleste kabinetter har som standard negative air pressure, det vil si at flere vifter blåser ut varm luft. Taiwanske Silverstone har den siste tiden bokstavlig talt snudd det hele på hodet når det gjelder kjøling av PC komponenter i et kabinett. Det første de gjorde var å snu hovedkortbrettet 90 grader, ettersom varme stiger oppover. Det neste de gjorde var å innføre positive air pressure, hvor det er flere vifter som blåser kald luft inn enn det er vifter som blåser varm luft ut. Et eksempel på et slik kabinett er Silverstone Fortress 2.. Dette kabinettet har 3 stykk 180mm vifter i bunn som trekker kald luft ut og en 120mm vifte i topp som trekker den varme liften ut. Fordelen med slikt oppsett skal være lavere temperatur i kabinettet, bedre kjøling til skjermkort og prosessor samt at det skal minske muligheten for støvdannelse inni kabinettet. De fleste tester viser at det å snu hovedkortbrettet 90 grader og kjøre med positive air pressure kan ha noe for seg (slik som HW.no test av Fortress FT02 viser til) Når det gjelder lufttrykk og luftflyt så har og er luftflyt blitt betegnet som det viktigste. Men nå i nyere tid har det kommet frem i lyset at lufttrykk er like om ikke viktigere enn luftflyt, særlig gjelder dette produkter som trenger kjøling i mer konsentrerte områder som radiator til vannkjøling og prosessorkjølere. Jeg anbefaler du tar en titt på disse to sidene: What is positive air pressure? Air Penetrator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå