Gå til innhold

Førstegangskjøp av speilrefleks, trenger råd og tips

Anbefalte innlegg

Hallo, vurderer å skaffe meg et speilrefleks kamera for å ta bilder av alt mulig med. Men er så og si "grønn" på dette området, så trenger tips til hvilke jeg bør se på. Vil tro de kit-objektivene vil gjøre susen, hvertfall i begynnelsen.

Helst ikke over 4000kr.

Det jeg sikler mest på nå er Canon EOS 450D, men Nikon D3000 og Canon EOS 1000D er vel gode alternativer også? Ser mange nevner at Nikon har mere nybegynner vennlige kameraer, men Canom sine er vell ikke mye verre heller?

Om det er mye å spare så kan jeg kjøpe brukt også.

Endret av RamboEinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du spanderer et par hundringser ekstra så er dette kameraet et bra kjøp D5000

Utvilsomt et bra kjøp - får min anbefaling også, ikke lenge siden denne pakken kostet 6500,-.

Nikon er etter min mening en god del bedre for nybegynnere, i motsetning til Canon har Nikon sine kamera alltid hjelp tilgjengelig i menysystemet - bare trykk "?" der du er, så får du en forklaring.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Nikon D5000 får også min anbefaling. Spesielt til prisen komplett.no kjører under ukens tilbud. Dette kameraet ligger et hakk eller to over samtlige du referer til i førsteposten. Spesielt sensoren er vesentlig bedre og tåler høy ISO i større grad.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Heisann, takker for svar :yes:

Har kommet frem til at kameraet skal ha "Live View-modus" så da faller jo noen av disse bort.

Har ikke mulighet til å stikke ned til en butikk se siden det er langt dit :roll:

Men Nikon D5000 ble fort aktuelt, men koster jo litt mer da..

Lenke til kommentar

..til ditt bruk. A330-liveviewet funker dårlig til manuell fokus. Det er viktigere med en god søker og et kamerahus du liker å holde i.

Dra ned i butikken og prøv! Tafse på husene! :)

Hadd vært en fordel det, men nærmeste butikk er 2t unna og jeg har ikke lappen for øyeblikket :roll:

D5000 har også mulighet til å filme 720P/24FPS) som er et stort pluss, mener jeg :yes:

Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt Nikon D5000 etter 8 år med Nikon D100. Og før det rundt tjue år med andre kamera, både noen digitale og en del analoge.

Nikon D5000 er et meget godt kamera. Jeg er selv komplett uinteressert i videodelen, så den har jeg ikke testet. Men for fotografering er det glimrende.

Jeg bruker heller ikke LiveView, ser ikke helt poenget. Men det fungerer jo for den som syns det er fin måte å komponere bilder på.

Så min helt klare anbefaling blir Nikon D5000 med 18-55.

Når du etter hvert får fingrene i litt mer penger kan du jo vurdere litt utover kamera med basis tilbehør (minnekort, ekstra batteri):

Programvare til PC (Adobe Lightroom eller Adobe Photoshop Elements)

Ekstern blits (noe som støtter Nikon CLS (SB400-600-800-900)

En god bok om digital fotografering (Magnar Fjørtoft sin er populær)

Kurs i alt du har råd til...

Og hvis du fortsatt har litt til overs bruker du det på noen fine fototurer...

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...