Golwin Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 Jeg har ADSL fra Telenor og jeg vil ha internett på flere maskiner. Dette vil jeg gjøre uten en router. I den ene pc'en har jeg 2 nettverkskort. Jeg tenkte sånn at jeg kobler ADSL-modemet til det ene nettverkskortet og en hub til det andre, for så å koble en annen pc igjen til hub'en. Jeg har fått til sånn jeg på pc'en min (den med 2 nettverkskort) har både internett og nettverk med den andre pc'en samtidig. Men jeg får ikke internett til å funke på den andre pc'en. Sånn som jeg har satt opp internetten her, er at jeg bruke sånn Online-cd greie som fulgte med. Hva må jeg gjøre for å få internett på begge maskiner? Lenke til kommentar
Raggi Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 adsl modemet direkte i hub'en så kopler du dei andre maskinene i hub'en Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 adsl modemet direkte i hub'en så kopler du dei andre maskinene i hub'en Det hjelper neppe på hans problem. Svjv har noen versjoner av programvaren fra Telenor problemer med deling via ICS, han har desverre ikke nevnt noe om hvilket OS han bruker. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. juni 2003 Del Skrevet 13. juni 2003 uff har du xp så blir ikke dette langt kjør wizard og si du deler internettilkoblingen til denne maskinen, ta cdn og putt i de andre maskinene og si at du kobler til via en annen maskin på netverket, og så er du ferdig, hvis du ikke har xp så blir det mye å skrive Lenke til kommentar
Golwin Skrevet 13. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2003 Det er Windows 2000 på begge pc'ene Lenke til kommentar
petterg Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Har gjort dette mange ganger. Sett opp PC slik at den har internett, slik det var før du begynte med deling. Putt ekstra netverkskort i PC 1, ikke koble noen netverkskabel til det nye kortet (enda). Skru på PC1 og kom deg på internett (sjekk at det funker, og du må være tilkoblet for resten av denne bruksanvisningen) PC1: Kontroll panel -> netverk Du skal der ha (minst) to tilkoblinger, en disabled og en som går til internett. Gi den som er disablet et navn som du kjenner igjen. F.x "intern" Koble til netverks kabel mellom hub og nytt netverkskort Høyreklikk på netverksforbindelsen som går til internett. Velg egenskaper / properties Klikk på Deling / Sharing Skru på "Enable Internet Conetcion Sharing" (Hva nå det er på norsk) Klikk OK til du er tilbake i kontroll panel I kontrollpanelnettverk høyreklikk på "intern" (eller hva du valgte å kalle den nye forbindelsen) Velg Egenskaper / Properties Klikk på Internet Protocol (TCP/IP) Klikk på Egenskaper / Properties Hvis du har gjort alt riktig til nå er IP adressen her 192.168.0.1 Behold denne dialogboksen oppe. Klikk Start->Run Skriv "cmd" Klikk OK Skriv "ipconfig /all" trykk enter Under overskriften med navnet på den forbindelsen som går til internett, finn adressenen for GATEWAY og DNS. Skriv inn disse adressene i TCP/IP egenskapene (dialogboksen du fortsatt ikke har lukket) Klikk OK i dialogboksen og OK igjen på den neste dialogboksen. Koble de andre PC'ne til hubben Sett IP adressene på disse til å være 192.168.0.* (hvor * er et tall mellom 2 og 253) Set gateway til 192.168.0.1 Sett DNS til samme som på PC1 (Dette gjøres på samme måte som du skrev inn gateway og DNS på PC1) Reboot all PC'ne Du skal nå ha nett på alle. Hvis du ikke har nett på alle, må du sette IP manuelt på internett forbindelsen på PC1. Kjør IPConfig igjen, samme måte som over. Denne gangen finn IP adressen, subnetmask, gateway og DNS for internett forbindelsen. Gjør på samme måten som du satt IP, gateway osv på de andre PC'ne, skriv inn info infoen du fant i ipconfig. håper dette hjelper. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 edit: trippel post! (pressa båndbredden litt fo mye under posting) Lenke til kommentar
petterg Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 edit: trippel post! (pressa båndbredden litt fo mye under posting) (Dette er IKKE en dobel post av trippel post postingen) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juni 2003 Del Skrevet 14. juni 2003 Det er Windows 2000 på begge pc'ene Avinnstaller Telenor-pakka og bruk RASPPPOE som jeg vet i mange tilfeller fungerer bedre i deling med ICS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå