hsvendse Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Pcen driver og låser seg og blir blå skjerm... virker som det har sammenheng med lydkortet, klikker hver gang jeg går på youtube... klkker ellers også, men har merka det klikker ganske fort om jeg går på f.eks youtube...Noen som har en løsning? jeg har dfl lanparty nf4 hovedkort og bruker lyd fra lydkortet der, problemet virker som starter etter windows update installerte nvidia update for å få lyd på maskina... Så forresten det stod radeon hd lyd eller noe slikt mener jeg i sammenheng med skjermkortet.. kan en få lyd fra skjermkortet? Kan det ha noe med lite strøm at det klikker, jeg har 400w strømforsyning, er det et program eller noen en kan bruke for å se om skjermkortet får strømmen det trenger? Det kommer forresten noe tikkelyd lignende greier før maskina klikker... Endret 17. mai 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Pcen driver og låser seg og blir blå skjerm... virker som det har sammenheng med lydkortet, klikker hver gang jeg går på youtube... klkker ellers også, men har merka det klikker ganske fort om jeg går på f.eks youtube...Noen som har en løsning? jeg har dfl lanparty nf4 hovedkort og bruker lyd fra lydkortet der, problemet virker som starter etter windows update installerte nvidia update for å få lyd på maskina... Så forresten det stod radeon hd lyd eller noe slikt mener jeg i sammenheng med skjermkortet.. kan en få lyd fra skjermkortet? Kan det ha noe med lite strøm at det klikker, jeg har 400w strømforsyning, er det et program eller noen en kan bruke for å se om skjermkortet får strømmen det trenger? Det kommer forresten noe tikkelyd lignende greier før maskina klikker... Noen som kan svare meg på dette? To av harddiskene mine har forsvunnet også nå..kan de ha blitt ødelagt av forlite strøm, eller midlertidig koblet av pga skjermkortet krever så mye strøm at der ikke er nok til alle diskene? Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Kan jeg stille på innstillingene på noen måte eller noe slik at kortet bruker mindre strøm? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 hey, om noen skal klare å være til hjelp. så må du lage en ryddig liste over maskinvare. her er eks på min maskin. *PSU seasonic S12 II SS-380GB, 380W PSU *CPU amd phennom II x4 940 @ [email protected]. *RAM 2x2gb kingston hyperx 800mhz ddr2 @ [email protected] *hovedkort GA-MA790GP-UD4H *powercolor HD5770 1gb *HDD samsung 250gb sata *DVD nec dvd brenner sata *DVD liteon dvd brenner sata Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 hey, om noen skal klare å være til hjelp. så må du lage en ryddig liste over maskinvare. her er eks på min maskin. *PSU seasonic S12 II SS-380GB, 380W PSU *CPU amd phennom II x4 940 @ [email protected]. *RAM 2x2gb kingston hyperx 800mhz ddr2 @ [email protected] *hovedkort GA-MA790GP-UD4H *powercolor HD5770 1gb *HDD samsung 250gb sata *DVD nec dvd brenner sata *DVD liteon dvd brenner sata Har mange harddisker da... men har en dvd brenner tilkoblet som jeg ikke bruker så veldig ofte..kan det hjelpe å koble fra den, bruker dvd brenner mye strøm? Lenke til kommentar
magb Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Du kan jo prøve å koble ut alle harddiskene utenom operativsystem disken. Hvis du kobler ut så mye som mulig og starter maskinen og alt fungerer bra, så er det nok strømforsyningen som er for svak. Hvis du lager en liste slik som Kjell// så kan det være lettere å annta strømforbruket ditt. Kom gjerne med merke på strømforsyning også. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Radeon 5750 bruker vel ikke noe særlig mer/mindre strøm enn Geforce 8600 GTS som trådstarter hadde tidligere? Utifra beskrivelsen i første post ang. youtube videoer osv. virker det som konflikten ligger andre steder, dvs. enten med software/drivere eller nforce 4 hovedkortet Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Radeon 5750 bruker vel ikke noe særlig mer/mindre strøm enn Geforce 8600 GTS som trådstarter hadde tidligere? Utifra beskrivelsen i første post ang. youtube videoer osv. virker det som konflikten ligger andre steder, dvs. enten med software/drivere eller nforce 4 hovedkortet Lanparty nf4 sli-dr hovedkort Fortron Strømforsyning ATX 400W 120mm,20Pin & 24Pin SATA Special Edition Radeon HD 5750 skjermkort 3 gb ram 4 eller 5 harddisker... dvd-brenner diskettstasjon Er det noe jeg har glemt da? Endret 18. mai 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
magb Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 5750 kortet skal jo i teorien ikke trekke no særlig mer strøm enn ditt tidligere kort. Som Mekkus sier så er det ikke sikkert feilen ligger i strømforsyningen. Men hadde testet det ut ved å koble fra harddisker osv, det tar 2 min 400w er muligens litt lite for dette oppsettet, strømforsyningen får vel også lavere virkningsgrad etter litt bruk, er strømforsyningen gammel? merke? Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) 5750 kortet skal jo i teorien ikke trekke no særlig mer strøm enn ditt tidligere kort. Som Mekkus sier så er det ikke sikkert feilen ligger i strømforsyningen. Men hadde testet det ut ved å koble fra harddisker osv, det tar 2 min 400w er muligens litt lite for dette oppsettet, strømforsyningen får vel også lavere virkningsgrad etter litt bruk, er strømforsyningen gammel? merke? Jeg har også en mistanke om at det kan være noe med lydkort drivere nvidia som windows update la inn, problema starta jo etter det, kan ati og nvidia drivere skape problem sammen? det er kanskje en ide og avinstallere de lyddriverne igjen og se om maskina fungerer ok igjen da? hvis problemet ligger der, må jeg da kjøpe meg et eget lydkort eller? Strømforsyningen merke Fortron: Bestillingsdato: 2005-01-08T05:37 Fortron Strømforsyning ATX 400W 120mm, 20Pin & 24Pin SATA Special Edition Endret 18. mai 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Du kan jo forsøke å formatere maskin og legge inn Windows (og nye/oppdaterte chipset drivere fra Nvidia o.l) på nytt, for å se om det hjelper. Men det sies også rundtomkring at Nforce4 chipset (som er "gammelt") ikke fungerer godt med radeon 5xxx serien grafikkort. Dette skal ha sammenheng med at nforce4 chipset har PCI-e 1.0 spec. mens 5xxx er PCI-e 2.1 spec. Riktignok skal det på papiret være bakover-kompatibelt, men virkeligheten blandt brukere viser noen annet. Noen tråder jeg raskt googlet om dette issuet; http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=120655 http://www.nforcershq.com/forum/5750-in-an-nf4-board-no-boot-why-t73234.html http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=113288&page=3 Skal ikke påstå at dette "automatisk" gjelder i ditt tilfelle, men sansynligheten er desverre der for å si det sånn. Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Det er nok IKKE strømforsyningen hvertfall. Min forje pc hadde Opteron 170 overklokket til 2.8ghz. 3 gig ram. 8 harddisker. ekstra lydkort. ekstra sata kort. masse vifter. radeon hd 4850 overklokket. Og jeg hadde samme strømforsyning som deg. Fortron Source 400w. Jeg hadde aldri noe problem med for liten strømforsyning. Ser for meg noe krøll med hovedkortet og grafikk kortet ja. Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Det er nok IKKE strømforsyningen hvertfall. Min forje pc hadde Opteron 170 overklokket til 2.8ghz. 3 gig ram. 8 harddisker. ekstra lydkort. ekstra sata kort. masse vifter. radeon hd 4850 overklokket. Og jeg hadde samme strømforsyning som deg. Fortron Source 400w. Jeg hadde aldri noe problem med for liten strømforsyning. Ser for meg noe krøll med hovedkortet og grafikk kortet ja. Hm, vil et Nvidia skjermkort fungere bedre enn dette ati skjermkortet antageligvis? Eller må jeg enten ha nytt hovedkort og bygge om hele pcen, eller må jeg evnt kjøpe pcie 1.0 kort? Vil helst slippe å måtte kjøpe nytt hovedkort... Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Det er nok IKKE strømforsyningen hvertfall. Min forje pc hadde Opteron 170 overklokket til 2.8ghz. 3 gig ram. 8 harddisker. ekstra lydkort. ekstra sata kort. masse vifter. radeon hd 4850 overklokket. Og jeg hadde samme strømforsyning som deg. Fortron Source 400w. Jeg hadde aldri noe problem med for liten strømforsyning. Ser for meg noe krøll med hovedkortet og grafikk kortet ja. Hm, vil et Nvidia skjermkort fungere bedre enn dette ati skjermkortet antageligvis? Eller må jeg enten ha nytt hovedkort og bygge om hele pcen, eller må jeg evnt kjøpe pcie 1.0 kort? Vil helst slippe å måtte kjøpe nytt hovedkort... Har fungert fint ganske lenge pcen nå etter jeg kobla av dvdbrenner og diskettstasjon...om den ikke klikker igjen nå, så må det jo være for lite strøm likevel...? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Hvis det stemmer at dårlig kompatibilitet nf4 vs radeon 5xxx er årsaken, er vel ett annet skjermkort (f.eks. passivt 4xxx som i allefall sies å være kompatibelt) rimliste utvei, fremfor å kjøpe nytt alt sammen dvs. hk, ram cpu. Er jo dessuten "sløsning" med penger å bytte rund baut, all den tid disse komponentene egentlig er ok. Just my two cent Dog vil jo svi på pungen uansett siden du vel vil tape litt hvis du selger 5750 kortet brukt. Men prøv litt annet først kanskje, formatering, innstalletre Windows på nytt, nye chipset drivere, sjekke om det er noe bios-innstillinger, etc. Prøv om du kan finne adekvat info på ATI/AMD forum, hos Nvida og DFL, osv. Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Hvis det stemmer at dårlig kompatibilitet nf4 vs radeon 5xxx er årsaken, er vel ett annet skjermkort (f.eks. passivt 4xxx som i allefall sies å være kompatibelt) rimliste utvei, fremfor å kjøpe nytt alt sammen dvs. hk, ram cpu. Er jo dessuten "sløsning" med penger å bytte rund baut, all den tid disse komponentene egentlig er ok. Just my two cent Dog vil jo svi på pungen uansett siden du vel vil tape litt hvis du selger 5750 kortet brukt. Men prøv litt annet først kanskje, formatering, innstalletre Windows på nytt, nye chipset drivere, sjekke om det er noe bios-innstillinger, etc. Prøv om du kan finne adekvat info på ATI/AMD forum, hos Nvida og DFL, osv. Selge kortet brukt? 5750 kortet kan jeg vel bare sendt tilbake og bytte evnt regner jeg med, er jo bare noen dager siden jeg kjøpte det, og er 14 dagers returrett? Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Hvis det stemmer at dårlig kompatibilitet nf4 vs radeon 5xxx er årsaken, er vel ett annet skjermkort (f.eks. passivt 4xxx som i allefall sies å være kompatibelt) rimliste utvei, fremfor å kjøpe nytt alt sammen dvs. hk, ram cpu. Er jo dessuten "sløsning" med penger å bytte rund baut, all den tid disse komponentene egentlig er ok. Just my two cent Dog vil jo svi på pungen uansett siden du vel vil tape litt hvis du selger 5750 kortet brukt. Men prøv litt annet først kanskje, formatering, innstalletre Windows på nytt, nye chipset drivere, sjekke om det er noe bios-innstillinger, etc. Prøv om du kan finne adekvat info på ATI/AMD forum, hos Nvida og DFL, osv. Selge kortet brukt? 5750 kortet kan jeg vel bare sendt tilbake og bytte evnt regner jeg med, er jo bare noen dager siden jeg kjøpte det, og er 14 dagers returrett? Men ser ut som maskina fungerer nå etter jeg kobla fra dvdbrenner og diskettstasjon, ser slik ut foreløpig i alle fall...blir spennende å se om den klikker i løpet av kvelden...hvis alt fungerer nå, er det vel litt lite strøm som er problemet, men da tror jeg jeg skal jeg klare meg med strømforsyningen jeg har, er sjelden jeg bruker dvdbrenner og diskettstasjon... Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Hvis det stemmer at dårlig kompatibilitet nf4 vs radeon 5xxx er årsaken, er vel ett annet skjermkort (f.eks. passivt 4xxx som i allefall sies å være kompatibelt) rimliste utvei, fremfor å kjøpe nytt alt sammen dvs. hk, ram cpu. Er jo dessuten "sløsning" med penger å bytte rund baut, all den tid disse komponentene egentlig er ok. Just my two cent Dog vil jo svi på pungen uansett siden du vel vil tape litt hvis du selger 5750 kortet brukt. Men prøv litt annet først kanskje, formatering, innstalletre Windows på nytt, nye chipset drivere, sjekke om det er noe bios-innstillinger, etc. Prøv om du kan finne adekvat info på ATI/AMD forum, hos Nvida og DFL, osv. Selge kortet brukt? 5750 kortet kan jeg vel bare sendt tilbake og bytte evnt regner jeg med, er jo bare noen dager siden jeg kjøpte det, og er 14 dagers returrett? Men ser ut som maskina fungerer nå etter jeg kobla fra dvdbrenner og diskettstasjon, ser slik ut foreløpig i alle fall...blir spennende å se om den klikker i løpet av kvelden...hvis alt fungerer nå, er det vel litt lite strøm som er problemet, men da tror jeg jeg skal jeg klare meg med strømforsyningen jeg har, er sjelden jeg bruker dvdbrenner og diskettstasjon... Men det er jo litt dumt å måtte drive og koble fra harddisker hver gang jeg skal bruke dvd-brenneren pga lite strøm...den strømforsyninga jeg lurer på kjøpe er Corsair hx 650w da, kanskje jeg bare burde kjøpe den? har lest mye bra om den...650w skal vel være rikelig for meg til fremtidig bruk også når jeg klarer meg så og si nå med 400w? 51 grader viser det på skjermkortet nå bare... kan virke som temperaturen har gått ned et par grader når jeg kobla fra dvdbrenner og diskettstasjon... Temperatuten på hovedkortet gikk visst også ned... Endret 18. mai 2010 av hsvendse Lenke til kommentar
hsvendse Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 Hvis det stemmer at dårlig kompatibilitet nf4 vs radeon 5xxx er årsaken, er vel ett annet skjermkort (f.eks. passivt 4xxx som i allefall sies å være kompatibelt) rimliste utvei, fremfor å kjøpe nytt alt sammen dvs. hk, ram cpu. Er jo dessuten "sløsning" med penger å bytte rund baut, all den tid disse komponentene egentlig er ok. Just my two cent Dog vil jo svi på pungen uansett siden du vel vil tape litt hvis du selger 5750 kortet brukt. Men prøv litt annet først kanskje, formatering, innstalletre Windows på nytt, nye chipset drivere, sjekke om det er noe bios-innstillinger, etc. Prøv om du kan finne adekvat info på ATI/AMD forum, hos Nvida og DFL, osv. Selge kortet brukt? 5750 kortet kan jeg vel bare sendt tilbake og bytte evnt regner jeg med, er jo bare noen dager siden jeg kjøpte det, og er 14 dagers returrett? Men ser ut som maskina fungerer nå etter jeg kobla fra dvdbrenner og diskettstasjon, ser slik ut foreløpig i alle fall...blir spennende å se om den klikker i løpet av kvelden...hvis alt fungerer nå, er det vel litt lite strøm som er problemet, men da tror jeg jeg skal jeg klare meg med strømforsyningen jeg har, er sjelden jeg bruker dvdbrenner og diskettstasjon... Men det er jo litt dumt å måtte drive og koble fra harddisker hver gang jeg skal bruke dvd-brenneren pga lite strøm...den strømforsyninga jeg lurer på kjøpe er Corsair hx 650w da, kanskje jeg bare burde kjøpe den? har lest mye bra om den...650w skal vel være rikelig for meg til fremtidig bruk også når jeg klarer meg så og si nå med 400w? 51 grader viser det på skjermkortet nå bare... kan virke som temperaturen har gått ned et par grader når jeg kobla fra dvdbrenner og diskettstasjon... Temperatuten på hovedkortet gikk visst også ned... Maskina ser ut til å fungere helt fint nå, temperaturen er visst også gått ned...virker som problemet blir hvis jeg har tilkoblet dvdbrenner og diskettstasjon....er det noe program som kan måle/gi info om hvor mye strøm som blir brukt til sammen? Lenke til kommentar
MR2_Magne Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Det der virker heeeelt snålt syns jeg. 400w skal være plenty med power for din pc. Og en dvd brenner og diskett stasjon bruker så å si null strøm så lenge dem ikke er i bruk, selv om dem er koblet til... Har du prøvd å koble dem inn igjen for å reprodusere problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå