Gå til innhold

Ny linse til min D80 - hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en 18-70 samt en 100-300 linse, det jeg ønsker meg er en linse som dekker det meste av dette slik at jeg ikke må ha med meg to linser når jeg f.eks. skal på ferie. Litt lyssterk bør den være, men ikke så ekstrem at det koster mye.

Billig og bra.. noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det som blir kalt superzoom eller reiseobjektiv.

Den eneste som tilfredsstiller dine kriterier er Tamron 18-270 VC.du får ikke noe mer lystyrke en det du har i dag,sånn er det bare hvis du skal ha et såpass stort brennviddespekter.

Du kan kjøpe en 70-200 f/2.8 men da må du fortsatt drive og bytte objektiver.

Lenke til kommentar

Du ber om noe i både pose, sekk og trillekoffert. :)

Bedre lysstyrke kan du glemme på slike superzoomer. Bedre bildekvalitet får du heller ikke (tvert i mot, ditt 18-70mm-objektiv er optisk ganske solid).

Men dersom du absolutt ønsker en superzoom er nok det beste kompromisset Nikons egen 18-200mm f/3.5-5.6 VR eller Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 VC.

Husk at speilrefleks er et systemkamera og en av de store fordelene med dette er å kunne bytte objektiv etter behov :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Takker så mye, jeg regnet med at det objektivet jeg kommer til å kjøpe ikke er så mye bedre en de jeg nå har - og at det å bytte objektiv normalt ikke er noe problem, men når vi skal ta en ferie og da med fly så er det greit å ikke ha med seg for mye. Kona kommer nok til å nekte meg å ha med alt av utstyr. Derfor ville et slikt objektiv gjør en god jobb.

Lenke til kommentar

For meg er svaret enkelt: Kjøp en Nikkor 18-200 VR, selg 18-70. Men ta deg tid i butikk og test så du er sikker på et godt eks av 18-200 - lurer på om det er en av de mest eksemplarvariable modellene til Nikon. I overlappende oområde er 18-200 omtrent som 18-70. Teleegenskapene er ikke allverdens å skryte av, men de holder til mange ting likevel. Og autofokus er kjapt. Superzoom er krevende saker, så det er ikke stedet å knipe inn noe særlig økonomisk. Jeg synes det kan virke som om den nevnte Tamronen faller litt gjennom, den eldre 18-250 ser faktisk bedre ut, men uten stabilisering.

Så kan du evt legge på en 35mm/1.8 for bruk under dårlig lys. Den er liten og lett, og kompletterer superzoomen veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...