Gå til innhold

Age of Conan i dag, sammenlignet med release?


Anbefalte innlegg

Jeg er nok en av veldig mange som gledet meg stort til Age of Conan skulle bli sluppet, som satt klar flere timer før serverne ble åpnet og ventet for å starte det hele!

 

 

Men som mange andre med meg ble jeg svært skuffet, det som skulle være noe av det største og mest revolusjonerende innen MMO-spill, ha DirectX10 effekter og det hele viste seg å ikke inneha DirectX10 ved release overhode og det som så ut til å være et utrolig gjennomført spill de første 20 nivåene ble fort en utvanna suppe, med massevis av BUG's som aldri så ut til å bli fikset, DirectX10 effekter som ble lovet som ble utsatt i det uendelige og det hele ble tilslutt for mye når du nådde level 40+ og oppdaget at du faktisk måtte grinde monstret i flere nivåer før du fikk nye området og oppdrag.

 

 

Må jo helt ærlig innrømme at det var noe av det beste jeg har spilt av MMO-spill de første 20 nivåene i start området, områdene var vakre, ytelsen var stabil, voice-over på samtlige NPC'er og oppdragene var nokså varierte og jeg satt igjen med et utrolig godt inntrykk, noe som egentlig hele verden gjorde da spillet fikk vannvittig gode anmeldelser verden over av anmeldere som ikke hadde kommet seg stort lengre enn nivå 20.

 

 

Men jeg merket jo fort at jo lengre ut i spillet du kom, jo mindre gjennomført og mindre innhold ble det, selv hele områder var jo direkte uspillbare fordi hele spillet krasjet så fort du entret områdene.

 

 

Dette kombinert med et crafting system som strengt tatt ikke fungerte overhode, bortsett fra det at du kunne sette opp en guild by som ikke kunne bli brukt til noe som helst egentlig og en travling som var håpløs hvor det å ta selvmord å spawne ved andre graveyards faktisk nærmest ble en nødvendighet om du ikke ville gå deg ihjel av kjedsomhet på veien igjennom langstrakte området fikk meg fort til å glemme hvor behagelig og gjennomført spillet var i starten, det var akkurat som hele fokuset fra utviklerne var å få optimalisert starten som gav spillet et gjennomført førsteinntrykk var i hovedfokus og at innholdet utover i spillet hadde blitt fullstendig bortglemt i forbifarten og rett og slett ikke var ferdig i tide?

 

 

Typiske eksempler er også det avanserte PVP-systemet, DirectX10 effekter osv som vi så ingenting til ved release?

De kritiske feilene som også var i spillet, området som krasjet og oppdrag som rett og slett ikke lot seg fullføre så ikke ut til å bli fikset med det første heller, og jo mer de første å rette opp i ting, jo flere nye problemer oppsto? Det virket som Funcom virkelig hadde tatt seg selv fullstendig vann over hode?

 

 

 

 

 

Det store spørsmålet er om tingene har falt på plass nå, er feilene luket ut og spillet "polert og ferdig" som det burde vært tilbake da spillet ble utgitt? Eller ser vi fremdeles mye av det samme? Sliter Funcom fremdeles med ineffektivitet når det kommer til å legge inn nytt innhold og rett på feil som dukker opp i spillet? For det er jo faktisk en veldig viktig del av MMO-spill å være rask og effektiv med å rette opp i feil som måtte oppstå og legge til nye og interessante ting som spillere kan henge fingrene sine i, og selv 1-2mnd etter release så kunne ikke jeg seg stort til innhold som faktisk var lovet ved release, eller oppretting av relativt kritiske feil som var i spillet fra dag en?

 

 

Det er jo liten tvil om at spillet har potensiale, men er barnesykdommene og formkurven til spillet begynt å nærmere seg sitt potensiale og de enorme lovnadene vi fikk før release, eller er det mye av det samme gamle?

 

 

 

Det er et par irritasjonsmomenter som jeg er stygt rett for at alltid vil være der, som et nokså håpløst travling system, dette med at spillet er sammensatt av så ufattelig mange soner / instancer så du må laste inn nye områder støtt og stadig, men jeg håper da hvert fall at du nå havner i samme "sone" som de du faktisk er i gruppe med i spillet? For selv ikke det var en selvfølge ved release, du kunne stå på nøyaktig samme sted som to av de andre som var i gruppe med deg uten å se fnurten av dem på grunn av du selv hadde blitt kastet inn i sone1, mens de var kastet inn i sone3 og sone5, noe som for meg er og blir et helt håpløst system.. En ting er mye lasting og heftig soneinndeling for å ha mulighet for såpass god grafikk i et MMO-spill, men at du da attpåtil skal spre spillerne utover forskjellige soner innenfor ett og samme området så spillere på en server faktisk blir delt inn i alt fra 6-12 forskjellige soner av en sone ødelegger mye av poenget med et MMO-spill om du spør meg.

 

 

 

 

Jeg vurderer nå sterkt å plukke opp Age of Conan igjen å gi det et nytt forsøk, men er det virkelig verdt det?

Jeg vil selvsagt ha en tøff kamp med å bekjempe det dårlige førsteinntrykket jeg fikk, det vil nok alltid sitte friskt i minnet og det skal nok ikke så alt for mye til før den vonde bi-smaken dukker opp i ganen igjen.

 

Men jeg og kjæresten vurderer som sagt sterkt å sette oss ned å prøve oss på Age of Conan til helgen, hun har jo heldigvis null erfaring med Age of Conan, eller MMO-spilling generelt egentlig med unntak av ca totalt 9-10timer med World of Warcraft for ca 14dager tilbake som til min store begeistring slo an veldig, så hun nå er veldig positiv til MMO-spilling og faktisk av egent initiativ spør som vi skal sette oss ned og spille.

 

Men jeg har litt lyst til å legge fra meg World of Warcraft frem til Cataclysm kommer til vinteren, men jeg har samtidig lyst til å sette meg ned å spille et eller annet spill med henne og da kommer Age of Conan opp som et høyst aktuelt alternativ, spesielt siden hun er såpass fersk i gamet og jeg selv finner Age of Conan (hvert fall fant) endel mer "casual" vennlig enn World of Warcraft når jeg spilte tilbake i tiden, samtidig som hun er en kunstner og virkelig verdsetter pene og korrekte omgivelser, nøyere customization av karakterer osv som du ikke akkurat finner så mye av i World of Warcraft for å si det sånn, også har hun ingenting i mot nakenhet, pupper, voldelighet og røff dialog i spill!

 

 

 

 

Derfor lurer jeg på om det er noen som kan beskrive litt hvordan spillet har forandret seg fra release og frem til nå, har det blitt drastiske forbedringer? Hva har eventuelt forbedret seg? Hvilke irritasjonsmomenter kan vi eventuelt forvente oss, hva er ulempene med spillet disse dager? Hva kan jeg glede meg til nå, som overhode ikke var i spillet sist jeg spilte?

 

 

 

Også over til noe helt annen, nemlig Rise of the Godslayer og dets virkning på spillet..

Har jo naturligvis fått med meg at det nettopp har kommet ut en stor utvidelsespakke til spillet, men er litt usikker på om jeg ser på dette som noe positivt i det hele og store, etter å da hatt ganske så dårlig erfaring med Age of Conan release, så ser jeg jo for meg at det kan bli mye av det samme med utvidelsen hvor det er mye feil som må rettes opp i og det rett og slett kan være en utvidelse som har blitt sluppet 1år for tidlig fordi Funcom trengte mer penger i kassa? Noe jeg ikke håper er tilfellet, men tanken slår meg jo ettersom det på mange måter var det konklusjonen ble etter å ha spilt spillet ved release.

 

 

Jeg tenkte jo også bare å kjøre 2x Trial kontoer for meg og kjæresten til å stare med, ettersom jeg har forstått så er det jo faktisk ikke noen begrensing på trial kontoer i Age of Conan slik det er i blant annet World of Warcraft? Ingen begrensing i form av maks nivå, maks grense på penger eller noe? Altså en trial konto gir deg syv (eller er det ti?) gratis dager med spilling, hvor du spiller spillet akkurat som om du skulle eid fullversjonen? Hvis dette stemmer så er jo det ypperlig, men det jeg lurer på er at ettersom prøveversjonen ikke inneholder Rise of the Godslayer, vil det da være ting vi mister mens vi spiller? Har ikke sett noe informasjon om nye raser eller klasser, men det kan jo godt være at vi mister noen customization muligheter (noe jeg vet kjæresten ikke vil like blant annet), kan være at vi mister endel innhold og oppgrader osv.. Eller legger ikke utvidelsen til noe som helst nytt i de lavere nivåene som gjør at vi overhode ikke vil merke noe forskjell på å spille de første 15-30 nivåene med eller uten Rise of the Godslayer aktivert?

 

 

 

 

Det siste spørsmålet blir jo det samme gamle "hvilke klasser og raser skal vi / burde vi spille".

Dette er jo et spørsmål som blir stilt om og om igjen, og jeg selv er ikke noen særlig stor fan av å stille slike spørsmål, men det er litt annerledes når du skal velge ut to klasser som skal spinne sammen hele veien, vi kommer aldri til å spille når vi begge ikke kan, så vi kommer til å spille i gruppe all the way og da er det jo greit å finne noe som faktisk fungerer greit sammen!

 

Når jeg spilte ved release satt jeg igjen med følelsen av spellcasters generelt var både overpowered (med unntak av demo som hadde en haug av bugs og knapt fungerte som klassen skulle) og langt enklere å spille ettersom du overhode ikke hadde noen comboer å ta hensyn til, det blir kanskje kjedeligere i lengden da det "interessante og nyskapende kampsystemet" aldri kicker inn, hvert fall ikke når jeg prøvde noen low-level spellcasters, men det var hvert fall sett på som en vannvittig stor fordel ved release at du ikke kunne misse på comboer og bare måtte forholde deg til å "trykke på knappen" som i hvilket som helst annet spill.

 

 

Er det fremdeles slik at spellcasters blir sett på som enklere å spille på grunn av dette? Og at dette fremdeles gir dem en liten fordel fremfor meele klasser? Eller har det skjedd noe med spillet som har rettet på / snudd om på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oi, oi, her var det en del å svare på...

 

Jeg orker nok ikke å svare på alt i dag, men skal ta noen punkter i første omgang da du har tatt deg svært god tid til så skrive innlegget tenker jeg!

 

Letteste og enkleste svaret er "Kjør Trial og test selv!" men du spør litt mer en det trial dekker også ser jeg. Så da setter jeg i gang:

 

 

DX10 kom i andre halvdel av 2008 en gang, og jeg har kjørt med DX10 "ever since" for å si det slik. Ytelsen er ikke 60 FPS all around med min PC, men jeg ligger for det meste på 30-40 FPS tror jeg. Lavere i sonene/områdene jeg har svært god utsikt, og langt over i mindre områder.

DX10 var tungt i starten, men har blitt forbedret/utvidet i flere omganger, så det fungerer bedre i dag enn i 2008. Jeg har kun krasjet 2-3 ganger siden jeg startet å spille, og alle krasjene mine var i 2008/starten av 2009. (Vista 64-bit å takke mon tro?)

 

 

De første 20 nivåene er legendariske ja, men ikke på samme måte for alle. Noen emner det var et svakere punkt av spillet (tro det eller ei) så meningene er mange her. Jeg mener det var en nydelig intro, men forventet ikke at dette skulle fortsette utover lvl 20, siden det var annonsert lenge før release. Post lvl 20 har det vært flere meninger, alt ettersom hva man er vant til her. Nyere MMO spillere er vant med å bli servert quests igjennom hele prosessen, mens eldre spillere er vant til å grinde litt/svært mye! (Funcom har jo AO!) Tidene har jo forandret seg og dette måtte jo Funcom innse, mange mange quests ble lagt til i tiden etter launch. Så jeg kan si dette om post lvl 20 områdene:

 

20-40 Her er det så mange quests at du vil aldri klare å gjennomføre alle på en figur innenfor nivået, ferdig med den saken! I veste fall kan du bli nødt til så oppsøke mer enn et område post-Tortage hvis du ikke klarer å utnytte områdene fullt ut.

 

40-50 For meg gikk dette uten noen problemer, men jeg er vant med å drepe det jeg kommer over, og ikke snike meg utenom fiendene for å spare tid, jeg tjente mye på dette merket jeg ofte!

 

50-60 Her kom det store endringer med Ymir`s Pass i Oktober/Nov 2008 som sørger for at ingen noensinne vil mangle quests i dette området. Jeg gjorde det ihvertfall ikke!

 

60-70 Ymir`s Pass fungerer utover 60+, og gjør dette nivet enklere, så her bør det ikke være noen problemer.

 

70-80 Her var vel den verste grinden før, da de siste nivåene krevde mye XP, og det var kun ett område. Særlig på slutten var det ille for mange. Funcom la til området Tarantia Commons i 2009, som starter på ca. lvl 76-78 et sted, og hjelper deg til lvl 80. Det skal nevnes at det er noen som har problemer på 70-80 i dag, men mange har det samtidig ikke. Hva er forskjellen mellom dem? Hvem vet!

 

 

 

*********hente litt mer drikke for å skaffe energi til skrive mer*********

 

 

Crafting ja...

 

Var en del klager her, både på Gems og betydning av gear i 2008. Kort historie; Gems ble nerfet, og betydning av Gear ble endret i sommeren 2009, så det er mye mer gjenkjennelig nå.

 

Guild city har innvirkning på guildet og mulighetene, samt at nå har man Guild reown, som gir en horde av nye muligheter som forbedrer brukbarheten for medlemmene. Culture gear var før expansion det beste gear en kunne skaffe seg pre-raid i spillet, og det kunne kun craftes.

 

Traveltime og Age of Conan :

På grunn av en patch i 2009, og flere forbedringer av systemet, så er det ingen i dag som dør for å reise. Tvert imot i dag så KLAGER spillerne (noen av dem) på at det for raskt/enkelt å reise i spillet og etterspør lengre reisetid, mens noen er glad for forbedringene Funcom har gjort. Pick your side sier jeg bare, men nyt ordningen som lar deg reise raskt igjennom områdene i spillet.

 

Problemer som vedvarer:

Ved hver større patch, så er det en del problemer i starten for mange, men jo lengre tiden går, så løses disse igjen. Ser ut som hver gang FC fikser/legger til noe så skaper dette komplikasjoner, men så er jo kildekoden i spillet på 8 millioner linjer (per 2008!)

Noen sliter nesten ikke noe (Vista 64 bit igjen mon tro?)

 

De fleste problemene har blitt løst i spillet, selv om du sikkert alltid kan peke på noe smått som ikke har blitt ordnet siden ressursene til teamet er begrenset pga FCs andre prosjekter krever sitt det også.

 

-------

 

Dette får bli første del av svarene mine, mer morgen/annen dag. Håper det gir deg noen svar så jeg ikke har kastet bort de siste 20-30 min nå... :S

Ha en god kveld!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På tide å fortsette besvarelsen vel..

 

Kritiske feil i spillet og barnesykdommer var et stort problem ved launch, og de første 3-9 månedene for mange, selv så trengte jeg ny PC, så når jeg startet å spille så hadde jeg ingen problemer, men så hadde jeg en splitter ny PC som aldri knelte heller.

 

AoC var kravstort, og er relativt kravstort fortsatt, men pga forbedringer, så kan mange flere spillere nå nyte det med stadig lavere maskinvare og nedsetting av innstillinger. Merk bare at man ikke får det megavakkert med et 4 år gammel 3D kort, da det vil være litt naivt.

 

De fleste problemene (les: et sted mellom 90-100%)ble løst i starten av 2009 for mange, men det er alltid noen som sliter, enten det er md lavere PFS eller pga innstillinger de ikke får til. Det er vel hva tech support er for.

 

Dreamworld Engine er en kraftig motor for Funcom, men den skaper hodebry for spillere, da den krever svært mye mer enn det mange forventer at den skal kreve av deres PC. For å gjøre dette enklere, så har man da Playfields i spillet (Soner som White Sands)som kan befolkes av et viss antall spillere, før det kan bli stressende for både maskiner og server å behandle, da deler den seg i to deler for å gjøre saken greiere. Nå Som expansion er i gang er nå flere versjoner av startområdene igjen da mange nye lager nye figurer. Før release av expansion var det ofte 1-2 av de fleste områdene da det var færre aktive.

 

Som før er det mindre områder i Tortage, og større områder jo lengre du kommer. De nye expansion områdene er også designet på en helt annen måte enn tidligere, da mange følte seg fanget i orginalspillet, så de er så å si 100% åpene og ganske store.

 

Hadde Funcom brukt lavere grafikk (betydlig lavere) så hadde det sikkert vært mulig med en større verden, men slik er det ikke. Husk at selv WOW er egentlig inndelt i soner, men de loader mens du flyr/rir/går inn i dem "on the fly" da de krever mindre. Så det handler om valg, og hva spillere liker å oppleve. Jeg venter gjerne for litt ekstra kvalitet på opplevelsen (IMO)

 

-----------------

 

Det er definitivt verdt å forsøke en gang til med spillet, selv om det betyr å spille igjennom Tortage en gang til også. Du er ikke den eneste med dårlig bismak i munnen, bare les litt rundt på engelske forum selv. Mange som hadde minst like dårlig opplevelse som deg, som har forsøkt igjen nå før expansion og tidligere, og flere av dem måtte bite det sure eplet og banke i bordet på at spillet var av en helt annen verden enn det de opplevde i 2008. De som fortsatt er kritiske er PvP elskere som mener det er litt tomt for dem fortsatt, men det kommer vel i de neste 6-12 månedene mer der da expansion skulle være 100% PvE.

 

Når du og din kjære tar frem spillet til helgen så anbefaller jeg først og fremst å velge en ren PvE Server, slik som Crom f. eks. for best mulig startopplevelse. Hvis du ønsker mer PvP så kjører man Fury, men ikke gjør det fra dag en, mange har fått et negativt inntrykk av AoC på PvP servere. Er en ganske nådeløs stemmning.

 

Hva du kan forvente deg av endringer kommer helt ann på når du sluttet, men denne helt splitter nye artikkelen kan hjelpe deg:

 

http://www.massively.com/2010/05/16/age-of-conan-anniversary-retrospective/

 

Les også kommentarene der for mer tips.

 

Denne siden tar for seg alle endringene steg for steg forklaret på en enkel måte:

http://community.ageofconan.com/wsp/conan/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1109&table=PUBLISH&template=news_features_game&selected=1109

 

Backup websider:

http://support.ageofconan.com/article.php?id=185

 

Rise of the Godslayer er en bra utvidelse, og den er relativt stabil. Noen har problemer med krasjer, mens andre sliter med performance pga store områder i expansion. Innstillinger av settings, og det å spille litt hjelper da kartet laster mer ned når man spiller, så det går fortere jo lengre man spiller på området. Uansett, så er det fra lvl 20-40 det nye området dekker før lvl 80+ så du går ike glipp av mye, og orginalområdene er mer enn bra nok hvis du likte dem.

 

Trial kontoer ja, her kan det være noen feller. Det er nemlig flere versjoner av trials nå, hvor den ene er begrenset, mens den andre er ikke det. Unlimited Trial er for lvl 1-20 så lenge du gidder å spille, men man får ikke forlate Tortage under her. Hvis man får tak i en buddy key, så mener jeg at men fortsatt kan forsøke standard trial, som er mindre begrenset, og man kan fortsette utenfor Tortage. Pga beskyttelse mot Goldsellers, så kan man ikke snakke i Global og kanskje ikke sende tells i Trialmode så pass opp hvis dette er viktig for dere. Dere kan lese global, men ikke delta. (Litt usikker på praksis her da jeg aldri har vært i trial selv)

 

Nå kan jeg nevne at Rise of the Godslayer selges med orginalversjonen som følger med, så hvis man skal kjøpe spillet, kan man like godt ta med expansion da det selges til en rimelig pris fleste steder. Da trenger man bare patche 500-900 mb et sted, mens jeg måtte patche nesten 4 GB. Da får du med alt fra dag en, og alt av features som Alternative Advancement fra lvl 20. Offline leveling har begge spillene.

 

Så pass på at dere setter av tid til oppdatering ved start, og ikke gjør det først til helgen, da forsvinner den fort til venting. Spillet tar ca. 30GB med expansion, og litt mindre uten (25GB+)

 

---------------------

Når det gjelder klasseduoer, så fungeres det aller meste i spillet da alle healere også kan sparke ganske godt fra seg, så prøv det som smaker best. Alle soldatklassene kan tanke i en eller annen forstand, og klassen som sist fikk en oppdatering er Assasins. Neste i tur er Guardians og Rangers så de vil bli bedre fremover.

 

Kjenner godt til caster dilemmaet i spillet ja, men de fikk en grunnleggende "nerf" som gjør at de ikke lengre slipper så lett unna, og når assasins ble sterkere, og alle soldatene fikk tilgang på tyngre armor så ble oddsen forbedret kratig tror jeg.

 

 

Da tror jeg at jeg har dekket ca. 90% av det du lurte på ihvertfall. Noen siste spørsmål?

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg bøyer meg i støvet for en fantastisk god og dyp tilbakemelding!

 

Var innom Gamestop i lunsjen på jobben i dag og plukket opp 2x Rise of the Godslayer da jeg klarte å lese meg til at den ikke inneholdt bare utvidelsen med 30dager spilletid, men også orginal spillet + Tortage Survival Pack som nok kommer godt med!

 

Så absolutt godkjent pris å betale 500kr for alt det, og itillegg får jeg da kjørt recruit a friend på kjæresten som da potensielt kan gi meg 30dager ekstra spilletid gratis om vi fortsetter å spille, så det er jo genialt nok i seg selv.

 

 

 

Da er det bare å få satt opp maskinen til kjæresten å rigge opp for spilling til helga, har alt testet hvor lang tid det tar å laste ned hele spillet (jepp digital download + patching) og det tok ikke så lang tid med vår 25/25mbit fiberlinje så tror ikke det burde bli de aller største problemene her heller.

 

 

Hva maskinvare angår så stiller vi nokså greit der også føler jeg, vi sitter på relativt like systemer som burde klare dette uten noen som helst problem!

 

 

Min:

 

EVGA X58 Classified 4-way SLI

Intel Core i7 920 @ 4.0GHz

6GB Corsair Dominator 1600MHz @ 7-7-7-20

MSI GeForce GTX480

3x Intel X25-V 40GB i RAID0

Auzentech Home Theater HD

HP LP2475W 24" H-IPS

Logitech Illuminated

Logitech G500

Sennheiser HD650

 

Kjæresten:

 

Asus Rampage II Extreme

Intel Core i7 920 @ 3.8GHz

6GB Corsair Dominator 1600MHz @ 8-8-8-24

MSI GeForce GTX480

1x Intel X25-M 80GB 80GB

Samsung SyncMaster F2380M 23" C-PVA

Logitech G19

Razer Deathadder

Sennheiser PC350

Lenke til kommentar

Meget god besvarelse! :thumbup:

 

Jeg vil også legge til at Khitai ser ut til å bli en svært god utvidelse hva wolrd PvP angår. Byene er satt opp slik at man skal kunne komme/klatrte opp på takene, trange bakgater m/blindveier og ellers ekstremt underholdende team pvp.

 

Om du ikke liker idéen med offline leveling, så kan du velge og ikke benytte deg denne funksjonen

Endret av Kaiz3r
Lenke til kommentar

Ingen årsak! :D

 

Flott å kunne virkelig hjelpe en som seriøst vurderer å forsøke.

 

Nydelig PCer btw, skulle hatt en slik en ;)

Litt på hva du kan forvente av performance fra en annen ivrig spiller fra expansion:

 

"PC:

Core i7-930 @ 4ghz

EVGA Classified X58 Motherboard

6GB Corsair Dominator 8-8-8-24 DDR 3 1600 RAM

EVGA GTX 480 1600/2000

Corsair H50

Intel X-25m SSD

2 x WD 1TB Blacks

Corsair HX1000W PSU

 

My in game FPS - some dungeons give over 200FPS, general open world is over 50FPS all settings maximum at 1900x1200 res. Heavily populated combat situations 25-40FPS. SSAO is turned off."

 

 

 

Til slutt, litt stemmningsvideoer:

 

En av mine favoritt videoer av en fan:

 

Beste Machinima series: "The Roleplayer"

Er vel en 6 episoder nå, god RP & god humor.

http://www.youtube.com/watch?v=zHqUi1NND48

Lenke til kommentar

Jeg er i samme kategori, satt og venta ved release, levla som en helt og holdt meg forran den største bølgen av spillere levelmessig, level 60-80 var dritkjipt, og livet etter 80 var dritkjipt, crafting var poengløst og gear hadde ingen betydning. Joda man fikk høyere stats, men jeg heala like dårlig/bra for det. Så det ble noe pvp - som faktisk var og er bra etter min mening. PvE messig var det så mye bugs at man stort sett ga opp.

 

Reaktiverte for et par uker siden. Og lyd/atmosfære er fremdeles like bra, kitai er praktfullt og spennende. Spillet virker mer ferdig, men det er enda en del rare bugs, mobs som "sitter fast" og svært varierende latency til tider.

 

Jeg ble også overraska over at DX10 dreper fps. Jeg lukter at det er dårlig koda? Kan kjøre DX9 med alt på max og ligge på 60-130fps, DX10 med alt på max 15-40fps. jeg har Core i7 @ 4GHz og ATI HD5870, så jeg syns det er litt kjipt å ikke kunne kjøre DX10.

 

Jeg er også skuffa over interface bugs, HVER gang jeg logger inn er castbars midt på skjermen, så jeg må dra dem ned på plass der jeg vil ha dem (standardplassering).

 

Konklusjon: Miljø, lyd, grafikk og spilleteknikk (comboer, fatality osv) er suverent. Men spillet ødelegges mye av små irritasjonsmomenter som jeg har nevnt.

Lenke til kommentar
Det er et par irritasjonsmomenter som jeg er stygt rett for at alltid vil være der, som et nokså håpløst travling system, dette med at spillet er sammensatt av så ufattelig mange soner / instancer så du må laste inn nye områder støtt og stadig, men jeg håper da hvert fall at du nå havner i samme "sone" som de du faktisk er i gruppe med i spillet? For selv ikke det var en selvfølge ved release, du kunne stå på nøyaktig samme sted som to av de andre som var i gruppe med deg uten å se fnurten av dem på grunn av du selv hadde blitt kastet inn i sone1, mens de var kastet inn i sone3 og sone5, noe som for meg er og blir et helt håpløst system.. En ting er mye lasting og heftig soneinndeling for å ha mulighet for såpass god grafikk i et MMO-spill, men at du da attpåtil skal spre spillerne utover forskjellige soner innenfor ett og samme området så spillere på en server faktisk blir delt inn i alt fra 6-12 forskjellige soner av en sone ødelegger mye av poenget med et MMO-spill om du spør meg.

 

Orka ikke lese igjennom alt :) ...men tenkte jeg skulle kommentere akkurat dette med grupper og soner. Har selv spilt siden release, men aldri opplevd at man havner i forskjellige soner enn andre i gruppa. Kan jo selvfølgelig ha vært en bug en eller annen gang, men den er i så fall fikset. Det eneste er hvis du er i en annen sone enn resten av gruppa når du blir invitert. Antall soner på hvert sted varierer etter hvor mange spillere det er på, men sjeldent mer enn 5-6. Grunnen til at det er slik, er rett og slett pga performance. For mange spillere i samme sone, og systemet vil bryte helt sammen.

 

For min del, synes jeg det er helt ok med flere instanser og soner. Heller det, enn dårligere grafikk og/eller dårligere ytelse.

 

Ang bugs...som sagt har jeg spilt siden release for 2 år siden, og har egentlig ikke opplevd særlig mye bugs. Selvfølgelig har det vært noen; quests som ikke har funka, BK siege som ikke alltid er helt på nett. Men det meste som blir rapportert blir fikset. PVP-folka er kanskje ikke helt enig her, men det får så være :)

 

Men én ting er jeg enig med deg i. Det spillet som kom i mai 2008, var nok ikke helt ferdig. Det har vel forsåvidt Funcom også sagt selv. Men etter at Craig Morrison tok over som game director, så har vel egentlig alt blitt bedre. Masse nytt innhold er lagt til etter at Morrison ble sjef, og det synes som det er der ressursene blir lagt inn. Blir spennende å se hva som kommer neste gang. Det eneste jeg har å utsette på spillet nå, er manglende revamp av guardian-klassen. Guard'en min er for tiden pensjonert i påvente av en fullstendig gjenoppbygging :)

Lenke til kommentar

nice ;) Min hoved klage til AoC er kun en, å det er at det er sinnsykt lange load times på det.. Men nå har jeg en litt eldre pc da: 2008.

 

 

Konge tråd dette her :new_woot:

Takk til både trådstarter og Atomics for denne her..

 

 

Sticky!! :love:

Lenke til kommentar

nice ;) Min hoved klage til AoC er kun en, å det er at det er sinnsykt lange load times på det.. Men nå har jeg en litt eldre pc da: 2008.

 

 

Konge tråd dette her :new_woot:

Takk til både trådstarter og Atomics for denne her..

 

 

Sticky!! :love:

 

Takk for det, men jeg kan jo nevne at min PC er fra 2008 den også, og utstyret på den er nok fra 2007 egentlig for det meste.

 

De nye områdene har en god del loadetid ja, men det plager meg ikke da jeg tilbrakte 50 timer i Gatewayområdet fra lvl 20-40 uten å bevege meg utenfor. Da kan jeg tåle 1-2 min venting ved load. Vanligvis er det 10-30 sek i de gamle sonene.

 

Jeg forventer at dette forbedrer seg uansett over de neste månedene.

Lenke til kommentar

Gøy å se at andre vurderer å komme tilbake til AoC.

Eg var en av de mange som kjøpte spillet ved release og la det på hylla etter kort tid og gikk tilbake til wow.

 

Spillte wow siden da og var/er vel en av de som likte å se såkalt "endgame content".

Men av og til så blir man lei (og kona klaga :p) og i april åpnet eg kontoen hos funcom igjen og logget på.

Og det spillet som møtte med da er noe helt annet enn det som man fikk oppleve ved release i 2008.

Mye mere strømlinjeformet, bugs problemet er (omtrent) borte, men tenker man skal lete lenge etter spill som ikke har noen form for bugs.

 

 

Grafikkmotoren til wow er en gammel grafikkmotor som er overmoden for utskifting og eg synes det vises godt i forhold til andre MMOs.

Det skal sies at AoC er et tungt spill, men i forhold til andre av dagens fps/mmos så er det ikke uhørt ille vil eg si.

Selv kjører eg en I7 920 - 6GB ram Corsair Dominator DDR3 1600MHz og XFX Radeon HD 5770 i Crossfire setup som duger greit.

 

 

AoC er et mye mere "modent" spill i forhold til enkelte andre MMOs og for oss som begynner å dra på åra (nærmere 40 enn 30 :p) så er det kanskje en naturlig progresjon?

Er selv på Crom serveren og man ser det godt i guildchat.

Også i globalchat virker det som om alderen er høyere - mulig eg tar feil her, men har ikke lagt mye merke til feks. "Dirge" spam i chatten.

 

Det som forundrer meg er at det er mye folk i de aller fleste sonene.

Vet ikke dere som har spilt lengre enn meg har lagt merke til at folk begynner å komme tilbake?

Slik det virker nå, så er AoC blitt slik det burde ha vært ved release, men det er litt typisk funcom også da - for de av dere som har spillt litt Anarcy online så var det heller ikke helt ferdigpussa ved release :)

 

Når det gjelder designet på selve spillet så er det fortsatt noen få ting som gjenstår, og håper at funcom får øynene opp for ting som feks. forhåndsvisning av gear som blir linket i chat eller på AH, eller feks. at det blir lettere (virker som om denne delen er blitt bedre) å bevege seg mellom sonene.

 

Anywho - Alt i alt så er AoC et mye mere ferdig spill enn hva det var ved release i 2008, og eg håper virkelig at folk får øynene opp for spillet igjen :)

 

 

//Edit.

Takker til topicstarter og Atomics :)

Endret av NeroN
Lenke til kommentar

Noen som vet om det noen gang kommer til å bli en åpen verden i aoc?

 

Det kommer aldri til å skje, siden de tekniske utfordringene ville gjort det uspillbart med tanke på lag etc. For ikke å snakke om all jobben det ville vært å bygge opp spillet på nytt.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det noen gang kommer til å bli en åpen verden i aoc? eller er dette det dummeste spørsmålet i diskusjon.no's historie?

 

I expansion så er verden MYE mere "åpen" da er det fire kjempestore soner. Og når man kommer til der man må "sone" inn i en ny så kan man se inn i den neste så de ligger med andre ord tett i tett :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Meget bra skreve, både spørsmål og svar :)

 

Må nesten slenge inn et spårsmål jeg ^^

 

Stemmer det at AoC ikke støtter Crossfire, eller er det blitt endret?

+ Prossesorer med flere kjærner, kun kan kjøre på en kjærne?

 

Jeg bruker Single GPU, så er ikke helt sikker, men du kan sjekke tech support forumet på Communitysiden:

http://forums-eu.ageofconan.com/forumdisplay.php?f=28

 

Jeg bruker E8400 Dual Core, og kjører alt på fullt på mitt system, inkludert DX10. Men jeg mener at den bruker kjerne nummer 2, men at performancen ikke er optimal pga utnyttelse. Derfor tror jeg, som mange andre har sagt, bedre med raskere prosessor, enn mange kjerner. Men jeg er ingen tekniker for å være ærlig, kanskje andre vet mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...