Gå til innhold

Ønsker nytt skjermkort som yter bedre enn HD4890, men samtidig støyer lite

10 stemmer

1. 1. Hvilket skjermkort ville du valgt?

• HD 5850
      0
    • HD 5850 CF
      0
    • HD 5870
    • HD 5870 CF
      0
    • HD 5850 Vapor-X
      0
    • HD 5850 CF Vapor-X
      0
    • HD 5870 Vapor-X
    • HD 5870 CF Vapor-X
    • GTX 470
    • GTX 470 SLi
      0
    • GTX 480

Anbefalte innlegg

Jeg har fra før ATi HD4890 Vapor-X fra Sapphire, og dette er forsåvidt godt nok for meg. Men, jeg kunne virkelig tenkt meg et kort som støtter DX11 fullt ut. Så da kan jeg velge og vrake blant hele HD5xxx serien eller nVidia GTX4xx serien. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å kjøpe noe nytt kort som yter dårligere enn mitt gamle. Så da utgår de billigste kortene i HD5xxx serien. Jeg må vel opp på HD5850 for å få lik/bedre ytelse som jeg allerede har. Men disse kortene koster fort nesten like mye som HD5870, så da er vi liksom i gang igjen da.. Samtidig så ønsker jeg ikke et kort som støyer mer enn det jeg allerede har, som i grunn støyer veldig lite (Vapor-X) ;)

Jeg har vært veldig fornøyd med mitt HD4890, og aldri hatt et eneste problem sånn sett. Det er litt kluss med flere skjermer (ikke alltid ting vil dit jeg vil ha det, men får det alltid til etter litt fram og tilbake). Jeg har lest _veldig_ mye tull angående HD5xxx serien. Så mye at jeg begynner å bli skeptisk til hele greia. Problemet med nVidia sine kort igjen er jo temperatur og støy. Jeg tror rett og slett ikke jeg finner noe kort i GTX 4xx serien som lager lite nok lyd. Og ytelsen er igjen "mer enn bra nok" for meg.

Jeg heller i grunn mot HD5850 Vapor-X slik at jeg får litt mer ytelse, forhåpentligvis et veldig stille kort, og støtte for DX11, 3 skjermer istedenfor 2, og ellers likt som i dag. Også har man jo mulighet til å kjøre 2 stk hvis man trenger mer ytelse litt senere. Prisen på 2x slike er vel ca lik ett GTX 480. Men sistnevnte støyer mye mer tror jeg.

Har lest en del tester og rundt på diskusjonsforum, men meninger og resultater spriker da veldig vidt. Den eneste måten å finne det ut på er vel å prøve selv.. I tillegg så var det vel noe med to forskjellige revisjoner av Vapor-X (i alle fall HD5870). Den opprinnelige, også en ny revisjon som var litt amputert, var det ikke?

Jeg har satt opp en avstemming her i tråden med de (slik som jeg ser det) mulighetene jeg har. Håper folk kan stemme, og gjerne også begrunne stemmen sin i tråden.

Systemet forøvrig er:

Lian Li PC-P80B fulltower

eVGA X58 3x SLi

6GB minne

2x 160GB Intel X25-M SSD i Raid0

Seasonic 850W PSU

Intel Xeon W3540 ("Core i7") @ 4GHz

2x Sapphire HD4890 Vapor-X i CF (ett er solgt, og det andre følger etter så snart jeg har fått noe nytt)

Selv har jeg startet avstemmingen med en stemme for HD5870 Vapor-X i CF. Er litt usikker på om jeg trenger så mye kraft, og dette med forskjellige revisjoner gjør meg litt usikker. I tillegg til alle problemene folk opplever med HD5xxx serien generelt.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er også hvor mye du er villig til å betale og om du er litt fingerferdig?! Om lavt støynivå er en viktig faktor, kan du jo montere en 3'part kjøler. Ellers har de fleste tester jeg har lest vist at Sapphire med sin Vapor-X kjøler og PowerColor med sin PCS kjøler de mest støysvake Radeon 5xxx kortene på markedet. Ettersom Komplett nå har PowerColor Radeon HD 5870 PCS+ på tilbud og prisen på HD 5850 og HD 5870 bare er på noen få hundrelapper, ville jeg tatt dette PowerColor Radeon HD 5870 PCS+ skjermkortet inn i vurderingen.

Lenke til kommentar

Jeg anser meg selv som svært fingerferdig når det kommer til maskinvare :) Jeg er villig til å betale for alle alternativene jeg har satt opp. Det er i grunn støy og ytelse som er viktig, ikke pris. PCS+ hadde jeg ikke hørt om, men den skal jeg sjekke opp nå med en gang.

Ser også at Komplett har GTX 480 inne, men det er denne støyen da.. HD5870 PCS+ koster jo nesten like mye som GTX 480..

Antar det er PCS++ du mener?

https://www.abbo.no/abbo/default.asp?page=vare&ProdusentID=AX5870+1GBD5-P2DHG&ref=Prisguide.no&utm_source=Prisguide.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=AX5870+1GBD5-P2DHG

950MHz klokke og en kjøler som visstnok skal være mer støysvak enn Vapor-X høres jo veldig bra ut på papiret i alle fall :)

EDIT: CoolIT har kommet med en closed loop vannkjølingsløsning til skjermkort. Den skal kunne brukes på blant annet GTX 480, og ligner veldig på f.eks. Corsair H50 (som jeg bruker fra før på CPU). Om man klarer å finne en PCI bracket som ikke er dobbel, og fortsatt passer til GTX 480 så kan man faktisk lage seg vannkjølt GTX 480 som bare er 1 spor høyt. Perfekt for SLi oppsett ;) Det samme kan man selvfølgelig gjøre med både 470 og de forskjellige HD5xxx kortene.

Review av CoolIT OMNI for GTX 480: http://www.hexus.net/content/item.php?item=24299&page=1

Har ikke klart å finne noe review av Powercolor PCS++, bare den vanlige PCS+ versjonen. Nå fikk jeg enda mer å tenke på :)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

"Takk for bestillingen! Ditt ordrenummer er XXXXXXXXXX"

Da ble det skjermkort gitt. eVGA Superclocked GTX 480 :) Vannkjøling skal visstnok komme i butikkene fra og med neste måned i følge produsenten. Så da får jeg tid til å teste litt klokking på stock kjøler før jeg plukker ting fra hverandre.

Lenke til kommentar

"Takk for bestillingen! Ditt ordrenummer er XXXXXXXXXX"

Da ble det skjermkort gitt. eVGA Superclocked GTX 480 :) Vannkjøling skal visstnok komme i butikkene fra og med neste måned i følge produsenten. Så da får jeg tid til å teste litt klokking på stock kjøler før jeg plukker ting fra hverandre.

HD 5750 er jo tingen, viftefritt og støyfritt :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...