hvakrg Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Sitter og leker meg litt med en Exchange server, jeg har fått installert den opp og får kontakt med den på https://min-ip/owa, men har ett par spørsmål: - Hvordan får jeg ordnet det slik at mail.mittdomene.no peker til https://min-ip/owa? (Jeg har ikke statisk IP) Jeg går ut fra at jeg må bruke f.eks. DynDNS Custom, stemmer det? - Hvordan går jeg frem for at e-posten sendes til exchange-serveren min? - Jeg kjører nå alt på en server, både Active Directory og Exchange, bør jeg spre dette ut over flere virtuelle servere? For å ha litt ekstra sikkerhet med tanke på backup av e-posten tenkte jeg å ha to domener hvor den ene ligger på en nettjeneste, og videresender en kopi av eposten til domene nr to som ligger på min lokale exchange server f.eks. [email protected] ligger på google hosted services [email protected] er ligger på min Exchange server Når [email protected] sender en e-post til [email protected] sendes denne automatisk videre til [email protected]. På denne måten har man en backup på GHS om man mister data på den lokale Exchange serveren, og om exchange serveren går ned så vil man også ha tilgang på e-post gjennom GHS. Er dette en god ide, eller finnes det bedre måter å gjøre det på? Er det f.eks. mulig at epost til [email protected] sendes til GHS og lokal Exchange-server? Endret 17. mai 2010 av hvakrg Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Har du ikke statisk IP ville jeg ikke tatt meg bryet å sette opp en egen mailserver. Sørg i det minste for å forwarde all SMTP-trafikk til din ISPs mailserver og la de ta seg av sendingen av mailen din. (Ellers vil du bare blokkeres i 90% av alle spamfiltre) Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 18. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2010 (endret) Om jeg bruker en tjeneste som f.eks. DynDNS så har jeg vel i praksis statisk IP har jeg ikke det da? Edit: Ser nå at ngt krever statisk IP for at de skal gjøre det mulig å kjøre egen server, så da får jeg heller ta i bruk domains.live.com når Microsoft kjører ut Wave4 Endret 18. mai 2010 av hvakrg Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 DynDNS er langt fra det samme som statisk IP. De store spamblokklistene har databaser over alle dynamiske IPer som brukes av ISPer. Sendes mailen din fra en sånn en, øker spam-score på den ganske drastisk. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Kjører selv mailserver på dynamisk IP. (Ikke exchange.) Har DNS hos ClearFundation. De kjører dynamisk oppdatering om serveren min skulle finne seg en annen adresse. I tillegg har jeg MX backup på DNS til de slik at jeg fortsatt kan mota mail selv om serveren min ikke er tilgjengelig. Utgående sender jeg posten via serveren til min ISP, men med min motakeradresse. Da kommer svar rett tilbake til meg, men motaker får posten da den kommer fra ISP. Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 25. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2010 Ok, så om jeg bruker f.eks. smtp.broadpark.no så skal det ikke være noe problem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå