Gå til innhold

Hva er en stabil prossessor??

Vyper

Anbefalte innlegg

I diverse tråder så snakkes det om at min prossessor er stabil på sånn og sånn hastighet.

Hva slags kriterier legger den enkelte i dette?

Er det nok å ha kjørt igjennom 3dmark en gang, eller må man utsette den for 100% load i flere døgn før man kan kalle den stabil?

Hvilke programmer brukes for å teste dette?

Selv så har jeg klokket min 2500+ Barton til 2350mhz og kjørt en 3-4 runder med 3dmark 03 og det gikk bra.

Men ved kjøring av programmet for SARS vaksine som kjører med 100% load, så krasjet den etter ca 4 timer.

Måtte ned på 2250mhz før den kunne kjøre stabilt over flere døgn, ergo er den stabil på denne hastigheten og ikke på 2350 eller??

Dette er jo ikke akkurat normal bruk av pcn.

Sjelden at man kjører 100% load over tid, ved det som jeg kaller normalbruk. dvs spilling, surfing osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier det vel egentlig selv, en stabil prosessor crasher ikke, min er 100% stabil på 2,53ghz, kan kjøre SARS-saken så lenge jeg gidder. Du kan alltids øke vcore så blir den stabil ved høyere hastigheter. Cpu-temp stabiliserer seg etterhvert, så bare å passe på at det ikke blir for varmt

Lenke til kommentar
Du sier det vel egentlig selv, en stabil prosessor crasher ikke, min er 100% stabil på 2,53ghz, kan kjøre SARS-saken så lenge jeg gidder. Du kan alltids øke vcore så blir den stabil ved høyere hastigheter. Cpu-temp stabiliserer seg etterhvert, så bare å passe på at det ikke blir for varmt

Joda vi er nok av samme mening, men er alle av samme oppfatning eller er det en del som legger andre kriterier til grunn.

Lenke til kommentar

Har nok en mistanke om at de som omtaler prosessorer som f.eks overklokking.no, Toms Hardware o.l (uten å si noe stygt om dem), ikke gidder å la CPU'en stå på full load i dagesvis for å finne ut om den er 100 % stabil. Jeg mener iallefall at en CPU ikke er stabil dersom den krasjer, det ligger jo nesten i ordet. Men klarer prosessoren å holde det gående slik som din (4 timer på full load), så skal det nok ikke så mye til for å få den stabil på den hastigheten. Som regel vil en kombinasjon av økt strøm og bedre kjøling løse problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...