Gå til innhold

Hjelp til kjøp av min første laptop :)

Anbefalte innlegg

Sånn generelt, en raskere CPU vil greie å gjøre flere beregninger, som du nevnte i første post, så spilte du FM, og der kan jeg tenke meg at det er mye beregninger som går når en runde blir spilt, dermed vil jeg anta at en raskere CPU så vil spillet gå raskere.

Grafikk-kort brukes generelt på 3d-grafikk, og dermed vil man greie å kjøre mer detaljert grafikk om man har et bedre grafikk kort.

Hvor stor batteriet er har å si på hvor lenge en maskin varer, men om man velger en maskin som ikke bruker så mye strøm (pga strømgjerrige komponenter) så kan en maskin som har mindre batteri vare lengre.

Dette er sånn generelt, ikke ta alt bokstavelig fordi det er litt mer komplisert enn som så, fordi utviklerne har vært flinke til å lage arkitektur som benytter seg av ressursene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg ville gått for en maskin på 13.3" eller 14". Disse maskinene er ikke like sterke på ytelse (svakere prosessor og grafikkort) som modellene på 15.4" og mer, men har ofte bedre batteritid og er betraktelig lettere. Størrelse og vekt er viktig i skolesammenheng, maskiner som er for store blir ofte et problem å ha med seg.

Er personlig veldig fan av Acer Timeline maskinene (nye TimelineX maskiner kommer på markedet i disse dager). Etter min mening maskiner som leverer gode arbeidsvilkår i en lett og komfortabel innpakning.

Har du sjekket med skolen at du ikke får utlevert maskin av dem?

Slik jeg har forstått det (på folk som går på VGS) så har de fått maskiner utlevert av skolen.

Acer Timeline = Konge arbeid/surfe-maskin!

Til ditt behov ville eg ha kjøpt Timeline til f.eks. 6000,- og brukt resten på utstyr (pc-bag o.l.)

Og seinare kjøpe et stasjonært oppsett. En god skjerm, ergonomisk riktig mus&tastatur.

F.eks.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591293&view=detailed#ProductTabs

Ellers har jo Asus komt med mange gode maskiner det siste halvåret ;)

Lenke til kommentar

Elkjøp kjører vel en back to school kampanje på laptop i august er det vel..

erfaringsmessig er det flere typer å velge mellom. Prisene skal være "prispressere".

Anbefaler deg å vente til høst-rushet. Da kan du spare penger, og muligens få en bedre maskin attpåtil. i5+radeon 5650 burde muligens være nede i en 5 lapper da vil jeg tro..

Lenke til kommentar

Brbar.png?t=1274351103

Packard Bell Easynote TJ75

Du skriver at du ikke har noe overveiende behov for å flytte den bærbare rundt, ettersom du stort sett befinner deg i det samme bygget. Da synes jeg verken at vekt eller batteritid bør være førsteprioriteter, selv om de fortsatt spiller en viss rolle. 15 tommer er som andre har poengtert, en grei størrelse. Akkurat denne modellen er 2,7 kg tung og vil vare i cirka 2 ½ timer ved nettbruk og lett multitasking.

Packard Bell har her et produkt som også gir særdeles kraftig ytelse. Dette er som regel synonymt med at maskinen bråker og blir varm, men det er faktisk ikke tilfelle med denne. Tvert imot, i et klasserom eller på sengekanten vil denne som en av de stilleste modellene i sin klasse, ikke sjenere deg selv eller andre. Tastene på tastaturet er også stille i bruk og har god respons.

Det som også er et oversett poeng hos mange bærbare er kvaliteten på skjerm og høytalere. Jeg skal ikke påstå at denne står i særklasse, men at den riktignok presterer litt over standarden og i det minste likt med de andre så langt foreslått i tråden. Macbook Pro og Dell Studio XPS er to modeller som har knallgode skjermer, men disse ligger langt utenfor budsjettet du har satt. Høyttalerne kan spille høyt nok uten at de forvrenger seg, men har selvsagt ingen sub og kan ikke måle seg med eksterne høyttalere på noen som helst måte. Et tips til deg kan være å skaffe seg øreplugger eller headset; det fungerer veldig bra.

Grunnen til at jeg velger denne bærbare framfor noen andre, er fordi den over en jevn sko yter likt eller marginalt bedre enn bærbare som koster både ett og to tusenlapper mer. Den briljerer kanskje ikke på verken vekt eller batteritid, men det ser vi altså bort i fra at blir et problem. :)

Kjøp på NetOnNet:. (5990,-)

Mvh,

Agentspoon

Lenke til kommentar

Hei, og takk for superflotte svar! :)

Jeg ble fristet av den Packard Bellen der, men kom over denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1208756&st=640. Der er det folk som ikke ville ha kjøpt den PC-en om de kunne angret på kjøpet sitt, og det lover jo ikke så godt ;/ Der vil man heller gå for en av disse i stedet:

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/ASLXPUU02021/acer-aspire-5551g?Selected=Specifications#tProductTabcontent

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/PADV62153EO/hp-pavilion-dv6-2153eo

Hva synes du om disse? Eller er Packard Bellen bedre? Tusen takk for all hjelp altså - det er så flott å få hjelp til mitt første storkjøp :)

- Henrik

Lenke til kommentar

Hmm, det var merkelig. Jeg har tatt meste av avgjørelsen på bakgrunn av Notebookcheck sin anmeldelse. De pleier som regel å være blant de grundigste og mest seriøse testsidene for bærbare, og gir Packard Bell utrolig med skryt og betegner byggekvaliteten som svært holdbar. Jeg vil derimot ikke betvile brukerne her på forumet, og selv om det alltid er et par som opplever feil, så skal jeg ærlig innrømme at det var ganske mange i den tråden i forhold til normalen.

Min egen nykjøpte Acer har vært inne til reparasjon to ganger nå på grunn av at skjermen rett og slett sluttet å fungere. Ellers var det en ypperlig maskin. Problemet med skjermen skal visstnok ha vært mer typisk for akkurat denne serien (Aspire Timeline) enn merket generelt - selv om de tross alt har en relativt høy feilprosent på sine produkter. HP sin Pavilion serie hadde jeg styrt langt unna, fordi den bråker som et jetfly og sliter forferdelig med overoppheting.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal anbefale til deg da. Kanskje er det best å vente til August når det begynner å nærme seg skolestart? Da er det alltid masse kampanjer, ny teknologi har blitt billigere, og enda bedre maskiner har sett dagens lys. Ja, hvis du først har muligheten, så er også det definitivt et fornuftig valg. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for all hjelp! Har ikke dårlig tid, så venter litt. Om det blir to uker eller til rett før skolestart vet jeg ikke enda. Denne tråden har uansett hjulpet meg masse, så takk for all hjelp :D

Kanskje du sier ifra om du kommer over et knalltilbud? :)

-Henrik

Endret av Villabooi
Lenke til kommentar

De produsentene som lager de mest solide maskinene er Asus og Toshiba, begge produsenter har like lav feilrate på sine maskiner iløpet av de første 3 år av maskinens levetid.

Tallene er:

Asus feilrate/3år-15,6%

Toshiba feilrate/3år-15,7%.

Sony feilrate/3år-16,8%

Apple feilrate/3år-17,5%

Dell feilrate/3år-18,3%

Lenovo feilrate/3år-21,5%

Acer feilrate/3år-23,3%

HP feilrate/3år-25,6%

Asus og Toshiba er relativt sett da 40% mer solid enn HP som er den store taperen i denne testen.

Link til den omfattende undersøkelsen:

Laptop reliability

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Den HP'en har da alt for gammel maskinvare i forhold til prisen. burde kostet maks 5500,- med de specsa der.

Ta heller en titt på en av disse:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXPUU02021/acer-aspire-5551g - mye samme specs som HP'en du linker til, bare i nyere og bedre utgaver.

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATL65011R/toshiba-satellite-l650-11r - Toshiba maskin med bra specs/pris forhold.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nok en gang, tusen takk for svar!

Har kikket litt rundt på forumer o.l. i det siste og kommer ikke utenom Acer Aspire TimelineX.

Jeg kommer til å bruke PC-en til surfing, Football Manager (et ikke altfor kraftig spill) og tekstbehandling, stort sett. Jeg spør kanskje dumt, men har jo ikke peiling: Er dette en god pc folk kan anbefale til mitt bruk?

-Villabooi :)

Endret av Villabooi
Lenke til kommentar

Utenom den litt dyre prisen vil jeg si at dette er veldig bra maskin til ditt bruk.

Bra batteritid, ny CPU, ok med RAM, og et dedikert skjermkort. Hadde prisen vært en tusenlapp billigere hadde dete vært et veldig godt kjøp, men personlig syns jeg den er litt dyr enda (iallefall hos multicom)

Lenke til kommentar

Heisann Villabooi. Er på utkikk etter en ny bærbar datamaskin til meg selv og ble litt overasket over valgene dine. Ikke så ulikt de jeg selv vurderer.

Du spurte tidligere hva CPU og grafikk kort og slikt er for noe, fikk du svar på dette?

Jeg vet ikke om du har hatt en bærbar før og har hatt erfaringer med dem, men jeg er enig om at den lille med litt større CPU var lovende.

Dette er en subjektiv innvikling da siden jeg ikke liker "Numpads" (Den kalkulator-liknende delen på tastaturets høyreside). Jeg synes de bare er i veien når jeg skal skrive: Jeg må på en måte lene armene mot venstresiden for å skrive... derfor anbefaler jeg den lille Acer Timeline maskinen.

Du burde lete litt rundt på nettet etter kommentarer på hva (andre) brukere og kritikere synes om den allikevel. :)

Jeg har bare sett litt kjapt på din Timeline, men også denne VAIOen:

https://www.sonystyle.co.uk/SonyStyle/VAIO-Laptop-PCs/E-Series-14-15-17

Usikker på om dette er en maskin som er enkelt å få tak i her i Norge, men jeg synes den var ganske pen og liten. Koster omlag 7K på den siden der, men i Norge blir den nok dessverre dyrere! :( - Jeg kommer til å vente til den nye modellen lanseres i Norge. Håper prisen ikke blir så stiv!

Endret av Ariin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...