Gå til innhold

Har en kamerat som er helt sykt god i hoderegning


Anbefalte innlegg

Hehe, jo men det som er så fint med dette forumet er at uansett hva man lurer på, så finnes det folk som kan hjelpe deg, i 99% av tilfellene Men såklart av og til snubler jo ikke de rette folkene over de rette emnene, men du skjønner vel poenget mitt. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som med alle andre genier fanget i den offentlige norske skolen. Pretty much, ja.

 

EDIT: Det "vi" må skjønne, er jo at alle hjerner er skapt like, og skal derfor behandles likt i skolen...

De som sitter på makta synes det i hvert fall.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

har noe med at Høyre blir beskyldt for og lage elite skoler, når de vil lage grupper får de sterke, slik som det er for de svake i dag, altså, 1 gruppe for de sterke, 1 for de midt på og 1 gruppe får de svake. ønske er at disse gruppene skal variere fra fag til fag

Lenke til kommentar

Hei!

 

No er eg forøvrig langt på veg einig ang. grunnskule opplæringa,sjølv om eg heller ikkje ønsker eliteskoler..

 

Men,ikkje for å virke ufin ang. "kameraten som er helt syk god i hoderegning" , noen har talent/evner men,det kan også hende han har lært å rekne mentalt av foreksempel han er : http://www.youtube.com/user/glad2teach ;)

 

det blir ikke elite skoler, det blir tilpassing etter nivå

Lenke til kommentar

Virker som om folk missforstår det når de kaller det "eliteskoler". Det blir ikke bare tilpasset læring for "de gode", men også tilpasset læring for de mindre gode og de som er midt på treet. Jeg ser på dette som utelukkende en god ting.

Lenke til kommentar

har noe med at Høyre blir beskyldt for og lage elite skoler, når de vil lage grupper får de sterke, slik som det er for de svake i dag, altså, 1 gruppe for de sterke, 1 for de midt på og 1 gruppe får de svake. ønske er at disse gruppene skal variere fra fag til fag

 

Drit i å bland uforståelig propaganda i denne tråden, det har ingen mening.

----

For å si det slik så er det eneste jeg kan huske å ha lært dette skoleåret ordet "Gyrodactulus Salaris". Allikevel har jeg nest høyest snitt i klassen.

Lenke til kommentar

Virker som om folk missforstår det når de kaller det "eliteskoler". Det blir ikke bare tilpasset læring for "de gode", men også tilpasset læring for de mindre gode og de som er midt på treet. Jeg ser på dette som utelukkende en god ting.

 

 

No var eg vel ikkje den første i denne tråden til å kalle det eliteskuler, men "induviduell tilpassning" er tilhenger av. Det eg ikkje liker er å lage skule for dei flinke og at "resten" blir samlet i ein skule/klasse for seg sjølv..

Lenke til kommentar

On topic (for en gangs skyld i denne tråden): Det kan ikke tenkes at kameraten din har Aspergers? Før du går i defensiven: Aspergers er den mildeste formen på autismeskalaen, og flere genier er antatt å ha hatt AS. For eksempel Bill Gates og Albert Einstein.

 

Hvis han blir sjekket for dette, kan det være enklere å vite hva neste trekk er. For eksempel kan det bli lettere å få en assistent (vet ikke hvor gammel han er...).

 

Er han god i matte generelt? I disse kalkulatordager er det vanskelig å utelukkende være god i hoderegning ;)

 

 

Of Topic: Det er ingen tvil om at flinke elever bli forsømt. Jeg har selv jobbet innen skoleverket, og det slo meg av og til hvilket ekstremt fokus de mindre begavede elevene får. Også de som er kjent for å "ødelegge for de andre", i form av å være bråkmakere, opptar mye ressurser. Jeg jobbet som assistent, og jeg tenkte ofte på hvilken belastning det er for skoler å ha elever med ADHD (den diagnosen er altfor lett å få), dysleksi, handikapp etc. Det er ikke feil å ta vare på disse elevene, men det gjør at andre elever i andre enden av skalaen får tilsvarende mindre stimulering.

 

Jeg tror også at mange av de veldig flinke elevene er ofre for en slags sjalusi. Det er provoserende for foreldre til gjennomsnittlige elever å se at de flinkeste får ekstra oppmerksomhet, annerkjennelse og tilrettelegging. Den første tanken er at "hvorfor bli mitt barn glemt", deretter kommer janteloven inn i bildet. Jeg tror også mange foreldre vil synes det er rart, uansett utgangspunkt, at deres barn ikke blir tatt opp i eventuelle programmer og tilrettelegginger (fant jeg opp et nytt ord?). "Mitt eget barn er best, perfekt, etc." i foreldres øyne.

Mye av kritikken mot oppdeling av elevgrupper, basert på evne, bunner ut i sjalusi. Det er en hard nøtt å svelge å "få vite" at sitt eget barn er nest eller tredje best.

 

Jeg har aldri vært veldig god på skolen, og vet at jeg aldri kommer til å bli enig med meg selv om en eliteskole/oppdeling vil være bra eller dårlig. Dette er fordi jeg på barneskolen gikk i klasse med en som var veldig, veldig flink på skolen. En som kjedet seg fordi det var for lett. Han var smart, men han var også et rasshøl, som holdt meg utenfor og var stygg med meg. Han var ekstremt hoven, spesielt mot meg. Dette sitter faktisk litt i meg enda, og etter 13 år kan jeg si at jeg ikke liker fyren på grunn av den personen han var på den tiden (vi var barn). Litt teit, men det sitter i meg. Det er en av grunnene til at en side av meg er mot slike skoler. Jeg kan se for meg hvor ytterligere hoven og egoistisk dette drittungen hadde blitt om han hadde kommet på "en skole for de som var bedre", men jeg tenker også at denne meningen er for subjektiv til at den burde blitt skrevet. Men jeg skriver allikevel ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@flikneFreddy:

Jeg har en krypende mistanke om at om denne geniveennen din kunne vært et mye bedre menneske i dag om han ikke hadde blitt vingeklippet av staten. Hadde han fått utfolde seg med likesinnede, ville han blitt satt på bakken, da han ikke lenger hadde vært "best" eller "spesiell". Jeg klarer ikke å la være å tenke på hvilke intellektuelle verdier som går tapt for hvert år vi kjører denne sinnsyke skolepolitikken. All den potensielle optimismen og studiemotivasjonen, drept ved ung alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Starter på VGS til høsten, studiespesialisering, og jeg håper det blir en opptur i forhold til US. Kommer vel mye an på lærerne også, og jeg håper jeg har flaks her, selv om det i bunn og grunn faller på den store og hellige "alle skal med"-tanken som har forpestet hele det norske skolesystemet, i samspill med Janteloven.

Uff. For en dritt-ideologi. Ser jeg tilbake på ungdomsskolen og videregående i forhold til universitetet, kunne jeg nok klart det på mye mindre tid. Det eneste som er dumt med å ikke jobbe i grunnskolen er at en merker fravær av arbeidsvaner da en kommer høyere opp i skolehierarkiet. Alt i alt tror jeg det er fler som er enige i at den Norske grunnskolen ikke holder mål.

Jeg ga opp på barneskolen, da jeg lå et par år foran de andre, men sjeldent fikk utfordret meg selv. Giddalausheten forfulgte meg på ungdomsskolen og frem til midten av andre året på VGS. Da måtte jeg begynne å jobbe litt. Jeg hadde faktisk 3 i 1T-matte, og gikk ut med sterk 5 i R2. Nå studerer jeg matematikk.

 

Kort versjon:

Bedre tilrettelegging av de smarte hodene i den Norske skole, nå! Det er klart at alle ikke er like. Lite logisk brist å si at alle er unike, samtidig som alle er like. Hm.

 

 

Jeg har en krypende mistanke om at om denne geniveennen din kunne vært et mye bedre menneske i dag om han ikke hadde blitt vingeklippet av staten. Hadde han fått utfolde seg med likesinnede, ville han blitt satt på bakken, da han ikke lenger hadde vært "best" eller "spesiell". Jeg klarer ikke å la være å tenke på hvilke intellektuelle verdier som går tapt for hvert år vi kjører denne sinnsyke skolepolitikken. All den potensielle optimismen og studiemotivasjonen, drept ved ung alder.

Dette!

(Artig signatur forresten!)

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

hehe, skrev mine egne formler innen vektorregning i r1, det eneste som skjedde når jeg viste dem til lærerinnen var at hun skriblet over dem og kalte dem for tull. gidder ikke engang å følge med i timene lengre, lærer mye mer på egenhånd.

Lenke til kommentar

Visste ikke helt hvor jeg skulle åpne denne tråden, men synes den passet best her. Det har seg sånn at jeg kjenner en fyr som er helt syk i hoderegning. Da mener jeg ganske så store gangestykker som han klarer å regne ut på ett sekund. Du kan feks. si 45 X 89 og han sier resultatet med en eneste gang. Alle synes seff det er sjukt interessant, og dobbeltsjekker med kalkulator hver gang. Han kan også gange tresifrede tall, men da bruker han litt mer tid(4-5 sek):p Han er 19 år.

 

Så hva er poenget med denne tråden? Jeg merket jeg ble utrolig irritert da han sa at ingen hadde kontaktet han pga det. Altså, hvis jeg var mattelærer i fjerdeklasse på barneskolen og en av barna kunne regne slik, hadde jeg da ringt NOEN. Greia er at han aldri har blitt kontaktet av noen som helst. Man kan si at akkurat det å kunne gange slik i seg selv er "unyttig", men han klarer jo å bruke hjernen på en uvanlig måte, og noen må da kunne teste om han kanskje kunne klare andre ting. Det første som slo meg var at han kanskje kunne regne ut/beregne diverse sjakktrekk, utfallet av disse, osv. Hva tenker dere? Og synes dere det er latterlig at ingen har utforsket talentet hans?

 

Få han til å begynne å telle kort, blackjack. Er jo ikke ulovlig å kan tjene litt penger på det. Kan bli banka opp å sent på dør også, men det gjør da ingen ting når pengene flyr inn. Folk som er er flinke i hoderegning skal vist klare å telle kort ganske bra.

Lenke til kommentar

Daniel Tammet er også en type som har fascinerende evner. Anbefaler folk å se denne dokumentaren. Den er på engelsk, som gjør den litt mer tilgjengelig enn den forrige linken.

Daniel Tammet er en savant, som er grunnen for hans ekstreme ferdigheter. (Antar det kommer frem på videoen.)

 

Tidligere i denne tråden ble det gitt en link til en YouTube-kanal som spesialiserte seg på matematiske triks. Det var overraskende lett å lære seg. Nå hevder jeg ikke at trådstarters venn har brukt disse triksene, det var kun en digresjon. Når han er født med slike spesielle evner fra starten av, er det ikke annet enn imponerende. Er han autistisk? 1 av 10 autistiske personer har også savant-lignende ferdigheter (men ikke på samme måte som om man skulle hatt savantsyndromet, selvfølgelig. Kun 50 til 100 personer på verdensbasis har i dag savantsyndromet, og Daniel Tammet er en av dem).

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

On topic (for en gangs skyld i denne tråden): Det kan ikke tenkes at kameraten din har Aspergers? Før du går i defensiven: Aspergers er den mildeste formen på autismeskalaen, og flere genier er antatt å ha hatt AS. For eksempel Bill Gates og Albert Einstein.

 

Det er da ingen grunn til å tro at han lider av autisme, det er ikke beskrevet noen form for asosial adferd eller andre symptomer på asbergers syndrom.

Og det ikke slik at man blir smart av autisme. Flere psykisk funksjonshemmede har ikke IQ nok til å gange fem ganger fem, en gang.

Store genier blir antatt å være autismer på grunn av et skjeldent syndrom som medfølger flere psykisk hemmede, savant syndrom. Det er ekstremt skjeldent, og det at trådstarters kompis kan regne ut tresifrede tall i hodet er langt ifra nok til å tro at han er autist.

Lenke til kommentar

Store genier blir antatt å være autismer på grunn av et skjeldent syndrom som medfølger flere psykisk hemmede, savant syndrom. Det er ekstremt skjeldent, og det at trådstarters kompis kan regne ut tresifrede tall i hodet er langt ifra nok til å tro at han er autist.

Men savantsyndrom kommer sjeldent uten sin pris. De fleste savanter er vel egentlig retarderte, bortsett fra det de er grusomt flinke til. Unntaket er vel David Tammet, som har vært ekstremt heldig!

Det er ingen grunn til å tro at "de store" som er nevnt tidligere i tråden har hatt savantsyndrom.

Dessuten er det ikke slik at autisme implikerer savantsyndrom, eller motsatt.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...