Dzeko Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Visste ikke helt hvor jeg skulle åpne denne tråden, men synes den passet best her. Det har seg sånn at jeg kjenner en fyr som er helt syk i hoderegning. Da mener jeg ganske så store gangestykker som han klarer å regne ut på ett sekund. Du kan feks. si 45 X 89 og han sier resultatet med en eneste gang. Alle synes seff det er sjukt interessant, og dobbeltsjekker med kalkulator hver gang. Han kan også gange tresifrede tall, men da bruker han litt mer tid(4-5 sek) Han er 19 år. Så hva er poenget med denne tråden? Jeg merket jeg ble utrolig irritert da han sa at ingen hadde kontaktet han pga det. Altså, hvis jeg var mattelærer i fjerdeklasse på barneskolen og en av barna kunne regne slik, hadde jeg da ringt NOEN. Greia er at han aldri har blitt kontaktet av noen som helst. Man kan si at akkurat det å kunne gange slik i seg selv er "unyttig", men han klarer jo å bruke hjernen på en uvanlig måte, og noen må da kunne teste om han kanskje kunne klare andre ting. Det første som slo meg var at han kanskje kunne regne ut/beregne diverse sjakktrekk, utfallet av disse, osv. Hva tenker dere? Og synes dere det er latterlig at ingen har utforsket talentet hans? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg tror det må litt mer til enn å kunne gange tresifrede tall på 4-5 sekunder i hodet før læreren ringer "noen". Hvordan takler han mer avansert matematikk? Send han til Den enorme matteassistansetråden, og se om han overlever. Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Poenget mitt er ikke at han er god i matte, men at hjernen hans har en evne utenom det vanlige. Det å regne ut en hvilken som helst to sifret multiplikasjon iløpet av maks ett sekund, ser jeg på som en gave utenom det vanlige. Derfor spekulerer jeg i om det kanskje er mulig å videreutvikle det talentet han har. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Gjør man det der på barneskolen, får man bare kjeft og beskjed om å sette opp stykkene ordentlig. 2 Lenke til kommentar
Dzeko Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Gjør man det der på barneskolen, får man bare kjeft og beskjed om å sette opp stykkene ordentlig. Det fikk han faktisk, og ble i tillegg annklaget for juks:P Endret 17. mai 2010 av Bosna Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 har noe med at skolen som arbeiderpartiet har bygget opp ikke skal belønne de som er flinke Lenke til kommentar
cFc Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Runar, det som det er snakk om er jo at han har mye potensiale, men ikke har fått gått gjennom de riktige kanaler for å utvikle dette potensialet. Hadde man sendt han på en eliteskole, så hadde han kanskje blitt noe stort innafor forskning e.l. Det er jo dette som er poenget til trådstarter. Men i Norge er ingen spesielle, alle er like. Derfor er sikkert bare læreren irritert.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Tidlig var jeg også veldig rask på hoderegning, og matte generelt (ikke i denne hastigheten, men rask og fink), i tredje klasse hadde jeg og en annen i klassen regnet ut samtlige stykker i samtlige bøker på skolen, vi snakker altså 7. klasse pensum ferdig i tredje klasse. Kan si det var noen laaaange år på barneskolen ja. Men som flink skal man straffes, og sendes tilbake i saueflokken. Brukte min frustrasjon på å korrigere hver eneste feil læreren gjorde frem til 10. klasse, hvor jeg helt sluttet å bry meg om skolearbeidet, får jo ingen belønning for å gjøre en innsats, annet enn flere identiske oppgaver (straff imo), man må være igjen på skolen, og vente på at de seneste, og lateste skal lære seg. De som er trege blir belønnet med flere sjanser, og flere privattimer, og ender opp med samme karakter som alle andre uansett. Sliter nå med å gidde å begynne å jobbe igjen, etter å ha fullført vgs, det har vært sterkt ødeleggende på arbeidsmoral og konsentrasjonsevne å bli behandlet som dritt fordi man er flink. Jeg vet ikke hva man skal gjøre eller hvem man skal si i fra til, men det norske skolesystemet er helt forferdelig dårlig på mange måter. 5 Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Skolesystemet i Norge er helt rævkjørt, de fokuserer helt feil. Vi "lærer" om ting vi aldri får bruk for, og med en gang timen er over er alt glemt. La oss ta for oss et eksempel. Jeg var nettopp og tok traffikalt grunnkurs. Det var et kurs på fire kvelder, og hver kveld hadde vi to til tre undervisnings timer. På de fire kveldene lærte jeg mer enn jeg har lært hele dette skoleåret. Det jeg lærte husket jeg faktisk, og husker det enda godt. Disse kveldene var også uten lekser, men bare ren undervisning fra kjørelærer, og det er slik jeg mene skolen burde være, hvertfall på ungdomsskolen. Slik som traffikalt grunnkurs er lagt opp syntes jeg skole undervisningen også burde være. De såkalte "leksene" vi gjør fungerer jo ikke i det hele tatt. Bort med leksene og fokuser heller mer på undervisningen. Endret 17. mai 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Jeg lærte mer på mitt trafikale grunnkurs enn på hele ungdomsskolen sammenlagt tror jeg. I hvert fall i undervisningen. Derimot så tok jeg på meg masse ansvar for å holde meg selv sysselsatt, så jeg var en av tre gutter som tok hånd om it-support (bruktes aaaldri som unnskyldning for å slippe unna timer ) Var også ansvarlig for lyd-bilde-lys i "aulaen", både i skoletiden, og utenfor skoletiden. Og sist men ikke minst var med på fritidsklubben, som igjen var masse teknisk ansvar. Lærte meg langt, langt mer av det, enn all annen skoletid på US sammenlagt. EDIT: for å illustrere, jeg nektet å gjøre lekser i ren protest på hele US, gikk ut med 4.8 i snitt, med en sekser i matte. Endret 17. mai 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Ja ikke sant! Jeg lærer mye mer på egen hånd enn jeg gjør på skolen, og mye fra dette forumet. Jobber sjeldent på skolen, men følger med i timen hvis det er noe som er verdt å lære. Jeg hadde et snitt på 4,5 det første semesteret, men har gått opp i noen fag nå, blant annet 6 i naturfag så hvis mine synske forhåpninger blir riktig får jeg et snitt på rundt 4,9 til 5 eller noe slikt. Men det betyr jo ingen ting uansett. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Ja ikke sant! Jeg lærer mye mer på egen hånd enn jeg gjør på skolen, og mye fra dette forumet. Jobber sjeldent på skolen, men følger med i timen hvis det er noe som er verdt å lære. Jeg hadde et snitt på 4,5 det første semesteret, men har gått opp i noen fag nå, blant annet 6 i naturfag så hvis mine synske forhåpninger blir riktig får jeg et snitt på rundt 4,9 til 5 eller noe slikt. Men det betyr jo ingen ting uansett. Man mister så sykt lysten til å jobbe pga det.. Følte ikke at det var noe annerledes med vgs heller, kom inn på det som ble regnet som en av de bedre vgs i området pga karakterene, var bedritent... De har noen få bra lærere som gir godt rykte, og alt for mange direkte dårlige lærere. What's the point? Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Riktig riktig. Hvordan linje går du på da? Edit: Skriveleif. Endret 17. mai 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
cFc Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Men VGS karakterene er utrolig viktige for framtiden.. Så hold ut. Drit i om lærerne er dårlige, smisk og vær glad. Etter 3 år, og du søker universitetet kommer du til å se med glede på de karakterene Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Joda, selv søkte jeg T.I.P som står for teknisk og industriell produksjon. Det er jo en linje som er mye praktisk arbeid på, så det gleder jeg meg til! Endret 17. mai 2010 av SaitekQ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Riktig riktig. Hvordan linje går du på da? Edit: Skriveleif. Gikk almennfag på vgs, går nå på simulering og dataspillutvikling på universitet. Men VGS karakterene er utrolig viktige for framtiden.. Så hold ut. Drit i om lærerne er dårlige, smisk og vær glad. Etter 3 år, og du søker universitetet kommer du til å se med glede på de karakterene Til hva da egentlig? Vanskelig å smiske med lærere som bruker mesteparten av tiden på å kjefte, eller snakke med ryggen mot klassen. 4 av lærerne var slik. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Tidlig var jeg også veldig rask på hoderegning, og matte generelt (ikke i denne hastigheten, men rask og fink), i tredje klasse hadde jeg og en annen i klassen regnet ut samtlige stykker i samtlige bøker på skolen, vi snakker altså 7. klasse pensum ferdig i tredje klasse. Kan si det var noen laaaange år på barneskolen ja. Men som flink skal man straffes, og sendes tilbake i saueflokken. Brukte min frustrasjon på å korrigere hver eneste feil læreren gjorde frem til 10. klasse, hvor jeg helt sluttet å bry meg om skolearbeidet, får jo ingen belønning for å gjøre en innsats, annet enn flere identiske oppgaver (straff imo), man må være igjen på skolen, og vente på at de seneste, og lateste skal lære seg. De som er trege blir belønnet med flere sjanser, og flere privattimer, og ender opp med samme karakter som alle andre uansett. Sliter nå med å gidde å begynne å jobbe igjen, etter å ha fullført vgs, det har vært sterkt ødeleggende på arbeidsmoral og konsentrasjonsevne å bli behandlet som dritt fordi man er flink. Jeg vet ikke hva man skal gjøre eller hvem man skal si i fra til, men det norske skolesystemet er helt forferdelig dårlig på mange måter. Takk, takk, takk for at du oppsummerer alle de frustrerte tankene mine på en slik måte, jeg kunne ikke gjort det bedre selv. Det norske skolesystemet har fratatt meg all lyst til å jobbe, og jeg blir lei, sliten, oppgitt og deprimert av å sitte på skolen dag ut og dag inn uten å tilegne meg annet enn ubrukelig kunnskap, eller gjøre tidskrevende oppgaver jeg ikke får noe ut av læringsmessig. Ungdomsskolen kunne jeg enkelt ha kommet meg gjennom på under halve tiden, selv hvis jeg hadde tatt med alt tullet vi lærer der. Hadde man fjernet alt det ubrukelige vissvasset ungdomsskolen prøver å fylle stakkars naive skoleelevers hoder med tør jeg ikke spekulere i hvor mange ganger raskere jeg kunne ha fullført det som i dag tar tre år. Hvorfor skal jeg dras gjennom 190 begredelige skoledager i året om jeg kan fullføre med samme resultat på en tredjedel av tiden? EDIT: Leif. Endret 17. mai 2010 av Mokko Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Ah, deilig å finne andre med samme tanker. Jeg dro meg gjennom allmennfag med store mengder soving i timene (ikke så stolt av det) og med mål på å komme inn på et friere læremiljø i et annet land, nemlig universitet i sverige. Hele tankemåten du introduseres for på universitetet er så annerledes fra det norske skolesystemet at man skulle tro de var designet på forskjellige planeter. Og jeg trenger kanskje ikke nevne hvem av de som er best. Jeg anbefaler dere å finne dere en høyere utdanning dere ønsker, og slepe dere gjennom almennfag. Evt ta direkte kontakt med en studieveileder på et universitet og hør hva de har å si. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Starter på VGS til høsten, studiespesialisering, og jeg håper det blir en opptur i forhold til US. Kommer vel mye an på lærerne også, og jeg håper jeg har flaks her, selv om det i bunn og grunn faller på den store og hellige "alle skal med"-tanken som har forpestet hele det norske skolesystemet, i samspill med Janteloven. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg lærer mye mer på egen hånd enn jeg gjør på skolen, og mye fra dette forumet. Wow, en fjær i hatten (for forumdeltagerne som bruker hatt)! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå