Gå til innhold

Avtale møte med Kongen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkjer du på ein audiens? I så fall må du ha noko som er relevant for landet/kongen. Eksempelvis donere eit relativt stort beløp til landet eller kongehuset, eller gifte deg med nokon frå eit av kongehusa som kongen har relasjonar med.

Eller du kan vere ein dyktig forfattar, skodespelar eller ein anna "viktig/kjent" person, f.eks dersom du mottar ein pris av tilfredsstillande verdi.

Ellers kan du alltids klare å ta kongen i handa på 17. mai.

Endret av HValder
Lenke til kommentar

Dersom du ønsker å ta noe opp med HM Kongen, og det ikke er direkte latterlig (at han skal avskaffe bensinavgift, skal begå statskupp e.l.) kan det tenkes at du kan få audiens. Men det er noe som nok vil ta svært lang tid.

Jeg er sikker på at en epost til slottet vil besvare spørsmålene bedre enn oss, med mindre det er noen som har personlig erfaring med møter med HM Kongen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe.. Et morsomt spørsmål det der..

Men la oss si at man bare ønsker å ha en prat med H.M. Kongen bare for å ha gjort det, for å ha hatt den æren å snakke med vår egen konge.. Mon tro hva som skal til for å få det til? Hvis man sender en generell mail til Slottet med den forespørselen, tipper jeg at man får et standardsvar som sier noe sånt som at "mange vil treffe kongen, og hun skulle ønske han fikk tid, men bla bla"...

Hvis de i det hele tatt hadde svart på mailen (kommer sikkert mange slike mail i løpet av året).

Er det slik at man må være viktig/kjent for å hilse på han?

Eller finnes det muligheter for en vanlig person å få et lite møte med han?

Lenke til kommentar

Kongen møter vanlige mennesker hver uke. Hvert år får flere vanlige mennesker Kongens fortjenestemedalje i forskjellige sorter, og de inviteres normalt til Slottet for en mottakelse, der de så vidt jeg vet får møte HM Kongen. Jeg kjenner til to eldre kvinner fra en fjellbygd på Vestlandet som for en del år siden ble intervjuet av en avis, der de sa at de skulle ønske de kunne komme til Oslo. De hadde aldri forlatt bygda. Noen uker senere fikk de invitasjon fra HM Kong Olav, og de møtte ham på Slottet. :)

Lenke til kommentar

Det står det respekt av. Jeg tror vi har en god og folkelig konge.

Du kan godt si at folk som får fortjenestemedalje er "vanlige mennesker", men jeg er ikke den typen "vanlig menneske" som får fortjenestemedalje. Jeg har ikke gjort meg fortjent til noe som helst som er interessant for H.M. Kongen.

Er det da mulig for meg å treffe han, mon tro?

Endret av reminett
Lenke til kommentar

Hmm, kanskje jeg skulle ta en telefon, eller sende en e-post hvor jeg helt enkelt ber om å få æren av å treffe kongen vår.

Hvis jeg faktisk gjør det, skal jeg holde dere oppdatert :)

Ellers, er det noen her som har erfaring eller synspunkter?

Lenke til kommentar

Det er vel alltids mange forskjellige måter å få ta ein prat med kongen på, ein offisiell audiens er kanskje vanskelegast.

Ein venn av meg frå barneskulen fekk vere guide for kongefamilien på besøk i Ålesund. Eg regnar med at du ikkje gjeng på barneskulen, men det er alltids spesielle tilfeller der du kan få ein slik moglegheit.

Lenke til kommentar

Oj, det hørtes stas ut :)

Det er jo noe spesielt å få møte selveste kongen :)

Men jeg er nok ikke så interessert at jeg er interessert i å melde meg inn i et kommunestyre i forkant.. Det ville for øvrig nesten være på kanten til korrupsjon :)

Lenke til kommentar

Nja, jeg bor utenlands. Når kongelige (fra Norge) var her sist, var det en mottagelse i ambassadens regi. Det var igrunnen bare å snakke med noen på ambassaden, så fikk man invitasjon. Som da i praksis var en audiens. Eventuellt bare ta med passet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...