Gå til innhold

[LØST]Slutt på 30-sone, hva er fartsgrensen?


Anbefalte innlegg

Jeg bor på en nokså øde plass, her er det 50 sone, så blir det 30 sone fordi "barn" leker. 30Sone skiltet er bare på den ene siden av vegen og etter 200 meter er det slutt på 30 sonen. Så er det omtrent 300 meter til neste 50 skilt, er da fartsgrensa 80 når det er slutt på 30 sonen (ca 300 meter til neste 50km/t skilt?)

Endret av Evolutioner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting å bety i denne situasjonen om det er tettbygd strøk eller ikke, når det er slutt på en 30sone økes da fartsgrensen til nærmeste generelle fartsgrense som da er 50.

Det stemmer nok ikke. Du må ta avgjørelsen for hvorvidt det er tettbygd eller ikke. Husk at alle fartsskilt gjelder frem til nermeste vei/kryss uansett, så hvis du da passerer en høyre-vei mens du kjører, så skal du også ta standpunkt for hvorvidt det er tettbygd eller ikke. Hvis det er som du sier, og du da er i et område uten skilt, vil uansett 50-grensen som du snakker om bli opphevet.

 

 

Har sett flere eksempler på 40-grenser som har blitt opphevet og du fortsetter på lange strekninger uten tettbygd. å kjøre i 50 da er bare idioti =)

Lenke til kommentar

Dvs, på disse 300 metrene er det ingen utstikk etc, en bein fin landeveg i 300 meter. så begynner stikkvegene.

Tolket dette som en reaksjon på det jeg skrev? Skjønte isåfall ikke helt hva du mente. Mente du at det er 50-grense i de 300 meterne, og så 80 etterpå?

Lenke til kommentar

Ok det starter med 50 km/t så er det 1 km, så er det 30 sone skilt.. etter 50 meter så kommer det slutt på 30 .. og rett etter slutt på 30 sone skiltet er det ingne skilt før 100 meter etter og da kommer ett 50km/t skilt.. Hva er fartsgrensa mellom slutt på 30 og 50 sonen?

Lenke til kommentar

Hmm, leser litt på de greiene her nå, og må nesten forandre litt på det jeg sa ser jeg.

 

Du må skille mellom særskilte fartsgrenser og sone-skilt. De særskilte skiltene er de runde med tall inni. Sone-skiltene gjelder kun for soner, som må oppheves med sone-opphevet.

 

Særskilte fartsgrenser (alle de runde skiltene, ikke inkl. sone-skilt) oppheves ikke av vegkryss. Men det har vel uansett ikke noe med saken å gjøre.

Men hvis du kjører inn på en kryssende vei (T-kryss) skal det være nytt skilt synlig innen de første 100 meterne så den som svinger får muligheten til å orientere seg. Det betyr sånn jeg ser det at du kan komme unna med å kjøre i 80 selvom du egentlig er på en 40-grense vei i løpet av disse hundre meterne før du ser skiltet dersom du definerer området du kjører i som ikke-tettbygd. Dette hadde forsåvidt heller ikke så mye med saken å gjøre, men påpeker det ettersom du sier at skiltingen er 100 meter etter sone-opphevingsskiltet. M.a.o er 100 meter innenfor lovlighetens grenser m.t.p folk som kommer inn på en ny vei.

 

Når det gjelder opphevingsskiltet på særskilte skilt (altså ikke sone-skilt) er det sånn at det alltid er 80km/t som er ny fartsgrense. Man bruker nemlig aldri dette skiltet i tettbygd strøk. Hvis en særskilt fartsgrense skal oppheves i tettbygd strøk, setter man opp et 50-grense skilt istede.

 

Dersom fortsettelsen av vegen etter fartssoneskiltet har særskilt fartsgrense, kan skilt 362 ”Fartsgrense” plasseres sammen med skilt 368 (fartssone). Skilt 368 skal da stå over skilt 362.

 

 

I ditt tilfelle er det ikke noen særskilt fartsgrense rett etter sone-skiltet, derfor må du bruke øynene og finne ut: Er det andre fartsskilt i nærheten du burde kunne se? Hvis ikke finner du ut om du er i tettbygd strøk eller ikke. Hvis du ikke er i tettbygd strøk, og du ikke ser 50-grense skiltet akkurat der og da, ja så er det 80 km/t som gjelder. Hvis det derimot er tettbebygd (hvilket det sansynligvis er siden det kommer et 50-grense skilt) så skal du også kjøre i 50km/t frem til det skiltet.

 

 

Kilde: http://www.vegvesen.no/binary?id=34128

Lenke til kommentar

Hmm, leser litt på de greiene her nå, og må nesten forandre litt på det jeg sa ser jeg.

 

Du må skille mellom særskilte fartsgrenser og sone-skilt. De særskilte skiltene er de runde med tall inni. Sone-skiltene gjelder kun for soner, som må oppheves med sone-opphevet.

 

Særskilte fartsgrenser (alle de runde skiltene, ikke inkl. sone-skilt) oppheves ikke av vegkryss. Men det har vel uansett ikke noe med saken å gjøre.

Men hvis du kjører inn på en kryssende vei (T-kryss) skal det være nytt skilt synlig innen de første 100 meterne så den som svinger får muligheten til å orientere seg. Det betyr sånn jeg ser det at du kan komme unna med å kjøre i 80 selvom du egentlig er på en 40-grense vei i løpet av disse hundre meterne før du ser skiltet dersom du definerer området du kjører i som ikke-tettbygd. Dette hadde forsåvidt heller ikke så mye med saken å gjøre, men påpeker det ettersom du sier at skiltingen er 100 meter etter sone-opphevingsskiltet. M.a.o er 100 meter innenfor lovlighetens grenser m.t.p folk som kommer inn på en ny vei.

 

Når det gjelder opphevingsskiltet på særskilte skilt (altså ikke sone-skilt) er det sånn at det alltid er 80km/t som er ny fartsgrense. Man bruker nemlig aldri dette skiltet i tettbygd strøk. Hvis en særskilt fartsgrense skal oppheves i tettbygd strøk, setter man opp et 50-grense skilt istede.

 

Dersom fortsettelsen av vegen etter fartssoneskiltet har særskilt fartsgrense, kan skilt 362 ”Fartsgrense” plasseres sammen med skilt 368 (fartssone). Skilt 368 skal da stå over skilt 362.

 

 

I ditt tilfelle er det ikke noen særskilt fartsgrense rett etter sone-skiltet, derfor må du bruke øynene og finne ut: Er det andre fartsskilt i nærheten du burde kunne se? Hvis ikke finner du ut om du er i tettbygd strøk eller ikke. Hvis du ikke er i tettbygd strøk, og du ikke ser 50-grense skiltet akkurat der og da, ja så er det 80 km/t som gjelder. Hvis det derimot er tettbebygd (hvilket det sansynligvis er siden det kommer et 50-grense skilt) så skal du også kjøre i 50km/t frem til det skiltet.

 

 

Kilde: http://www.vegvesen.no/binary?id=34128

 

Ja jeg klarer og se det:P da er vel saken løst :) Takk for ett fyldig svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...