andeik Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Kom på en ting som slo meg. Har jeg anledning til å publisere bilder av personer jeg har tatt av å åpen gate uten at de har gitt samtykke? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Tror det spørs på situasjonen. Om du skal publisere noen f.eks som driver med noe du ikke liker og vil "henge ut" personen, så er det ulovelig. Men om du f.eks nå i 17 Mai tar bilder av folkemassen o.l. er dette lov. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Det kommer helt an på om brukeren er sentrert med fjeset synlig så du tydelig kan se at "jeg har tatt bilde av han der". Ellers vil det ikke medregnes som ulovlig om du ser et fjes i bakgrunnen eller hundre for den saks skyld. Dette har jeg fartstid med etter publisering av bilder i jobbsammenheng en del ganger. Lovteksten er dog utydelig. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Har drevet å google etter "foto lover norge", men dukker opp lite. Kjenner du til webside som har oversikt over det? Endret 17. mai 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Se åndsverkloven spesielt 45c: " § 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. " Hele åndsverksloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html . Endret 17. mai 2010 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå