Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Installering av oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Vurderer å skaffe en oppvaskmaskin. Det er opplegg både rørmessig og elektrisk til oppvaskmaskin, men ikke gjort plass til den under kjøkkenbenken - siste eier av leiligheten hadde kjøkkenskuffer der jeg vil anta at en oppvaskmaskin skal ha plass. Jeg har 10 tommmeltotter - bør jeg skaffe en snekker for å få fjerna disse skuffene og gjøre klar for montering av oppvaskmaskinen ? Skuffene lar seg ikke trekke helt ut av benken på vanlig vis. En rørlegger må vel til for å koble den til vann og avløp ? Ja, jeg er såpass klønete som dette innlegget gir inntrykk av - ha overbærenhet med en klodrik :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er enkelt å montere en oppvaskmaskin, men kontakt en rørlegger dersom du er usikker. Veldig kjedelig å få vannlekkasje, og ikke kunne dokumentere at jobben er fagmessig utført. Pass på å få med spesifisert kvittering for jobben.

Lenke til kommentar

hvis du eier leiligheten, og skuffene, med veggskinner osv ikke skal brukes, så hadde jeg tatt ut skuffene, og selv skrudd av skinnene. De fleste skuffer kan tas ut, gjerne må man dytte ned en pinne o.l i enden av skinnen for å få dem ut. Når skuffene er ute, og skinnene festet med skruer, vil jeg tro at du kan skru disse ut selv.

Avhengig av hvor pent du vil ha det, så er det jo ikke noe poeng å tette skruehullene, siden oppvaskmaskinen vil dekke dette..?

Montering av oppvaskmaskin kan være greit å få gjort av fagmann om man ikke er helt sikker på hvordan det gjøres. Som nevnt tidligere i tråden kan en kvittering på fagmessig utført arbeid være greit mtp et eventuelt oppgjør med forsikringselskapet.

Lenke til kommentar

hvis du eier leiligheten, og skuffene, med veggskinner osv ikke skal brukes, så hadde jeg tatt ut skuffene, og selv skrudd av skinnene. De fleste skuffer kan tas ut, gjerne må man dytte ned en pinne o.l i enden av skinnen for å få dem ut. Når skuffene er ute, og skinnene festet med skruer, vil jeg tro at du kan skru disse ut selv.

Vanligvis er det ikke bare selve skuffene og skinnene som skal fjernes, men også selve "skroget"; altså sider, bunn og sokkel i "skapet" der skuffene er. Dette kan være vanskelig å fjerne, i alle fall uten å ødelegge, avhengig av hvor godt og skjult det er skrudd fast.

Soklene er vanligvis skrudd fast i gulvet og veggen med vinkeljern, skapene er ofte satt "løst" oppå denne sokkelen med treplugger, sånn at det ved demontering må løftes litt opp, noe som ikke går på grunn av benkeplata. Du kommer heller ikke til å løsne skruene som holder sokkelen fast, på grunn av "gulvet" i skapet. Det kan dermed bli nødvendig å sage i stykker dette for å komme til å fjerne skruer og beslag, så man kan trekke skap og sokkel ut fra under benkeplata som en enhet. Om det er lagt nytt golv inntil, men ikke under, innredningen, så blir det enda verre, og det samme om sokkellista er sammenhengende under flere skap.

Skapene er også skrudd fast til vegg, benkeplate og hverandre, men disse skruene er synlige og lar seg skru ut.

Om trådstarter har 10 tommeltotter, så vil jeg nok anbefale en snekker, eller "ring en venn" (og fortrinnsvis en venn med peiling på emnet...)

Lenke til kommentar

Vanligvis er det ikke bare selve skuffene og skinnene som skal fjernes, men også selve "skroget"; altså sider, bunn og sokkel i "skapet" der skuffene er. Dette kan være vanskelig å fjerne, i alle fall uten å ødelegge, avhengig av hvor godt og skjult det er skrudd fast.

Soklene er vanligvis skrudd fast i gulvet og veggen med vinkeljern, skapene er ofte satt "løst" oppå denne sokkelen med treplugger, sånn at det ved demontering må løftes litt opp, noe som ikke går på grunn av benkeplata. Du kommer heller ikke til å løsne skruene som holder sokkelen fast, på grunn av "gulvet" i skapet. Det kan dermed bli nødvendig å sage i stykker dette for å komme til å fjerne skruer og beslag, så man kan trekke skap og sokkel ut fra under benkeplata som en enhet. Om det er lagt nytt golv inntil, men ikke under, innredningen, så blir det enda verre, og det samme om sokkellista er sammenhengende under flere skap.

Skapene er også skrudd fast til vegg, benkeplate og hverandre, men disse skruene er synlige og lar seg skru ut.

Om trådstarter har 10 tommeltotter, så vil jeg nok anbefale en snekker, eller "ring en venn" (og fortrinnsvis en venn med peiling på emnet...)

I tilfelle det ikke holder med å skru ut skuffer, er jeg definitivt med på å ta med en kyndig venn, eller å betale noen for å gjøre det.

Scenarioet du beskriver er noe jeg aldri hadde satt igang med, uten at det hadde sett ut som et katastrofeområde etterpå.

Lenke til kommentar

Tok et par bilder av mitt eget kjøkken for å illustrere; det vises forholdsvis tydelig at det er dobbelt lag med skapside, hvor den til høyre må fjernes sammen med bunnen og den hvite lista rett under benkeplata. De to blanke skruene som holder skapene sammen vises også; en på hvert bilde. Dette er også et godt eksempel på det jeg nevnte med sammenhengende sokkellist under flere skap.

post-6866-1274255193,9595_thumb.jpg post-6866-1274255170,658_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, sånn som hos Inge kan det være, men jeg har også sett kjøkken der det er forberedt vor vaskemaskin at det har vært mye enklere. Alt fra et tomt åpenrom, hyller som henger på skapene på hver side og bare er å plukke ut, til løs skuffe- eller skap-seksjon med egen sokkel som ikke er festet men står løst under benkeplata, så den bare er å dra ut når man skal ha plass til oppvaskmaskin.

Hvordan trådstarters skuffeseksjon er bygget vet vi ikke, den kan være kjempelett å fjerne, eller den kan kreve litt bruk av skrutrekker og sag, men umulig er det neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...