Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg er som deg og du vil like meg bedre?

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har lurt på en liten stund og leste det for en stund siden. Om jeg er så lik som overhode mulig DEG så vil du automatisk like meg bedre?

Ved at du tilpasser deg etter den andres måte å kommunisere på og selv kommuniserer på samme måte, viser du at du er som henne eller ham, ettersom du liker ham/henne i dine utrykk, og mennesker liker mennesker som er som de selv. Hvem liker vi best i hele verden? Oss selv. Hvem liker vi nest best i hele verden? Noen som er som oss selv.

Det vil si, hvis jeg er så lik deg på alle mulige måter; Tonefall, tempo, kroppspråk osv. Så vil du like meg? Altså hermer etter hva personen gjør, du snakker i samme tempo, du snakker like høydt, du går lik fort osv.

Har det skjedd deg en gang, at det kommer en fyr bort til deg og du plutselig får en følelse av at du liker personen. Og seinere viser det seg at personen er veldig lik deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant. I kjærestesammenheng leter man jo gjerne etter folk man har felles interesse med, man hører ofte uttrykket "vi har noe til felles", og det er noe positivt. Det sier jo seg selv at man søker mot dem man ligner på, som i "like barn leker best". Men det du lurer på er altså om man automatisk får en slags tiltrekning til/at man liker en person om personen ligner på en selv i væremåte.

Jeg tror svaret er ja. Om andre er som deg vil de bekrefte at din måte å være på er god, det er flere som er på denne måten. Det blir på samme måte som at du vil ha "godvilje" til noen som har gjort samme valg som deg, f.eks. malt huset sitt i samme farge som deg eller kjøpt samme båt, eller valgt samme treningsprogram.

Er nok også sant at vi er mest glad i oss selv, og innerst inne tror nok mange av oss at vi selv vet best. Så om noen andre vet det samme som oss, er de smarte, og de vet best de også. Og et fornuftig menneske hører jo på dem som vet best?

Ellers, om man går inn for å herme etter noen og dette merkes vil det nok ha en negativ effekt, om det da ikke er smigrende da. Og om personen som er helt lik en selv er en person man ikke liker i utgangspunktet, f.eks. en person man synes er mindre pen eller en person som man oppfatter som en drittsekk, tror jeg man vil fortrenge at det fins likheter og det vil være, i mangel av et bedre ord, ubehagelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kloke ord Sitronsaft.

Det jeg mener med herme er å gjøre det ubevist. Altså, legger den ene personen armene i kors, legger du armen over høyre armen 20-30 sekunder seinere for å vise, Jeg er som deg, du er som meg. Kroppen leser disse signalene ubevist, men om du hermer på alle bevegelsene, ja.. da ber du om å bli sett som en wierdo :p

Da tenker jeg også på ansiktsuttrykk, hvis personen får en tanke som endrer ansiktet sitt. La oss si, en gledestanke, også kopierer du ansiktsuttrykket, da vil jo kroppen se at "Wow.. Han tenker samme tanke, vi er veldig like" osv. Det brae med dette eksempelet er jo at personen du gjør det mot kan ikke se hva han gjør på ansiktet sitt, så det er en veldig liten sjans for at du blir merket.

Personlig liker jeg bedre folk som er veldig lik meg selv.

Samme intereser

Går samme fart som meg (liker dårlig folk som går saktere eller kjappere enn meg)

Snakker like fort som meg.

osv osv

Altså, så liker jeg bedre personer som har en liten Pijus iseg.

God 17 mai folkens!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Haha, morsomt innlegg. Jeg legger ikke egentlig noe særlig merke til hvilken fart folk går i, pleier som regel å ta det ganske med ro når jeg går, som at begge (eller alle i gruppen) sakker litt på farten for å finne en lik fart.

Finner du mange med en Pijus i seg da? ^^ Nå stikker jeg til sentrum, kanskje vi treffer på hverandre Pijus! Selv om jeg ikke vet hvordan du ser ut da, men men. God 17. mai folkens :)

Lenke til kommentar

Selv ser jeg slikt umiddelbart, om folk gjør som jeg gjør så klarer jeg ikke å la være å tenke på det, se i samme retning, gå i samme fart, samme kroppsutrykk.

Jeg reagerer positivt på det, og tar det som et tegn på at de liker å være rundt meg.

Lenke til kommentar

Haha, morsomt innlegg. Jeg legger ikke egentlig noe særlig merke til hvilken fart folk går i, pleier som regel å ta det ganske med ro når jeg går, som at begge (eller alle i gruppen) sakker litt på farten for å finne en lik fart.

Finner du mange med en Pijus i seg da? ^^ Nå stikker jeg til sentrum, kanskje vi treffer på hverandre Pijus! Selv om jeg ikke vet hvordan du ser ut da, men men. God 17. mai folkens :)

Du gjør det nok ubevist. Jeg tenker heller ikke på det med engang, men tenker på det litt seinere. Vi folk gjør det hele tiden, ubevist. Man står i lik stilling, man ser samme vei når man prater osv. Alt dette går jo positivt inn i personen. Dette er da kun mine ider, bare å komme med innspill om du er uenig ... :) Hvis du ser en person med alle damene rundt seg, ja da er det meg :D

Flimzes;

Noen er da veldig flink på å lese slike signaler. Det fine er jo at du synes det er positivt, mens personen som gjør kan ha gjort det bevist for å få din «respekt» (kom ikke på et annet ord :p)

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Gjest anonym

Jeg hater når folk prøver å herme etter meg. Føler at det lett blir wannabe og at de prøver hardt å bli likt..

Liker dere virkelig hermegåser? :p

Lenke til kommentar

Samme interesser gjør det mye lettere å komme overens med enkelte og ja, man kan like en person bedre da.

En annen ting er hvis man irriterer seg over noe og en annen person deler samme syn som deg. Det kan være enkelte småting som de fleste ikke tenker over, men som man kan irritere seg over. Når du da finner en person som tenker likt kan man endelig få ut denne irritasjonen/frustrasjonen og diskutere hvor irriterende den tingen er. Når man har funnet en likesinnet person liker man h*n bedre.

Når det gjelder kroppsspråk så er det vel ganske individuelt. Tror iallefall ikke at jeg merker noe spesielt til at andre "oppfører seg" som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...