Gjest Slettet+1234 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Kjøpte en stereoanlegg-pakke på Expert, men har lite greie på det å stille inn forstekeren for å få optimal lyd. Anlegget består av KEF C5, KEF C3 og KEF C6LCR, samt Pioneer VSX819HK forsterker. Pga. mangel på stativ er bakhøyttalerene (C3) ikke koblet opp ennå. Slik det er koblet og stilt inn per d.d. er lydresultatet for dårlig (synest vertfall jeg). Nå skal det sies at jeg ikke har gjort stort for å stille inn forsterkeren heller, simpelthen fordi jeg ikke vet hvordan jeg gjør det. Noen som har noen gode tips og råd til meg slik jeg får stilt inn forsterkeren? Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Som nevnt her http://www.hjemmekino.no/database/avampinfo.aspx?katalognr=238 har den automatisk romkorreksjon. Du må koble til bakhøyttalerne også (sett dem midelrtidig på stoler, e.l.), plasser målemikrofonen i lytteposisjon, og kjør automatisk romkorreksjon i henhold til beskrivelse i manualen. Hvis du fortsatt ikke er fornøyd kan du korrigere equaliseren for hver kanal manuelt. Dette er imidlertid ikke enkelt, og det er lett å havne på viddene. Legg merke til at KEF C5 ikke er en voldsom høyttaler, så den må ha hjelp av en sub i bassen for å gi skikkelig trykk på film. Dialoger, etc skal KEF være bra på så dette vil nok gjengis med troverdighet. Lykke til Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det er ikke sikkert det er så mye mer trøkk å hente av disse høyttalerene. Dersom jeg skal kjøpe noen nye, hva bør jeg da satse på mht. forsterkeren (VSX819HK)? Prisen kan godt vær i underkant av 5.000 og utformingen mindre enn de jeg har (ala. Harman Kardon HKTS7). Lenke til kommentar
mkon Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det er pen og klar lyd i høyttalerene dine. Trenger ikke bytte. Kjøp deg en subwoofer i f.eks samme serie for å få trøkk i bunn. Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det er ikke sikkert det er så mye mer trøkk å hente av disse høyttalerene. Dersom jeg skal kjøpe noen nye, hva bør jeg da satse på mht. forsterkeren (VSX819HK)? Prisen kan godt vær i underkant av 5.000 og utformingen mindre enn de jeg har (ala. Harman Kardon HKTS7). -Har du fulgt rådet mitt og kjørt romkorreksjon ? -Hvis du synes det er lite trøkk og bass i høyttalerne dine blir det litt ulogisk å skaffe seg mindre høyttalere. "Bunndraget" i en høyttaler følger som regel størrelsen. Du vil nok også måtte doble budsjettet ditt hvis du skal få et sett høyttalere som gir vesentlig mer enn de du har. -Har du sub ? Hvis ikke er dette den beste måten å utfylle ellers gode høyttalere med mer bass. XTZ lager gode og rimelige suber. Sjekk surround.no Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det er ikke sikkert det er så mye mer trøkk å hente av disse høyttalerene. Dersom jeg skal kjøpe noen nye, hva bør jeg da satse på mht. forsterkeren (VSX819HK)? Prisen kan godt vær i underkant av 5.000 og utformingen mindre enn de jeg har (ala. Harman Kardon HKTS7). -Har du fulgt rådet mitt og kjørt romkorreksjon ? -Hvis du synes det er lite trøkk og bass i høyttalerne dine blir det litt ulogisk å skaffe seg mindre høyttalere. "Bunndraget" i en høyttaler følger som regel størrelsen. Du vil nok også måtte doble budsjettet ditt hvis du skal få et sett høyttalere som gir vesentlig mer enn de du har. -Har du sub ? Hvis ikke er dette den beste måten å utfylle ellers gode høyttalere med mer bass. XTZ lager gode og rimelige suber. Sjekk surround.no Romkorreksjon har jeg kjørt og høyttalerene spiller klart og fint. Det er bass jeg savner, og som du nevner så ville en sub løse dette. Problemet er at jeg fra før sliter med plass til anlegget, og jeg er derfor usikker på om jeg har plass å sette av til en sub i tillegg til disse høyttalerene. Derfor tenkte jeg at et alternativ ville være å gå for en mindre høyttalerpakke, men med sub. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå, så tror litt betenkningstid må til. Tar i mellomtiden gjerne i mot forslag til rimelige subber som passer mitt anlegg. Takker for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Det er ikke sikkert det er så mye mer trøkk å hente av disse høyttalerene. Dersom jeg skal kjøpe noen nye, hva bør jeg da satse på mht. forsterkeren (VSX819HK)? Prisen kan godt vær i underkant av 5.000 og utformingen mindre enn de jeg har (ala. Harman Kardon HKTS7). -Har du fulgt rådet mitt og kjørt romkorreksjon ? -Hvis du synes det er lite trøkk og bass i høyttalerne dine blir det litt ulogisk å skaffe seg mindre høyttalere. "Bunndraget" i en høyttaler følger som regel størrelsen. Du vil nok også måtte doble budsjettet ditt hvis du skal få et sett høyttalere som gir vesentlig mer enn de du har. -Har du sub ? Hvis ikke er dette den beste måten å utfylle ellers gode høyttalere med mer bass. XTZ lager gode og rimelige suber. Sjekk surround.no Romkorreksjon har jeg kjørt og høyttalerene spiller klart og fint. Det er bass jeg savner, og som du nevner så ville en sub løse dette. Problemet er at jeg fra før sliter med plass til anlegget, og jeg er derfor usikker på om jeg har plass å sette av til en sub i tillegg til disse høyttalerene. Derfor tenkte jeg at et alternativ ville være å gå for en mindre høyttalerpakke, men med sub. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå, så tror litt betenkningstid må til. Tar i mellomtiden gjerne i mot forslag til rimelige subber som passer mitt anlegg. Takker for hjelpen så langt! Denne 10 tommeren fra XTZ gir utrolig god lyd for pengene http://www.surround.no/product/471935/XTZ-99-W10.16-sort-Matt.html En sub er plasseringsvennlig da den kan stå hvor som helst i rommet, gjerne under et bord eller i en krok bak sofaen. Du klarer ikke å retningsbestemme lavfrekvent bass. Lykke til ! Betenkningstid er lurt, har selv gjort et par uoverveide kjøp gjennom årene Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234 Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Denne 10 tommeren fra XTZ gir utrolig god lyd for pengene http://www.surround.no/product/471935/XTZ-99-W10.16-sort-Matt.html En sub er plasseringsvennlig da den kan stå hvor som helst i rommet, gjerne under et bord eller i en krok bak sofaen. Du klarer ikke å retningsbestemme lavfrekvent bass. Lykke til ! Betenkningstid er lurt, har selv gjort et par uoverveide kjøp gjennom årene Skal se litt nærmere på linken. Vet tilfeldigvis ikke hvor jeg får tak i stativ til KEF C3 også vell? Lenke til kommentar
Junkers Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 (endret) Denne 10 tommeren fra XTZ gir utrolig god lyd for pengene http://www.surround.no/product/471935/XTZ-99-W10.16-sort-Matt.html En sub er plasseringsvennlig da den kan stå hvor som helst i rommet, gjerne under et bord eller i en krok bak sofaen. Du klarer ikke å retningsbestemme lavfrekvent bass. Lykke til ! Betenkningstid er lurt, har selv gjort et par uoverveide kjøp gjennom årene Skal se litt nærmere på linken. Vet tilfeldigvis ikke hvor jeg får tak i stativ til KEF C3 også vell? Finner ikke spesifikke KEF stativer, men hifi-klubben er stedet å kikke for generelle stativer: http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbehor/hoyttalertilbehor/ Det er også mange brukte stativer på finn.no, http://avforum.no/avtorget/showcat.php?cat=all&stype=1&si=stativ, eller http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php?action=forum Endret 21. mai 2010 av Junkers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå