Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan sjekker man sjekke endeledd, bærekuler og styrestag i forstilling hos en Merzedes C-klasse

Anbefalte innlegg

Tenker på å kjøpe meg en Merzedes C-klasse. Fått råd om at jeg må sjekke endeledd, bærekuler og styrestag i forstilling hos disse modellene. Hvordan sjekker jeg dem?

Er det noen andre ting jeg må sjekke på en C-klasse? Typiske ting som fort blir slitt. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sjekker endeledd og styrestag på samme måte. Du må ha bilen i luften, så vrikker du på hjulet fra side til side. Altså samme måte som man svinger på, bare veldig korte og brå bevegelser slik at du kjenner om det er noe slakk.

Bærekuler sjekker man ved å sette et spett mellom kule og spindel, og vrikke opp og ned. Litt vanskelig å forklare. Enkelte tilfeller kan det holde å nykke bærearm ned.

Ellers må du sjekke fjærer foran og bak. Dette knekker i hytt og pine på Mercedes.

Foran er det veldig enkelt og se om bilen er i luften, men bak må ha et speil og en lommelykt.

Hvis det er automat må du også sjekke for lekkasje på el-kontakt til girkasse. Denne ligger på høyre side foran på girkassen, rett over bunnpannen.

Sjekk etter rust, feks bak med nøkkelhullet på bagasjedøren og i skjermer og dørkarmer.

Sjekk også service-heftet grundig.

Sjekk om det er en importbil. Biler solgt ny i Norge er verdt litt mer.

Er vel det jeg kommer på i øyeblikket. Hvis du sier hvilken C-klasse du ser på vil det være lettere å si mer :)

Lenke til kommentar

Jasså, kamerat, du er interessert i stag?

Eller, SCHTAAAAAAAG, som det egentlig heter, men det var jo før Quisling.

Såkalt "styrestag", eller mer pressist: "shtaureschtaaaag" er ei fin lita greie. Ja, jeg minns når vi unga rappa'rem fra Mercene som stod parrkert oppe ved gamle Sagen bruk, eller Sagen Verk som det dengang het. De andre unga fra vestkanten rappa jo stjernene fra Mercene, men det var jo faen meg jævlig mye mer artig å stæle non schtaureschtaaaaaaaaaag! Å, jadda. Husker han gamle bestyrerjøda på Sagene bruk, blei jo nesten så flyforbanna at'n fikk tuberkulose-snerk nedover kjakan. Jaja, mensann, det var tider det.

Med jævlig god hilsen Kjell Aronsen, sertifisert Oslolos!

Haha, kunne ikke dy meg når jeg så stag.

For de som ikke skjønte; Uti Vår Hage 2, se episoden med navn Ikke i rute(NRK nett-tv)

Mer on topic: Snakk med noen som er mekaniker! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...