Gå til innhold

selvbygging av variabel psu..

Anbefalte innlegg

hei.

hadde tengt til å gå til annskaffelse av en variabel psu, til bruk av peltier element, men disse koster rett og slett for mye..

da slo det meg.. hvorfor ikke lage en selv? :woot:

siden jeg bare går i 10ende, har jeg ikke et par år med avansert elektronikk bak meg, men har stahet og penger...

disse to kommer man bare så langt med før man må legge til en ingrediens til: kunnskap..

dett håpet jeg at jeg kunne få hjelp til av dere..

et par tanker jeg har gjort meg...

1: det sitter en diger kladd inni en hvilken som helst psu...

etter mine tanker burde dette være en ommformer, eller en motstander som tar av for det værste for resten av kondensatorene inni psuen..

er det mulig å bare slenge på denne? evt. slenge på en variabel motstander slike som de har så masse uforståelig mange forskjellige av på elfa?

2:eller er det simpelten å serie eller paralellkoble ca 20 12v hungrige ting, for da å få 12v? har egentlig ikke stor tro på det, men jeg har tatt feil før..

240v delt på 20 er 12v..(trur jeg..)

håper sterkt på hjelp.. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang på brukte deler, så kan du spare penger.

Må du kjøpe alt nytt, vil det bli rimeligere å kjøpe ferdig. Skjekk permo.no prisene ligger fra 1200-1900,-

Det var i allefall svaret jeg fikk da jeg spurte en av ekspertene om dette.

Lenke til kommentar

virker kun på vekselspenning, men som godt kan lages av likespenning.

Omdu skal ha lavere viftehastighet så er dette tingen:

http://www.extensiontech.net/articles/howt...to/psufan.shtml

Om duvil ha vifte som går raskere om det blirvarmt i kabinettet så kan du kjøpe en noicekiller og lodde litt.

Fikk ikke helt med meg hva du hadde tenkt til, du snakker om psu men med 20stk 12v batterier så høres det mer ut som et reserveaggregat eller noe du skal lage i tilfelle strømbrudd...

Lenke til kommentar

så var det ikke 20 batterier nei :)

Tja, løp på en miljøstasjonen og finn noen at-strømforsyninger der da vel?

Hm, du må kople på en motstand et sted for å simulere at det er hovedkort der for at den skal virke, men kommer an på hvor gamle de er, om de er skikkelig gamle så virker de uten, men så må du nok lage en temperaturstyrt styringskrets for å ikke oppnå frost tenker jeg og det var vel det du mente. Kanskje Fritjof Arngren har noe sånt.

http://www.arngren.net

Lenke til kommentar
så var det ikke 20 batterier nei :)

Tja, løp på en miljøstasjonen og finn noen at-strømforsyninger der da vel?

Hm, du må kople på en motstand et sted for å simulere at det er hovedkort der for at den skal virke, men kommer an på hvor gamle de er, om de er skikkelig gamle så virker de uten, men så må du nok lage en temperaturstyrt styringskrets for å ikke oppnå frost tenker jeg og det var vel det du mente.  Kanskje Fritjof Arngren har noe sånt.

http://www.arngren.net

jau da.. har tengt på det, men et par eller 3 gamle at psuer leverer ikke nok strøm rett og slett.. de har kanskje 6-10 ampere på 12v linja, og i tillegg så har strømmen en lei tendens til å være litt skiftende..

men angående arngren.. jeg ville jo helst ungå å kjøpe da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...