Gå til innhold

Border Collie, snål oppførsel

Anbefalte innlegg

hello.

jeg har nå hatt en BC i 3 år, jeg har aldri vært noe spesielt kjent med rasen. den gjør noen spesielle ting, som feks. Å bjeffe på de fleste som kommer inn døra, men på noen andre folk som kommer inn så blir hu kjempe glad. jeg har opplevd flere tilfeller at hu har ligget helt stille i kurven sin og plutselig har hu hylt ut av smerte. Hu knurrer på eieren og glefser etter oss... da vi skal kjefte på hu, så løper hu bort til matskålen sin og passer på det, og står å knurrer der, hu har nå blitt avlivi for noen dager siden, men vi er i dyp sorg, hu ble bare mer og mer sint og knurret mer etter hvert.. hu ble mer og mer sur. noen som vet hva som kan ha skjedd? ve tenkte det kanskje var noe feil i hode/kroppen hennes, at det var en sygdom. hu passa på absulutt alt. vi tenkte det kanskje var en FEIL blanding av to hunder, vi fikk ikke med noen papirer heller.

post-210827-1274046942,8652_thumb.jpg

post-210827-1274046968,9257_thumb.jpg

post-210827-1274046994,6326_thumb.jpg

post-210827-1274047055,8887_thumb.jpg

post-210827-1274047079,4104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en BC og cocker miks for noen å siden som var svært merkelig, minner mye om det du skriver

her. Etter mye fem og tilbake endte det med at vi tok den bort 1,5 år gammel etter at han gleffste til naboen og andre i nabolaget flere ganger. Flere vetrinærer ble kontaktet som igjen tok kontakt med andre rundt om i landet og utfra miksen og problemene vi hadde så ble annbefalingen spikret. Kan nok ikke hjelpe deg, men kan si det slik at noem bakgårdsmiks blir jeg ikke å skaffe meg flere ganger.

Lenke til kommentar

Hadde en BC og cocker miks for noen å siden som var svært merkelig, minner mye om det du skriver

her. Etter mye fem og tilbake endte det med at vi tok den bort 1,5 år gammel etter at han gleffste til naboen og andre i nabolaget flere ganger. Flere vetrinærer ble kontaktet som igjen tok kontakt med andre rundt om i landet og utfra miksen og problemene vi hadde så ble annbefalingen spikret. Kan nok ikke hjelpe deg, men kan si det slik at noem bakgårdsmiks blir jeg ikke å skaffe meg flere ganger.

tusen takk for svar, men liknet den på en vanelig BC?

Lenke til kommentar

Det her er det veldig vanskelig å svare på, siden vi ikke vet noe om hvordan hunden er behandlet, hvordan den er sosialisert osv.

En hund som mangler en klar, tydelig og konsekvent leder og som er dårlig sosialisert vil fort bli en problemhund. Den kan selv ta på seg en slags lederrolle.

Hvorfor lurte du på om hunden så ut som en BC? Hvordan hunden ser ut har liten betydning for hvordan den oppfører seg.

Lenke til kommentar

Det her er det veldig vanskelig å svare på, siden vi ikke vet noe om hvordan hunden er behandlet, hvordan den er sosialisert osv.

En hund som mangler en klar, tydelig og konsekvent leder og som er dårlig sosialisert vil fort bli en problemhund. Den kan selv ta på seg en slags lederrolle.

Hvorfor lurte du på om hunden så ut som en BC? Hvordan hunden ser ut har liten betydning for hvordan den oppfører seg.

hei, vi har ikke klart å gjort så veldig mye med den, siden den har vært så agresiv, det første året tror jeg den ikke var noe aggresiv i det hele tatt, men det bare ble verre og verre,

jo! jeg lurte på om den så ut som en vanelig BC fordi den vi hadde så det ut som om potene var større og nesa var lengere.

Lenke til kommentar

hei, vi har ikke klart å gjort så veldig mye med den, siden den har vært så agresiv, det første året tror jeg den ikke var noe aggresiv i det hele tatt, men det bare ble verre og verre,

jo! jeg lurte på om den så ut som en vanelig BC fordi den vi hadde så det ut som om potene var større og nesa var lengere.

Det kan naturligvis være noe galt med hunden i utgangspunktet, men som regel er det et resultat av opplevelser, miljø osv. Spesielt hvordan man håndterer hunden, og hvordan man aktiviserer den.

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du spør om hvordan hunden så ut. Det er jo greit nok om du bare lurte, men det så ut som om det var noe mer.

Er den 50/50-miks mellom BC og cocker, så vil man antagelig se forskjell på den og en renraset BC.

Lenke til kommentar

Min så ut som en lett blanding av begge, men hadde hele instinktet til BC intakt og staheten til Amerikansk Cocker. Kan si så mye at han var født usikker på folk og han ble sosialisert så det holdt, han klarte ikke å ligge rolig i hus heller. Vi fikk vite etterhvert at denne blandingen ikke var heldig, så vi så ingen annen utvei. Det var utrolig synd for han var fantastisk lettlært på det meste. Så nå sitter jeg med en Gordon Setter tispe på 9 månder som jeg bruke all fritid på med trening og turer som jeg håper jeg får brukt på jakt til høsten.

Lenke til kommentar

Brukte dere hunden til kos eller til gjeting?

Jeg hadde lenge lyst på BC , og leste masse om rasen. Så fant jeg ut at det ikke var noe lurt likevel, siden jeg ikke bor ute på landet osv.

BC er jo en gjeterhund som elsker å jage på sauer og slikt.. Så hvis dere ikke har brukt hunden til noe mer en kos så kan dette være problemet. Jeg leste at hvis hunden ikke fikk jage, så vil hunden bli aggresiv og starte å bjeffe og jage f.eks biler eller mennesker. Nå vet jeg ikke om dette stemmer til akkurat din BC men kanskje?

Vi har en BC i nabolaget, det har gått fint nå, men tidligere så ble noen venner av meg bitt og jaget av denne hunden.

Lenke til kommentar

Border Collier må ha mye mosjon, og tilgang på store åpne områder. De trives ikke i vanlige hjem der de avhengige av at folk tar dem med på tur for å få mosjon.

Faren min har en Border Collie (og har hatt det siden han var gutt), og han bor på gård. Her kan hun løpe fritt rundt, og hun er veldig snill og veldig glad i mennesker. Det er ofte mange fremmede på gården og kjøper selvplukk-produkter, og det nærmeste man kommer et problem er at hun maser etter kos og oppmerksomhet. Vi hadde også en yngre hann-BC fra en sauegård på besøk for å sette valper på hunden vår, og han var også veldig snill.

Lenke til kommentar

Det første som slår meg inn når du fortelle er at den kanskje hadde forkalkninger i ryggen og ledd og derfor kunne plutselig hyle når den lå i kurven sin og være glefsete.

Når det gjelder det andre så høres det ut som den var veldig understimulert (psykisk og fysisk) og derfor sånn merkelig gjeter/forsvars atferd. Har hørt mange tilfeller der BC blandinger går litt bananas mentalt om ikke de blir stimulert mentalt og fysisk daglig. Dette er som nevnt arbeidshunder som få andre raser er og passer dårlig folk som ikke gir det nok arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...