andylove Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Takk alle sammen. Det jeg mener i praksis er en pc jeg ikke legger merke til er der. jeg jobber på den hele dagen så den skal ikke høres. 80 Gb harddisk blir veldig lite egentlig, ville gjerne hatt en normal en på 500 - 1000Gb. Er det mulig å sette sammen en stille en på komplett.no eller et tilsvarende sted go få den ferdig levert? Har de de delene som gjør at den blir stille? Jeg har litt erfaringer med å lete etter det optimale oppsettet for en lydløs PC. Dette er en vond sirkel hvor du må sette grensen et sted. Spør deg hva som er akseptabel støy. 80GB for videoredigering er en vits. Men som OS disk er det nok ikke så dumt. Skal du ha en stillegående maskin kan du begynne med kabinettet. Antec har mange gode her. Videre kan du jo se etter harddisker som er merket Greenpower eller "silent". De fleste "snurredisker" som kommer i dag er relativt stillegående. Skal du ha det knyst blir det SSD og det koster penger. Ellers blir det å gå for komponenter som kan leveres uten vifte. Helst en bråtestor passiv kjøler på CPU og skjermkort om du har god luftstrømning i kabinettet. Hvis ikke så anbefales store vifter på lave rpm. Har du flere vil disse også støye mer. Som sagt, støyfritt er vanskelig, men kan oppnåes. Det spørs litt på lommeboken og hvor god tid du har. Biltema har isoleringsplater for båt og bil (ekke tull, brukte sånt selv på dørene i kabinettet mitt), mens Microplex har det du trenger for stillegående vifter og solide kjølere av kopper og alu.... Uansett: SSD som OS disk vil nok sørge for en stillere PC hverdag. Store mekaniske disker for backup er ikke noe problem, men du kan jo vurdere en NAS som står et annet sted. Ulempen da er at du er avhengig av et godt nettverk om du skal jobbe over nettverket. Store vifter på lave omdreininger samt gode CPU og GPU kjølere tar deg langt mot stillegående. Jo færre vifter, desto bedre. Men da blir det varmt også. Min erfaring er at du nesten aldri blir helt fornøyd. Du må finne deg en list du kan ligge på. Satte opp en stillegående maskin for en kompis som skulle ha til musikk prod. Core i5 osv+ 750w psu corsair. Den er veldig fin, men OS disken er SSD. Poenget er at det blir aldri helt stille, hvilket han også måtte ta høyde for. Derfor finnes det også programmre som kan utjevne støy som er ment i bruk for prod av musikk/media etc. Som sagt, mye å tenke på Lykke til og ha en flott 17 mai forran PC'en Lenke til kommentar
magb Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Hvis du ikke vil bygge selv så kan du bruke netshop.no, de bygger for deg for ~350 kr. Edit: Synes netshop hadde litt dårlig utvalg av diverse støyfrie komponenter. Hvis du kan sette den sammen selv så har jeg her modifisert oppsettet mitt fra Dustin som forøvrig er en knall netbutikk med god service. Byttet ssd på 80gb i en 40gb ssd + 1tb green hdd med vibrasjonsdempende oppheng. Så gjør du som jeg beskrev tidligere, du kutter ut Fractal design viftene og bruker den ene Noctua viften til å blåse ut luft bak i kabinettet. Cpu skal du kunne kjøre passivt med Noctua kjøleren. For å dempe den lille "støyen" fra 1tb harddisken kan det være en ide med litt ekstra matter fra biltema som andylove nevnte. Dette opsettet blir nok lydløst på over 50cm avstand tenker jeg. Du vil nok irritere deg mer over andre lyder som feks lysdimmeren på veggen http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=cabd93cea0b5492196e12020272067a1 Endret 17. mai 2010 av magb Lenke til kommentar
magb Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Etter litt lesing så hade jeg kanskje valgt denne strømforsyningen isteden. Tror ikke viften starter før ved rundt 300w og selv da er den meget stillegående. http://www.dustinhome.no/pd_5010384301.aspx Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Seasonic x er helt klart de beste strømforsyningene ved oppgitte effekter, har ikke sett noe annet som kommer i nærheten, bare, enormt bra. Men de er litt dyre. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Mange gode oppsett så langt. Har derimot ikke sett noen som tar høyde for mye lagringsplass med minimalt støynivå, slik trådstarter forespør. Ellers er det laget noen ganske lydløse oppsett, men de kompenserer for dette med lavere ytelse. Det vil vi ikke ha noe av! Anechoic Chamber Kabinett: Fractal Define R2 Hovedkort: Asus P7P55D (har meget god viftestyring) Prosessor: Intel Core i5 750 (suveren ytelse!) Kjøling CPU: Prolimatec Megahalems (kan kjøres passivt = null støy) Skjermkort: Club3D Radeon HD 5750 1GB (Passive) Minne: Mushkin Blackline 4GB DDR3 (lav latency, høy frekvens = bra til bilderedigering) Harddisk: Western Digital Caviar Green 1.5TB (har effektivt fjernet støyen ved søking) Støyisolering harddisk: Scythe Quiet Drive (reduserer støy videre til kun 10dBA = ingenting) Strømforsyning: Seasonic X650 (vifteløs opp til 300-400W) Kabinettvifter: 2stk Noctua NF-S12B-FLX (6,2 dbA = perfekt) Pris: 8150,- Det er utvilsomt det beste du finner på markedet akkurat nå. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå