Gå til innhold

Kjøp av støyfri pc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som lager støy er naturlig nok bevegelige deler, altså i all hovedsak harddisk og kabinett/CPU-vifter.

Nå er SSD-disker i vinden, dette er disker uten bevegelige elementer som også yter langt bedre enn snurredisker, men koster en del mer per GB. Dette kan være ganske kurant å ha på en maskin som skal brukes til fotoredigering og som samtidig skal være støysvak (en støyfri maskin er egentlig ikke noe å trakte etter, da du må ha passiv kjøling på alle komponenter).

I forhold til skjermkort kan du vel så gjerne ha et en ordning med passiv kjøling (eller en integrert løsning for den saks skyld, dersom du skal bruke maskinen til fotoredigering og knapt nok noe annet - dvs. spilling). <- Tror du kan se bort ifra dette om du skal ha to skjermer. Du kan kjøpe inn en egen CPU-kjøler, her velger du noe som er relativt stillegående.

Kommer tilbake med en liste basert på den korte linjen du har skrevet.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Her er min liste. Du får det du ber om, lav støyproduksjon og en rask maskin som kan brukes til fotoredigering, men vil raskt komme til kort om du skal spille nyere spill.

Kraftig overkill skjermkort for bilderedigering, Klarer seg dessuten fint med en 650 watt psu til under halve prisen. Bruk heller pengene på 8gb ram.

Trenger ikke 8 GB RAM til fotoredigering alene, med mindre du designer kinoplakater i fullsize.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Her er et oppsett som kan kalles lydløst.

Det du gjør er å droppe de medfølgende Fractal design viftene som følger med kabinettet. Den 12cm viften som sitter på Cpu kjøleren bruker du som kabinettvifte bak i kabinettet. Mest sannsynlig så kan du også droppe den 14cm viften som sitter på cpu kjøleren og dermed få et oppsett med totalt kun 1 stk vifte. Denne kan du regulere hastigheten på med viftestytingen som følger med kabinettet.

Cpu er valgt pga relativt bra ytelse og et forbruk på kun 45 watt, som igjen gjør at du kan kjøle den passivt.

Valgte 80gb ssd og ingen hdd pga støy og ytelse. Treger du mer enn 80gb kan du betale dobbelt så mye og få en 160gb eller du kan vente et halv års tid og få en 160gb til omtrent samme pris som nåværende 80gb.

Du ville ha lydløst oppsett og det har du her :)

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=5772d095a70b468abb6d861b081a3408

Lenke til kommentar

Viftene som sitter i kabinettet er strengt tatt veldig stille, og jeg kan ikke høre dem over lyden av harddisken inni pcen, så jeg ser liten grunn til å ta dem ut med mindre man er veldig hysterisk.

Vel, han ville ha lydløs pc og det fikk han =)

Har r2 selv og viftene er relativt stille på rundt 400rpm, men de flytter nesten ikke luft heller på denne hastigheten.

Opsettet har ingen komponenter som lager lyd og de blir dermed ikke overdøvet av noe :) Oppsettet har heller ingen behov for den lille ekstra kjølingen fractal design viftene vil gi. Den ene Noctua viften bør være nok til å kjøle hele systemet.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Hehe, så klart, men bilderedigering på 80gb blir slitsomt i lengden når bilder fort har en tendens til å bli på 15MB hver :p

Fikk mest inntrykk av at ønsket var en stille pc, men så klart, alltid kult å se oppsett der man tar slikt på ordet. :w00t:

Lenke til kommentar

Hehe Ja, dette er lydløst. Går man heller for et veldig stille oppsett kan man slippe billigere unna osv :)

Gøy å sette sammen noe annet enn "gaming pc" for en gansg skyld. Er selv blitt litt småhysterisk til pc støy :p

Lenke til kommentar

Takk alle sammen. Det jeg mener i praksis er en pc jeg ikke legger merke til er der. jeg jobber på den hele dagen så den skal ikke høres. 80 Gb harddisk blir veldig lite egentlig, ville gjerne hatt en normal en på 500 - 1000Gb. Er det mulig å sette sammen en stille en på komplett.no eller et tilsvarende sted go få den ferdig levert? Har de de delene som gjør at den blir stille?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...