Joney Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Hei, skal ha en prøve i ledelse og økonomi den 18 mai. Vet det er mye å lese, men hadde vært flott om noen gadd, jeg lurer ganske enkelt på om det er noen som greier å få noe fornuftig ut av denne teksten, med tanke på temaene som er nevnt Jeg har fått følgende forberedelsesdel: Temaer det kan være fornuftig å se grundig på før den 18.5: • Resultatregnskap • Situasjonsanalyse • Etikk, samfunnsansvar, og arbeidsmiljø • Organisasjonsteori, -psykologi og ledelsesteori • Konflikthåndtering og strategier • Ledelse og lovverk Bedriften Rauma Metall AS ble etablert i 1948 av Jostein Frivald. Selskapet er i dag heleid av familien. Frivald og leder og de fem ansatte holder til i romslige lokaler rett utenfor Molde. Konsernet og datterselskapene I 2003 ble Rauma Metall AS overtatt av Frivaldgruppen AS, og er i dag en del av konsernet som vist under. Adm. Dir. i Frivaldgruppen AS er Tom Stenersen, barnebarnet til grunnleggeren Jostein Frivald. Produktområdene til Rauma Metall AS er: • Arkiv- og garderobesystemer • Lager- og industrisystemer • Brann- og innbruddssikring Storage AS har hånd om sentrallageret i Oslo. Frivald AB er salgsselskapet i Sverige, som tar hånd om salget i Sverige og noe i Finland. På samme måte har Frivald DK AS ansvaret i Danmark. Det er ansatt en daglig leder på sentrallageret (Storage AS). Mette Bjørnsen ble ansatt for ca ett år siden, og kom da fra en tilsvarende stilling i en bedrift påHamar. Hun deler kontor med en administrasjonssekretær i 70 % stilling. På selve lageret er det ansatt 17 personer. Alle har førerkort og truckførerbevis. Indre og ytre forhold i Rauma Metall AS Distribusjonen av produktene skjer gjennom kontor- og arkivforhandlere i hele Norge, og deler av Skandinavia. Bedriften er representert fra Kristiansand i sør og Hammerfest i nord. Rauma Metall AS bruker råvarer, nærmere bestemt stålplater fra Norsk Stål. Produksjonen i Molde er forbeholdt spesialordre, mens det største volumet av varer produseres i Polen, Tsjekkia og Kina, land med betydelig lavere produksjonskostnader enn Norge. Krav til etikk og miljø er svært ulik det som er rådende i Norge. Bedriften hevder at problematikken var grundig gjennomtenkt før man etablerte kontakt med utenlandske selskaper. Bedriften er opptatt av å være markedsorientert, og daglig leder Kåre Frivald mener at de viktigste konkurransemidlene i de markedene bedriften opererer, er pris, service og leveringsbetingelser. Produktutvikling og andre overordnede oppgaver blir utført i Frivaldgruppen AS. Rauma Metall AS ønsker å bygge seg opp som et merkevareselskap og mener dessuten at design er viktig for å skille seg ut i et marked med produkter som først og fremst er en praktisk løsning for kundene. Rauma Metall AS er en bedrift som legger vekt på HMS - arbeid og total kvalitetsledelse. Av bedriften selv beskrives med at de ikke forurenser det ytre miljøet, og at bedriften har et meget godt innemiljø. Nær 100 % av alle metaller og stål som inngår i produksjonen blir resirkulert. Det sammen gjelder nesten all emballasje. Rauma Metall AS er en bedrift som legger vekt på HMS - arbeid og total kvalitetsledelse. Av bedriften selv beskrives med at de ikke forurenser det ytre miljøet, og at bedriften har et meget godt innemiljø. Nær 100 % av alle metaller og stål som inngår i produksjonen blir resirkulert. Det sammen gjelder nesten all emballasje. De siste 10-12 årene har bedriften har en solid økning i salgsinntektene, mens årsresultatet er lavere nå enn det var for noen år tilbake. Grunnen til dette er de variable kostnadene er økt de siste par årene, og derved påvirkes resultatet. Takker for svar! -Joney Endret 16. mai 2010 av Joney Lenke til kommentar
TitoCosta Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Hei, skal ha en prøve i ledelse og økonomi den 18 mai. Vet det er mye å lese, men hadde vært flott om noen gadd, jeg lurer ganske enkelt på om det er noen som greier å få noe fornuftig ut av denne teksten, med tanke på temaene som er nevnt Jeg har fått følgende forberedelsesdel: Temaer det kan være fornuftig å se grundig på før den 18.5: • Resultatregnskap • Situasjonsanalyse • Etikk, samfunnsansvar, og arbeidsmiljø • Organisasjonsteori, -psykologi og ledelsesteori • Konflikthåndtering og strategier • Ledelse og lovverk Bedriften Rauma Metall AS ble etablert i 1948 av Jostein Frivald. Selskapet er i dag heleid av familien. Frivald og leder og de fem ansatte holder til i romslige lokaler rett utenfor Molde. Konsernet og datterselskapene I 2003 ble Rauma Metall AS overtatt av Frivaldgruppen AS, og er i dag en del av konsernet som vist under. Adm. Dir. i Frivaldgruppen AS er Tom Stenersen, barnebarnet til grunnleggeren Jostein Frivald. Produktområdene til Rauma Metall AS er: • Arkiv- og garderobesystemer • Lager- og industrisystemer • Brann- og innbruddssikring Storage AS har hånd om sentrallageret i Oslo. Frivald AB er salgsselskapet i Sverige, som tar hånd om salget i Sverige og noe i Finland. På samme måte har Frivald DK AS ansvaret i Danmark. Det er ansatt en daglig leder på sentrallageret (Storage AS). Mette Bjørnsen ble ansatt for ca ett år siden, og kom da fra en tilsvarende stilling i en bedrift påHamar. Hun deler kontor med en administrasjonssekretær i 70 % stilling. På selve lageret er det ansatt 17 personer. Alle har førerkort og truckførerbevis. Indre og ytre forhold i Rauma Metall AS Distribusjonen av produktene skjer gjennom kontor- og arkivforhandlere i hele Norge, og deler av Skandinavia. Bedriften er representert fra Kristiansand i sør og Hammerfest i nord. Rauma Metall AS bruker råvarer, nærmere bestemt stålplater fra Norsk Stål. Produksjonen i Molde er forbeholdt spesialordre, mens det største volumet av varer produseres i Polen, Tsjekkia og Kina, land med betydelig lavere produksjonskostnader enn Norge. Krav til etikk og miljø er svært ulik det som er rådende i Norge. Bedriften hevder at problematikken var grundig gjennomtenkt før man etablerte kontakt med utenlandske selskaper. Bedriften er opptatt av å være markedsorientert, og daglig leder Kåre Frivald mener at de viktigste konkurransemidlene i de markedene bedriften opererer, er pris, service og leveringsbetingelser. Produktutvikling og andre overordnede oppgaver blir utført i Frivaldgruppen AS. Rauma Metall AS ønsker å bygge seg opp som et merkevareselskap og mener dessuten at design er viktig for å skille seg ut i et marked med produkter som først og fremst er en praktisk løsning for kundene. Rauma Metall AS er en bedrift som legger vekt på HMS - arbeid og total kvalitetsledelse. Av bedriften selv beskrives med at de ikke forurenser det ytre miljøet, og at bedriften har et meget godt innemiljø. Nær 100 % av alle metaller og stål som inngår i produksjonen blir resirkulert. Det sammen gjelder nesten all emballasje. Rauma Metall AS er en bedrift som legger vekt på HMS - arbeid og total kvalitetsledelse. Av bedriften selv beskrives med at de ikke forurenser det ytre miljøet, og at bedriften har et meget godt innemiljø. Nær 100 % av alle metaller og stål som inngår i produksjonen blir resirkulert. Det sammen gjelder nesten all emballasje. De siste 10-12 årene har bedriften har en solid økning i salgsinntektene, mens årsresultatet er lavere nå enn det var for noen år tilbake. Grunnen til dette er de variable kostnadene er økt de siste par årene, og derved påvirkes resultatet. Takker for svar! -Joney Få noe fornuftig ut av det? Viktigste er å lese, skrive notater, markere viktige momenter etc. Å skrive noe langt greier som kunne hjulpet deg har jeg rett og slett ikke tid til, og i tillegg syns jeg at du bør gjøre det selv Lenke til kommentar
Joney Skrevet 17. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2010 Få noe fornuftig ut av det? Viktigste er å lese, skrive notater, markere viktige momenter etc. Å skrive noe langt greier som kunne hjulpet deg har jeg rett og slett ikke tid til, og i tillegg syns jeg at du bør gjøre det selv Det er jo ikke akkurat som jeg ikke har gjort dette selv, grunnen til at jeg i utganspunktet legger dette opp på nettet er jo nettopp for å se, la meg sitere meg selv "Vet det er mye å lese, men hadde vært flott om noen gadd" altså se om noen gidder å ta seg bryet med å hjelpe meg. To hoder tenker bedre enn ett, for ikke å si et hode tenker annerledes enn et annet. Kan jo hende andre tenker helt forskjellig fra meg. Jeg ber dessuten ikke om noen total tekstanalyse heller. Derimot å quote hele tråden for så å påpeke at jeg burde gjennomføre helt åpenbare ting hjelper meg omtrent like mye som om du skulle brukt tilsvarende tid på å skrive bassgitar over hele innlegget. Lenke til kommentar
TitoCosta Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Få noe fornuftig ut av det? Viktigste er å lese, skrive notater, markere viktige momenter etc. Å skrive noe langt greier som kunne hjulpet deg har jeg rett og slett ikke tid til, og i tillegg syns jeg at du bør gjøre det selv Det er jo ikke akkurat som jeg ikke har gjort dette selv, grunnen til at jeg i utganspunktet legger dette opp på nettet er jo nettopp for å se, la meg sitere meg selv "Vet det er mye å lese, men hadde vært flott om noen gadd" altså se om noen gidder å ta seg bryet med å hjelpe meg. To hoder tenker bedre enn ett, for ikke å si et hode tenker annerledes enn et annet. Kan jo hende andre tenker helt forskjellig fra meg. Jeg ber dessuten ikke om noen total tekstanalyse heller. Derimot å quote hele tråden for så å påpeke at jeg burde gjennomføre helt åpenbare ting hjelper meg omtrent like mye som om du skulle brukt tilsvarende tid på å skrive bassgitar over hele innlegget. No problemo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå