Gå til innhold

ny ram, men spill går tregere

pepsi343

Anbefalte innlegg

jeg har akkurat kjøpt 8 gb med OCZ RAM altså 4 stykker med 2gb. (Før hadde jeg 4gb)

problemet mitt er att spillene mine og andre oppgaver går veldig tregt, eller tregere enn før. Jeg har sjekket at rammen er installert. har jeg kjøpt dårlig ram? eller er det noe annet? hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sjekket at det er 8 GB fysisk installert som Windows ser (høyreklikk på Min Datamaskin->Egenskaper evt Oppgavebehandling)?

Har du sjekket med CPU-Z eksempelvis at hastigheten på minnet stemmer? Kan hende du må inn i BIOS og endre litt dersom minnet plutselig begynte å kjøre på mindre hastighet enn før.... Har vært ute for at minnet har blitt kjørt på lavere hastighet enn mulig....

Og hva er maskinvaren ellers (HK, CPU, RAM type)? 64 bit os regner eg med? Og det er vel fire identiske brikker siden du skrev at du har kjøpt 4 stk?

Lenke til kommentar

har sjekket at 8 GB er fysisk installert. ja jeg har 64 bit os og det er 4 identiske brikker.

ramtypen som jeg har kjøpt er OCZ XTC Platinum OCZ2P8002G)

hovedkortet mitt er et Asus M3A78-EH.

prosessoren min er en TripleCore AMD Phenom X3 8650 619 MHz CPU type.

alt ser ut til og virke, bortsett fra at det går tregere i spill.

Lenke til kommentar

Du har hvertfall kjøpt en hastighet mindre enn hva hovedkortet og CPUen støtter. Dette gir en teoretisk lavere ytelse enn om du hadde hatt full hastighet. Skjønt, det er ikke snakk om de største forskjellene gjerne, og spørsmålet er jo også om hva du hadde før?

Hvordan står det til med minnet, kjører det på 400 MHz (800 MHz effektivt)? Last ned CPU-Z og se under "Memory" tabben om "DRAM Frequency" står på 400 MHz. Hvis den står på lavere må du inn i BIOS og sette den til DDR2 800, PC 6400 eller 400 MHz alt avhengig av hvilke alternativer du får i BIOS :)

Alt vil virke som du sier selv om brikkene kjører på lavere hastighet enn hva som er maks, men du mister litt ytelse. Teoretisk hvertfall :)

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Nei, da er hastigheten i orden. Så da skal minnet ha den ytelsen som er riktig.

Når det gjelder dedikering til skjermkort, så vet ikke jeg hvordan det gjøres, men hvis det er noe du har gjort tidligere så kan det jo være en idé å kontrollere at skjermkortet har nok minne. Du kan trykke Start->Kjør->Skriv inn "dxdiag"->skjerm og så kan du se hvor mye minne som skjermkortet har tilgjengelig (hvertfall hos meg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...