Gå til innhold

Trening og kostholds bildetråd. Les førstepost!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke en hemmelighet at jeg ikke kan en dritt om trening, og har ingen jeg kjenner som jeg kan spørre, så kom gjerne med forslag/innspill istede for å kritisere min uvitenhet.

( Jeg er ikke ille berørt, så jeg legger til en smiley. :) )

Endret av Romis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke en hemmelighet at jeg ikke kan en dritt om trening, og har ingen jeg kjenner som jeg kan spørre, så kom gjerne med forslag/innspill istede for å kritisere min uvitenhet.

Les deg opp. ;)

Er nok det de fleste som kan mye om trening allerede har gjort.

Lenke til kommentar

Jeg er vell av den oppfattningen at det første treningsappareatet du bør skaffe deg er en olympisk vektstang. Med den kan du gjøre:

- Benkpress

- Militærpress

- Markløft

- Knebøy

- Foroverbøyd Roing

I tillegg trenger du enten en stang du kan trene pullups/chinups på, eller en nedtrekksmaskin om du liker det bedre.

Om du skal bygge for å bli større og sterkere, uten fokus på noen spesielle idretter eller slikt, så anbefaler de med erfaring baseøvelser.

De aller fleste av disse kan gjøres med olympisk vekstang, og er blandt dem jeg har nevnt ovenfor. Disse trener da:

Benkpress - Hovedsakelig brystmusklene, og en del triceps

Militærpress - Skuldre og nakke

Markløft - Rumpe og rygg

Knebøy - Støttemusklatur i knær, lår, rumpe, mage og rygg

Forroverbøyd Roing - Rygg

Chin-ups - Rygg

Så kommer det ann på hvilken split du skal kjøre. Det betyr stort sett hvordan du setter opp treningen. Fullkroppsprogram trener samme øvelsene hver gang. 2-split trener du veksler du mellom to dagsprogram, 3-split veksler du mellom 3 dags program osv. Dersom du skal kjøre de øvelsene over kan det gå bra med en 2 split, der du fordeler de Tunge øvelsene likt utover slik at du får en jevn treningsbelastning, og ikke trener samme muskelgrupper samme dag.

Dag 1: Knebøy, militærpress, chins

Dag 2: Markløft, Benkpress, Roing

Er kansje et brukbart oppsett.

Så må man velge antall sett og repetisjoner. Her seies det at alt under 6 repetisjoner per sett er for å trene styrke. 6-10 reps er for å bli stor, og alt over 10 trener utholdenhet.

Populære programmer her på forumet er:

stronglifts-5x5.jpg

og

b9a77768-91ab-4c5b-a441-f7c57b869f08.png

Her er det bare å taste inn din 5RM eller 10RM (xRM vil si hvor tung vekt du klarer å fullføre x repetisjoner av i ett sett) og så vil du få fiks ferdig et program som du kan ta med deg på treningsstudioet. Jeg startet selv med RYP og dette var etter min mening en veldig bra start, da jeg ungikk en del av de klassiske nybegynnerfellene. (som å stå å pumpe isolasjonsøvelser for biceps uten å trene knebøy)

Ellrs ønsker jeg deg lykke til! Husker fremdeles da jeg var "grønn" og hadda nada peiling på noe som helst på et treningsstudio. Gled deg til du merker den første fremgangen, og til du når ditt første mål. :thumbup:

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feit? Det er du langt ifra. :D

Hvor høy er du? Med stor mente jeg rett og slett stor. Du har, som du sier, bred kropp, og i tillegg ganske mye muskler. Mange her inne er nok sjalu på genene du har, som du sier, nesten bygd for styrke.

Poenget mitt var vel bare en liten sidenote om at idealkroppen som jeg selv ønsker, ikke vil være like tung, og med en del mindre muskler. :)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til de fleste her, etter sommeren går dere opp i vekt og er det noe dere gjør hver vår for å møte sommeren eller snakker vi livstilendringer her? :)

Edit: Kan nevne at jeg driver å tenker over aktuelle problemstillinger til min (sukk) 2 batchlor oppgave, er derfor jeg lurer. : )

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...