Gå til innhold

Kjøp av Lenovo Thinkpad SL410


Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig bestemt meg for Thinkpad-modell. Men jeg har aldri kjøpt PC før, så det er en del ting jeg er usikker på.

 

OS: GNU/Linux. Kommer antagelig til å kontakte Lenovo i forhold til dette. Enten om jeg får refundert MS-pengene, eller får tak i en uten MSW. Sånn for å presisere, og skjære av for folk som foreslår å ha lisensen i bakhånd, eller dualboote: Mine penger skal ikke gå til Microsoft.

 

Bruksområder: Forholdsvis variert. Kunne nesten sagt "Alt bortsett fra gayming". Jeg bruker gjerne en hel rekke applikasjoner om gangen, med mellom 20 og 70 tabs i Firefox, og mer om jeg er lat. Kommer til å kjøre Spotify gjennom Wine, The GIMP, KDEnlive e.l., m.m.

 

Edit: Kan legge til to bruksområder: 3D-modellering og -animasjon, og programmering.

 

Så det jeg lurer på er hvordan jeg best går frem for å kjøpe denne saken. Ettersom jeg gjerne multitasker hadde det vært hyggelig med en del RAM. Hvor bør jeg kjøpe? Hva bør jeg oppgradere selv? Til hva bør jeg oppgradere dette? (f.eks. typer RAM, jeg holder absolutt ikke tritt med maskinvare)

 

Skrik ut om det er noe jeg har glemt å ta med.

 

Edit2: Jeg har ikke funnet tilstrekkelig med informasjon om batteritid. Jeg mener å ha funnet ut at man får ~4,5 timer med 6 celler.

Endret av Jonta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt. BRa vanlg av Laptop. Thinkpad er ogå min favoritt da de har en robust oppbyggning og aldri går i stykker. Når det kommer til os kommer den med Windows 7 64bit. Dette er en OEM avtale IBM har med Microsoft så det kommer du deg nok ikke unna er jeg redd for. Kjøp en med ferdig innsatt 4 gb ram. Er ikke så alt for mye de tar for det, og da får du orginal ram slik at det ikke blir noe tull med garanti osv.

Lenke til kommentar

Først av alt. BRa vanlg av Laptop. Thinkpad er ogå min favoritt da de har en robust oppbyggning og aldri går i stykker. Når det kommer til os kommer den med Windows 7 64bit. Dette er en OEM avtale IBM har med Microsoft så det kommer du deg nok ikke unna er jeg redd for. Kjøp en med ferdig innsatt 4 gb ram. Er ikke så alt for mye de tar for det, og da får du orginal ram slik at det ikke blir noe tull med garanti osv.

IBM solgte den delen av produksjonen sin til Lenovo i 2005. I tillegg er det en del av EULAen til MSW at man kan få refusjon om man ikke ønsker å bruke programvaren, og dermed ikke bruker den. phk holder på med en sak angående nettopp dette i Danmark akkurat nå.

 

Jeg er ikke sikker på om 4GB vil være nok til mine behov. Men er usikker på hva som lønner seg her. Har du prisforskjeller og slikt angående denslags?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...