Gå til innhold

Studerer ved NTNU vil heller studere i utlandet.

Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Hei.

Jeg studerer NTNU master produktutvikling og produksjon og er egentlig ganske missfornøyd med studiene, er dårlige forelestere som bare snakker i teoremer og viser metoder men ikke lærer bort forståelse. Får mye mer utav å se amerikanske forelesingsvideoer på nett.

En venn jeg jobbet med fra columbia har studert i melbourne i australia sier det er utrolig bra der.

Har litt lyst å prøve meg der, men som før jeg begynte på ntnu snakket alle om at det var så bra osv (derfor jeg søkte der), har lite lyst å gå på samme "smellen" igjenn.

Det som er litt kjipt er at jeg har strøket i ex phil og mest sannsynelig kommer til å stryke i matte 2 i år og og føler det kan bli problemer ang studielån/stipend osv.

Vet egentlig ikke så mye om studering i utlandet så om noen kan svare litt generelt ang det er jeg takknemlig, har ikke råd til å betale hundretusner for amerikanske univ. selv om det sikkert hadde vert supert å gå der.

Ntnu er sikkert egentlig ikke så dårlig, men er egetlig ikke så glad for å bo i trondheim heller så kanskje det er en kombinasjon som har slitt litt på motivasjonen min :/

Føler også det er for mye fokus på drikking i studiene generelt, noe jeg er litt lei av.

Vil heller lære å surfe :) og lære i skolen istedenfor å pugge metoder.

Noen som har samme tankene?

Endret av member-63169
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-63169

Er i bunn og grunn problemet at studiet du nå går på er for teoretisk for din smak?

Nja, jeg synest egenlig det er spennende det vi holder på med (matte også) og har lyst å bli siving, men er så elendig læringsystem etter min smak. Lærer 95% metoder.

Omtrent ingen i klassen vet hva de egentlig gjør i matten kjemien og mekanikken, de bare pugger metodene, noe jeg synest er en latterlig læringsmetode. Jeg klarer ikke å huske noe jeg ikke forstår, desverre.

Men som jeg sa er jeg ikke helt fornøyd med trondheim heller, kanskje det har tatt litt av motivasjonen min (som jeg hadde da jeg begynte) :/

Btw en av de beste i klassen synest akkurat det samme om ntnu, metodeskole, han går ikke i forelesing lenger.

Endret av member-63169
Lenke til kommentar

Noen punkter ang. studere i utlandet:

- Man må søke tidlig. Noen skoler så tidlig som i november året før man skal starte.

- Noen skoler krever anbefalingsbrev fra den siste skolen du har gått på før.

- Du må ta internasjonalt anerkjent engelsktest som f.eks. TOEFL og IELTS.

- Selv om andre land er billigere enn USA, regn likevel med ca. 100 000 i året for skolepenger (så har man litt å gå på også, der det er lavere).

- Når man har fått tilbud om studieplass, begynner papirarbeidet om studentvisum. Kjedelig, men nødvendig.

- Billig å bo i studentby. Men i større steder er det så stor pågang at de ikke kan garantere plass til deg i hele oppholdet. Lønner seg å ha litt peiling på boligmarkedet ellers da.

- Tror du at du vil trives i den aktuelle byen? Gjør litt research på forhånd, og finn ut om det er noe for deg før du bestemmer deg.

Nå skrev jeg veldig generelt og det er sikkert noen variasjoner på praktiske ting fra land til land.

Lenke til kommentar

Litt annerledses dersom du vurderer England.

- Når du må søke varierar veldig, på nokre linjer kan du søke eit par mnd før semesterstart, men mange skular har flytande opptak så søk så tidleg som mogleg.

- Dei fleste skulane i England krever berre at du har 4 eller betre i engelsk frå VGS, ved dårlegare karakterar må du ta TOEFL/IELTS

- Land i EU krever ikkje studentvisum.

- Beregn minst 100k i skulepengar, alt over 110k (trur eg) dekkest av lånekassa. Peng er generelt ikkje noko problem lånekassa er ganske raus på utenlandsstudier.

- Boligprisane er omtrent dei same som i Noreg, dei fleste universiteta garanterar bolig for utenlandsstudentar gjennom heile graden.

- Dersom du vil lære å surfe kan du vurdere Swansea, har angivelig dei beste strendene i UK ;).

Personleg studerar eg psykologi i York. Ingen anger ang. valg av land/by.

Lenke til kommentar
Gjest member-63169

hva menes med skolepenger? betaling for skolen eller ca forbruk inkludert undervisningsmateriell osv.

Lenke til kommentar

Litt annerledses dersom du vurderer England.

- Når du må søke varierar veldig, på nokre linjer kan du søke eit par mnd før semesterstart, men mange skular har flytande opptak så søk så tidleg som mogleg.

- Dei fleste skulane i England krever berre at du har 4 eller betre i engelsk frå VGS, ved dårlegare karakterar må du ta TOEFL/IELTS

- Land i EU krever ikkje studentvisum.

- Beregn minst 100k i skulepengar, alt over 110k (trur eg) dekkest av lånekassa. Peng er generelt ikkje noko problem lånekassa er ganske raus på utenlandsstudier.

- Boligprisane er omtrent dei same som i Noreg, dei fleste universiteta garanterar bolig for utenlandsstudentar gjennom heile graden.

- Dersom du vil lære å surfe kan du vurdere Swansea, har angivelig dei beste strendene i UK ;).

Personleg studerar eg psykologi i York. Ingen anger ang. valg av land/by.

Hva har du hørt om studie i Swansea da? Jeg har kommet inn der og i Stirling på Economy. Dog er jeg usikker, da jeg allerede med 3 eksamener har forbedret snittet mitt opp til 4,32/4,4 (usikker på regnemåte) og føler at med dette snittet kan jeg lett komme inn på bedre skoler. Vurderer derfor å ta et år i Norge, derfra håpe at jeg kan ta å skippe et år i England/USA og få en kortere utdanning i utlandet. Det betyr jo naturligvis mindre lån for meg. 

Tenkte International Relations ved East Anglia blandt annet. Any thoughts siden du er kjent med UK?

Lenke til kommentar

Kostnadsregnestykket vil sjå om lag slik ut: skolepengar + bokostnader + mat, skolemateriell osv.

cFc: Stort sett vurderte eg Swansea fordi det er ein veldig fin by, godt studentmiljø (best i UK i følge ein studie), endte opp i York fordi eg fekk inntrykk av at dei held eit høgare kvalitetsnivå på utdanninga, noko som også ser bra ut på ein jobbsøknad ein gong i framtida. Men dersom du er dedikert og oppnår gode resultat vil skoleval vere mindre relevant mtp framtidige jobbar, toppkarakterar er verdsatt uansett universitet.

Eg vurderer forøvrig å bytte til International relations sjølv.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg studerer NTNU master produktutvikling og produksjon og er egentlig ganske missfornøyd med studiene, er dårlige forelestere som bare snakker i teoremer og viser metoder men ikke lærer bort forståelse. Får mye mer utav å se amerikanske forelesingsvideoer på nett.

En venn jeg jobbet med fra columbia har studert i melbourne i australia sier det er utrolig bra der.

Har litt lyst å prøve meg der, men som før jeg begynte på ntnu snakket alle om at det var så bra osv (derfor jeg søkte der), har lite lyst å gå på samme "smellen" igjenn.

Det som er litt kjipt er at jeg har strøket i ex phil og mest sannsynelig kommer til å stryke i matte 2 i år og og føler det kan bli problemer ang studielån/stipend osv.

Vet egentlig ikke så mye om studering i utlandet så om noen kan svare litt generelt ang det er jeg takknemlig, har ikke råd til å betale hundretusner for amerikanske univ. selv om det sikkert hadde vert supert å gå der.

Ntnu er sikkert egentlig ikke så dårlig, men er egetlig ikke så glad for å bo i trondheim heller så kanskje det er en kombinasjon som har slitt litt på motivasjonen min :/

Føler også det er for mye fokus på drikking i studiene generelt, noe jeg er litt lei av.

Jeg likte ikke Trondheim heller fordi det var kaldt, kjipe folk med drikking som eneste hobby, og et dårlig studium, men jeg planlegget å bare være der et halvt år, og jeg studer i utlandet for øyblikket og liker meg veldig godt her i Auckland. University of Auckland har omtrent samme søknsadsprosess som Australske universiteter. Kravene er omtrent det samme også, så hvis du overlever et halvt år i Trondheim kan du søke rundt sommerferien og komme inn til våren. Ellers må du vente til neste år for universiteter i andre land.

Men spørsmålet er om du kommer til å like deg bedre i Melbourne. For det første kommer det til å være dyrt. Forvent at det koster rundt 100-150K for studiet ditt. I tilegg kommer det til å være en annerledes kultur der nede. Jeg er egentlig ikke veldig norsk, så jeg fant meg godt til rette i Auckland, men det er ikke sikkert at du gjør. (New Zealand og Australia har ganske lik kultur) Og studiet trenger ikke nødvendigvis å være bra, selv om jeg er veldig fornøyd med ingeniørstudiet. Ingeniørstudiet er også veldig praktisk og relevant. Et annet spørsmål er om du skal hjem igjen etter ferdige studier. Utenlandstudier vil ikke hjelpe deg for å få en jobb i Norge, fordi du mister nettverket i Norge og mange får jobb igjennom bekjente. Heldigvis planlegger jeg å emigrere hit.

Og forresten, ikke forvent at det er enklere. Jeg har mer enn nok å gjøre på dette studiumet og dette er det enkleste året. Neste år vil bli tøffere. Derimot på NTNU møtte jeg bare opp på forelesninger i de første ukene og forsatt fikk 95-100%. Men det var et mattestudium.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg er i innspurten av bachelorgraden min i produktdesign ved Ravensbourne i London. Kan Anbefale den på det sterkeste. De bygger ny skole som står klar til høsten. Blir vel kanskje den beste designskolen i england. Kontakt Espen som er kontakten deres i Norge på [email protected] eller se www.designstudier.no for mer informasjon. Kommer du ikke inn der så kan sikkert Espen hjelpe deg med andre skole også.

Ver

Hei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...