Gå til innhold

Spørsmål om valutahandel (gearing)

Gjest Slettet+981234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234

Hei! :)

Jeg har igjen fattet interesse for valutahandel. Denne gangen med muligheter for enda større fortjeneste enn hva de vanlige svingningene i valuta skulle tilsi. På Easy Forex står det at man kan tjene mange ganger så mye som valutaen stiger. 1 % = 100 %. 1 % nedgang vil da også gjøre at man mister alt investert, slik jeg har forstått det.

Spørsmålene jeg stiller meg er; kan man miste mer enn hva man investerer? Om jeg for eksempel investerer $1000 og kursen i valutaen jeg besitter raser 10 %, før "leverage", vil jeg da kun tape de $1000?

Om kursen skulle gå så lavt at alt er tapt, vil jeg hente meg inn om jeg sitter long (sett at kursen stiger igjen) eller vil jeg automatisk selges ut når det går så lavt?

Hva tjener selskapene på å tilby denne typen handel til oss?

Bare en mulig gullgruve om man handler rett, eller er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Valutahandel er et nullsumspill (før kostnader, dvs i praksis verre enn et nullsumspill). Det du tjener er det en annen som taper. Med andre ord, hold deg unna om du ikke er sikker på at du er den smarteste i markedet.

2: Du kan selvsagt tape mer. Gearing har nedside.

Min oppfordring: skygg unna, spill Lotto eller noe annet trygt om det er gambling du vil drive med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Hvordan mener du jeg kan tape mer enn 100 % av investert kapital?

Sannsynligheten for fortjeneste og tap er vel cirka 50/50 når det kommer til valutahandel. Jeg har tjent gode penger på dette før, dog med få prosenter av gangen.

Lotto er vel det dummeste å drive med... Ikke er det noe spenning heller.

Lenke til kommentar

Når du gearer, så låner du penger fra megleren. Setter du inn tusen kroner og kjøper derivater for hundre tusen, har du egentlig lånt nittini tusen kroner. Dette er gjeld på samme måte som om du skulle lånt pengene i banken, og hvis du taper disse pengene (enten alt eller litt), skylder du megleren penger.

Meglerene tilbyr slike tjenester for at da kan flere leke daytradere, noe som gir mer kurtasje – på samme måte som gratis realtidskurser.

Edit: La oss si at det er fifty-fifty sjanse for at det går opp eller ned, da vil du fortsatt tape penger pga. spread og kurtasje i det lange løp. Nesten som nulltallet i rullett. Jeg tviler sterkt på at man kan tjene penger på dette i et langsiktig perspektiv.

Edit2: Hvis posisjonen går til helvette, tror jeg nok at megleren vil lukke posisjonen rimelig kjapt, med mindre du kan stille med mer kapital.

Endret av Muzungu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Takk for utfyllende informasjon, Muzungu. Da holder jeg meg unna gearingen foreløpig.

En ting må jeg bare få si. Mulighetene til å tjene på valutahandel er absolutt til stede!

Lenke til kommentar

Dette hørtes spennende ut. -Men tipper det ikke leveres "100 ganger gearing". -Det vil uansett være litt upraktisk, la oss si slik som i dag så har Dollar og Euro gått opp 2,2% og 1,7% (mot NOK). -Men om du trodde den gikk opp tidligere denne uken så kunne du likevel hatt uflaks og fått en liten dupp på 1% "imot deg", selv om kursen gikk riktig vei. -Så jeg tror at 10, eller kanskje 20ganger gearing burde holde til de fleste hobby-tradere. Tross alt har dollar gått opp 8-10% den siste uken (i forhold til nOK), så med 10 ganger gearing så hadde man doblet summen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Uff.. Slike hendelser er kjipe! Bra initiativ med forum forresten.

Jeg kjenner til psykologien ved å tape = skulle vinne tilbake og å tjene litt = vil ha mer, så skal nok holde meg i skinnet. Allikevel er nok apetitten for risiko litt for stor..

Er uttrykket 'risk margin' spesielt for valutahandel eller ville du brukt det i andre sammenhenger også fremfor 'gearing'?

Edit: Hvilken platform bruker du til handel i olje?

Endret av Slettet+981234
Lenke til kommentar

Uff.. Slike hendelser er kjipe! Bra initiativ med forum forresten.

Jeg kjenner til psykologien ved å tape = skulle vinne tilbake og å tjene litt = vil ha mer, så skal nok holde meg i skinnet. Allikevel er nok apetitten for risiko litt for stor..

Er uttrykket 'risk margin' spesielt for valutahandel eller ville du brukt det i andre sammenhenger også fremfor 'gearing'?

Edit: Hvilken platform bruker du til handel i olje?

Jeg bruker Easy Forex til å handle olje også.

//Alexander

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...