Gå til innhold

Hvordan gikk dere fram for og lære dere et programmeringspråk?

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% nybegynner og har begynt å lese litt smått på core java 2(8th ed.) boka..Men det dukket opp haugevis av nye spørsmål

bare av å lese de første sidene.En hau av fremmedord,navn og koder som jeg skjønner lite av..

Mulig jeg må bare lese videre så skjønner jeg kansje mer etter hvert? Eller vil det bare dukke opp enda mer spørsmål og jeg vil få følelse av å ikke ha lært en ting?

Den beste måten for meg å lære et språk er å praktisere det samtidig med teori,det holder også motivasjonen oppe og jeg lærer på en morsommere måte.Hvordan gikk dere fram for å lære dere et programmeringspråk?

Den største grunnen til a jeg vil lære meg java er for å se om dette er noe jeg liker\forstår\mestrer evt klarer å jobbe med,vis dette er tilfelle vil jeg gjerne begynne på skole for å lære mer(da andre språk som c++ osv).

Jeg har fagbrev og jobb som elektrikker(gruppe L) men jeg vurderer sterkt å begynne å studere noe innen data(gjerne i utlandet),men jeg må være helt sikker på hva jeg vil studere først.

Jeg har ivertfall nokså lett for å lære språk\ord\setninger via filmer,surfing chating på nettet,reise til utlandet osv.

Men da danner man bilder i hodet på en måte og forbinner det med diverse ord setninger osv.(altså lært av å bruke i praksis)

Men dette er kansje ikke det samme og feil måte og sammeligne et programmeringspråk? Er det ikke mulig å praktisere java uten en hau av teori først?

Det er kansje vanskelig å danne noen bilder i hodet av hva forskjellige koder el gjør i praksis?

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynte med AS3, først turorials på nettet så en bok. Boka fikk jeg mye ut av. Som hvordan man tenker objektorientert og andre grunnleggende konsepter. AS3/flash er selvsakt veldig grafisk som kanskje er en god ting for en 100% nybegynner. Når jeg gikk over til C#/XNA var det en veldig enkel overgang, noen kodeord som er litt forskjellige.

Om ikke en hel bok, tror jeg uansett du bør lese deg litt opp på hvordan de OOP funker med arv etc., datatyper, casting osv.

Lenke til kommentar

Det kan være enklere å finne en problemstilling først, også velge seg ett programmeringspråk. Da er det lettere å finne motivasjonen ettersom man har ett mål med læringen.

Du kan f.eks. enkelt gå gradene med prosedyrebasert/objektorientert programmering i PHP før du starter med sterkt objektorientert og typete språk som Java. Teorien blir alltid lettere å forstå når man har litt erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg har lært gjennom universistet (ikke at jeg kan så sykt mye), men rekkefølgen det ble lært oss i var omtrent som følger.

Enkel HTML, lage nettside med tekst og struktur

CSS, leke med nettsiden, fonter, farger, stylesheets

JSP/PS, lage dynamisk innhold på siden, mye bruk av mathrandom og sortering av små tabeller

mySQL, opprette og søke gjennom databaser

Bruke det vi har lært, lage gjestebok, blogg etc ved hjelp av SQL, JSP og html

Det funket ganske greit for meg, jeg tror det uansett er smart å begynne med litt HTML hvis man er helt grønn, for å få litt følelsen for hvordan kode fungerer. Det jeg har listet opp over brukte vi nesten et halvt år på, men kan jo sikkert unnagjøres på et par uker hvis man faktisk legger litt arbeid i det. Jeg synes ikke programmering ble skikkelig gøy før jeg skjønte at jeg kunne bruke det jeg hadde lært til faktisk å lage spill, men det gir vel en indikasjon på om du liker å jobbe med kode etter å ha lært nettsideprogrammering.

Lenke til kommentar

På høyskolen min var rekkefølgen slik:

C

Java

C++

C#, VHDL

Merk at VHDL er noe ganske annet enn de andre programmeringsspåkene.

Selv begynte jeg med QuickBasic, for deretter å gå over til Visual Basic som jeg brukte frem til 2003-2004. Nå går det stort sett i C#.

Måten jeg lærte på, var å skrive i QuickBasic og bruke help der, og eventuelt eksempler lastet ned fra QuickBasic.com (som jeg mistenker ikke eksisterer lenger)

I dag går det stort sett i å slå opp i MSDN.

Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å praktisere java uten en hau av teori først?

Det er kansje vanskelig å danne noen bilder i hodet av hva forskjellige koder el gjør i praksis?

Språk er språk, for å si det enkelt. Du får ganske raskt «bilder i hodet» når du programmerer også. Og jeg anbefaler absolutt å praktisere programmering ved siden av å gå gjennom teoretisk ved å lese gjennom boka di. Når du kommer over den første kneika finner du nok ganske raskt på små prosjekter du får lyst til å løse ved siden av. Bare sørg for å ikke skeie helt ut, få med deg alle kapitlene i boka, så du ikke setter ivei med et stort prosjekt og bare har fått med deg halvparten :o)

Når det gjelder noen av tipsene ovenfor så synes jeg ikke det høres så lurt å drive å blande alt mulig sammen på en gang. Du kan godt tukle med statisk HTML, men styr unna PHP, JSP etc. i første omgang, web åpner for en helt ny dimensjon av spaghettiprogrammering som du strengt tatt ikke trenger eksponere deg for helt i starten. Men, det er morsomt, så hvis du bare må, sørg ihvertfall for å hold det gående med core-java til du er helt igjennom.

Når det gjelder java så er det et ganske «høylydt» språk, dvs. du må ofte skrive mye kode for å få gjort relativt lite. Filbehandling og streams kan være et eksempel. Det er unødvendig å sitte å knote til å får full oversikt over all den materien, gå videre når du har fått med deg litt, så kan du heller vende tilbake når du må vite mer.

Konsentrer deg om å forstå hva man kan bruke interfaces til («kontraktbasert» programmering) og generell objektorientering. Deretter kan du begynne å kikke på «patterns». Hvis du konser litt på disse tingene lærer du å skrive strukturert, modulær og gjenbrukbar kode, og det vil være gull verdt uansett hvilken vei du går videre etterpå.

Lenke til kommentar

Min progresjon var slik:

HTML/CSS

JavaScript

Java

Det eneste JavaScript og Java har til felles er deler av syntaksen, men likhetene stopper der. Men JavaScript var veldig fint til enkel introduksjon til generell logikk, funksjoner, kontrollstruktur, o.l. Kan man HTML og CSS er det ganske enkelt å begynne med JavaScript. Men det er også en del "svakheter" eller begrensinger i JavaScript siden det egentlig ikke er et ordentlig programmeringsspråk på samme måte som f.eks C++ eller Java. Også har JavaScript en særdeles merkelig måte å forholde seg til objekter på som kan gjøre det ganske forvirrende når man blir mer viderekommen. Jeg tenker da på at nøkkelordet "this" er kontekstavhengig, og kan peke til forskjellige objekter, avhengig av hvordan objektet ble opprettet.

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar og gode tips.Synes koding virker meget spennende.Jeg har vært borti html og css tidligere og laget noen ikke veldig avanserte nettsider.Veldig lenge siden sist men var ganske så hekta en stund.Begynte litt smått igjen i dag faktisk.

Selv om det sies at det er vanskeligere for nybegynnere har jeg bestemt meg for å bare begynne å lese på c++ med en gang, i og med det er dette språket jeg vil lære.

Tenker å prøve å lage et textbasert spill i førsteomgang mens jeg leser, bare for å få enda mer motivasjon og noe å se fram til.Vil tro det ikke er veldig vanskelig?

Endret av mEhE`
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...