Gå til innhold

Salg av eiendom

Anbefalte innlegg

Jeg har muntlig solgt en tomt mine foreldre kjøpte for meg som barn. Den er nå delt opp i tre da kjøper ikke ønsket ansvar for veg og litt ekstra mark. Oppmåling og tinglysing er gjennomført og betalt. Hva mer skal skje egentlig, før kjøper faktisk eier tomten og jeg har pengene på bok? Er det skatteplikt på tomtesalg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok gå litt nærmere inn på hva det egentlig er som er tinglyst..

Så snart kjøpesummen er "oppgjort på avtalt måte" som det heter i skjøtet, og skjøtet er underskrevet, så eier forsåvidt kjøper eiendommen, uavhengig av tinglysing. Tinglysing av skjøte har som eneste formål å gjøre det offentlig kjent hvem som eier eiendommen, noe som bl.a. tillater kjøper å pantsette denne.

Gevinst på salg av eiendom er vanligvis skattepliktig, med mindre det er bolig du har bodd i minst 12 av siste 24 måneder, eller salg av gårdsbruk du har eid i 10 år eller mer til nær familie. Mulig det er flere unntak.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det er vell den nye eiendommen som er tinglyst.. nytt gårds og bruksnummer. Det står ikke noe hus eller byggverk i det hele tatt på eiendommen. Tror eiendommen er en del av et eldre gårdsbruk, men ikke noe som er av praktisk betydning i dag. Eiendommen ble kjøpt for over 20 år siden for en sum jeg ikke vet, men gevinsten på salget tror jeg er 2-300 prosent..

Eier nemlig to eiendommer (minus den som selges) og tror samlet kjøpesum for begge to var omlag 60-70 000.

Lenke til kommentar

OK, det er m.a.o. målebrev e.l. som er tinglyst. Da er det bare å skrive skjøte med det gårdsnummer og (nye) bruksnummer som står på målebrevet, overføre kjøpesummen og tinglyse skjøtet som gjenstår. Skjøte skrives på ferdig skjema du får i en velassortert bokhandel.

Lenke til kommentar

Ikke mulig å oppdrive slikt på kommunens hjemmeside altså? Bor ikke i hjemkommunen min nemlig. Og er det jeg/kjøper/kommunen som skal fylle ut skjøte?

Men hva med skattebiten? Tomta selges forresten for 140 000,-.

Edit: fant skjøte på statenskartverk :)

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Greier ikke helt å finne ut av det med skatt og salg av tomt.

Etter det jeg greier å lese meg frem til på skatteetaten

- 28 skatt av gevinst av salg, vil det si at dersom tomta ble kjøpt for 100 000,-, og selges for 110 000,- 10 år senere, så er det 10 000,- det skal skattes 28% av?

Lenke til kommentar

Etter det jeg greier å lese meg frem til på skatteetaten

- 28 skatt av gevinst av salg, vil det si at dersom tomta ble kjøpt for 100 000,-, og selges for 110 000,- 10 år senere, så er det 10 000,- det skal skattes 28% av?

Ja, det stemmer, som hovedregelen. Men så kommer en annen tilleggsregel inn, som sier at denne inngangsverdien (opprinnelig kjøpesum) kan oppreguleres etter nærmere bestemmelser. Denne justeringen gjelder kun tomter og boliger/fritidsboliger man har eid siden før 1990. Regneeksempelet med tomta på 400 dekar kjøpt i 1979 for 400.000, hvor en liten del av tomta blir fraskilt og solgt senere skulle vel kunne anvendes på ditt tilfelle også, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Tomta er nå delt i to, hvor den 'største' delen skal selges. Kjøpesummen er jeg usikker på.

Tror mine foreldre gjorde en kjempedeal med min oldefar som eide et gårdsbruk der tidligere. Så ble det delt i tre tomter hvorav mine foreldre kjøpte en og jeg de to andre. Tror jeg kjøpte begge for omlag 60 000,- eller noe slikt i '92-93, huset til mine foreldre sto derdig i '94.

Den aktuelle tomta skal bli solgt for 140 000,-. Tinglysing og oppmåling er nå gjort. Bare skriving av skjøte som gjenstår.

Så hvor mye skatt skal jeg betale? :/ Regner med dette gjøres opp i form av "restskatt" neste år?

EDIT: tomta/tomtene ble kjøpt i '98 vist nok, kan min mor opplyse :)

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar

Et 100 % korrekt svar er det vel bare skatteetaten som kan gi.

Blir ikke klok på hva du sier om antall tomter...

Først sier du at det er en tomt, som nå nylig er "delt opp i tre da kjøper ikke ønsket ansvar for veg og litt ekstra mark", så at Tomta er nå delt i to hvor den største delen skal selges, deretter at du eier to eiendommer minus den som selges, deretter at foreldrene dine kjøpte en tomt og du de to andre i 1998 -mulig det er jeg som er litt treg, men går det an å forklare dette på en bedre måte fra begynnelsen av?

Siden tomtene ble kjøpt i 1998, så er altså ikke det om oppjustering av inngangsverdi relevant. Om det er en av de to tomtene du betalte omlag 60.000 for i 98 som skal selges, og de to tomtene var omtrent like store og verdifulle, så betyr jo det en gevinst på 110.000 (140.000 minus halvparten av inngangsverdien på 60.000), og 28% skatt av dette, cirka 30.000 kr. Eller; om en av disse to tomtene nå nylig ble delt i tre (eller to??), så blir inngangsverdien på ca. 10.000, gevinsten på 130.000, og skatten på ca. 36.000.

Uansett, det du må finne ut er hvor stor andel av de(n) eiendommen(e) du opprinnelig betalte 60.000 for som nå skal selges, og trekke denne andelen fra kjøpesummen, for å finne gevinsten. Skatten blir på 28% av denne.

Ja, det blir beregnet som restskatt neste sommer. Du må selv føre opp denne gevinsten i selvangivelsen, så husk at regnestykket over skatt tilgode/restskatt som kommer sammen med den forhåndsutfylte selvangivelsen da ikke vil stemme.

Lenke til kommentar

Da kan jeg forsøke å klarne opp litt.

Min oldefar eide et stykke jord som ble delt i tre tomter. Jeg kjøpte to og mine foreldre kjøpte en.

Jeg har delt den ene av mine to tomter opp i to, fordi kjøper av denne tomten ikke ønsket ansvaret for veien som opprinnelig tilhørte. Mine to tomter ble kjøpt i 98 for 70 000kr pr stk (ikke 60 000 for begge, som nevnt tidligere).

Den tomta som skal selges er på 759,6m2. Opprinnelig størrelse på denne tomta finner jeg ikke ut verken i mine papirer eller på kommunens karttjeneste men mener det var omtrent 1100m2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...