idacharlotte Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Noen som har gode tips og triks til Nikon D5000 :-)? har nettopp kjøpt meg dette, og er storfornøyd. men tips og triks er til god hjelp :-)? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Tips: Les! Start med manualen som fulgte med kameraet. Så kan du lese noen guider rundt omkring. Er noen gode her på forumet som jeg er sikker på noen poster snart. Og så er det bare å ta masse bilder. PRøve ut forskjellige ting. Om du ser et bilde du synes er fint så prøv å etterligne det. Ofte så står det hvilke innstillinger fotografen av bildet har brukt. Det kalles EXIF. På den måten kan du lære utrolig masse. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Som Lars sier,manualen er en fotografers beste venn Det man burde begynne med er å forstå hensikten med lukker blender og iso,når det begynner å sitte kan man også legge litt mer tid på og komponere bildene og bruke mer spesifikke innstillinger på kameraet. Det er to fine guider her angående lukker,blender og iso. Først så ville jeg lest "Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til" også den litt tyngre "Fotokompendium på norsk" En annen lur ting å lære seg på,er og se på bilder her på forumet,prøv og etterlingne de du liker kopier innstillingene og komposisjonen. Ellers så finner du litt oppover på Akam sine siden GUIDER,der finner du mange spesifikke læremetoder for ulike situasjoner. Endret 16. mai 2010 av Nautica Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Et nyttig tips kan være å sette seg inn i hvordan autofokus systemet fungerer med 3D Tracking. Kort fortalt, med 3D Tracking kan du sette fokus på et punkt, f.eks. øynene på et menneske, og dersom du rekomponerer, så vil kameraet automatisk forsøke å holde fokus på dette punktet ved å bruke ett av de andre fokuspunktene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå