Gå til innhold

Stipend i USA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg lurer på om det finst stipend i USA?

Gir USA staten stipend til sine elever slik vi gjør i Norge? Kva ordning finst i USA?

Man kan få stipend ja. Men det er kun de som er flinke enten faglig eller innen sport som får dette. Ellers har de muligheter til å ta opp lån via eksterne banker som retter seg mot studenter. Ingen statens lånekasse mao. Tror det er selve skolene og ulike stiftelser som står bak stipendene.

Lenke til kommentar

Så det vil sei at dei har dyr skole, så de må få noen ordninger frå staten for stipend, eller tar de opp lån? Eller private organisasjoner ordener lån?

Jeg bor i USA og datteren min har nettopp fikke sin BS (bachelor graden) etter 5 års utdanning hos en offentlig universitet i Kentucky. Det er en meget typisk offentlig skole. Det betyr at det er støttet av staten istedenfor private universiteter som ikke får penger av delstaten eller føderale penger og koster mye mer. Det kostet meg ca. 60 000 dollar for utdannelsen sin og er meget typisk. Du finner detaljer på www.eku.edu

Det finnes mange unntagelser men som regel så er det vanskelig å få stipend uten å bli fattig, meget flink, flink til å spille fotball eller andre sport, eller tilhører en minoritet. That said, det er meget lett å få låne, det er dette mange må gjør.

Når man sammenligner den norske og amerikanske universtitet må du vite at utdannelse systemer før universitet er helt annerledes. Gå man på vidergående eller tidliger gymnasium (som jeg gjorde) i norge så har man egentlig kvalifiserte seg halveis mot bachelor graden i USA. Norske studenter som går på College i USA kjeder seg de først to årene hvis de har allerede gått på videregående skoler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...