Alexnorge Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Hei. Kjører på windows Vista 32bits, home ed. AMD Athlon 64 x2 Dual Core prosessor 6000+ 3,00 Ghz med 4GB ram. Har internet fra GET med kabel fra modemet inn i en Phillips D-link trådløs router. Har trådløst på som benyttes av to bærbare maskiner, kabel til stasjonær pc samt kabel til en STORA nettverksserver. Til tider, og spesielt når vi laster ned noe eller spiller spill (f.eks poker) så faller nettet ut til tide og utide. Ofte må modem -> router -> pc restartes for å at den skal komme igang igjen, andre ganger kommer den tilbake etter 20 sekunder - 1 minutt. 1. Hva kan dette komme av? Løsninger? GET ba meg sjekke om internet faller ut når jeg kobler kabalen rett i den stasjonære pc'en. Da kom jeg faktisk ikke på nett i det hele tatt og orket ikke teste mer. 2. Jeg mener å ha lest på 2+2 poker forum om en kis som har en USB stick som kobler opp til telefonen (mobilt bredbånd??) e.l. og et program på pc'en som han starter opp før han setter igang å spille og når linjen faller ut kan han med ett klikk komme seg på nett og er med i spillet. Noen som kjenner til hvordan man går frem for å få til dette her i Norge? Har sendt en mail til Telenor, men aner ikke hva de kommer til å komme tilbake med på dette emnet. Setter pris på alle svar og vennligst la syrlige kommentarer om IT ting ligge igjen hjemme da jeg ikke er spesielt god på pc'er/ internet/ etc./ etc. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 For å prøve om PC fungerer stabilt mot modemet, så kan du resette det ved å stikke en pennespiss inn i det lille hullet ved strømkontakten i 10 sek. Samme prosedyre når du skal koble til routeren igjen. Tar noen minutter før modem synker seg opp etter reset (3-4 lamper skal lyse foran). Er rimelig sikker på at routeren din er skyldneren. Løsningen er å skaffe seg en stabil router. Anbefaler ASUS RT-N16 som jeg har selv. Tåler alt du kaster til den :-) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg tror heller løsningen i ditt tilfelle ville være å prøve å feilsøke på hvorfor du har slike utfall til å begynne med fremfor å benytte en "backup" forbindelse som du kaller det. Det finnes USB modem som gi internett over trådløst telefonnettverk, men det er værken øyeblikkelig, særlig raskt eller særlig stabilt (generellt sett vel og merke - det er veldig avhengig av hvor du fysisk befinner deg i forhold til antennene i området). Gratis er det jo heller ikke. Dessuten så har jeg mine tvil om at det vil kunne redde deg i slike situasjoner fra å disconnecte, fordi du vil kobles på nettet med en helt annen IP. Jeg tror de fleste programmer som kobler deg til en spilltjeneste ikke vil gjenkjenne at du er tilbake når du kobler deg på med backup-forbindelsen siden du da får ne helt annen IP. Det er nok litt avhengig av hvordan den spesifikke tekniske løsningen du skal bruke fungerer, men jeg vile ihvertfall ikke bare antatt at det vil fungere som du sier her. -Stigma Lenke til kommentar
Alexnorge Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg tror heller løsningen i ditt tilfelle ville være å prøve å feilsøke på hvorfor du har slike utfall til å begynne med fremfor å benytte en "backup" forbindelse som du kaller det. -Stigma Ok, finnes det noen guider her på feilsøking for finne synderen? For å prøve om PC fungerer stabilt mot modemet, så kan du resette det ved å stikke en pennespiss inn i det lille hullet ved strømkontakten i 10 sek. Samme prosedyre når du skal koble til routeren igjen. Tar noen minutter før modem synker seg opp etter reset (3-4 lamper skal lyse foran). Er rimelig sikker på at routeren din er skyldneren. Løsningen er å skaffe seg en stabil router. Anbefaler ASUS RT-N16 som jeg har selv. Tåler alt du kaster til den :-) Takk for svar. Denne? http://shopping.kelkoo.no/ctl/do/search?siteSearchQuery=ASUS+RT-N16&fromform=true Ser prisen ok ut? Må få sjekket om komplett.no har den. Der jeg kjøper 99% av IT tinga mine. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Enig med Stigma at en backupløsning ikke er det primære her, men stabilitet. Du kan selvsagt oppgradere firmware i routeren og se om det hjelper. Du linket til rett router, men her er en bedre prisguide. https://prisguiden.no/sok?pg-q=4xdmr3roxq66 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Jeg er litt uenig her med la7dfa.com opm at vi skal gå rett på ruteren som feilkilde. Det er jo tross alt bare en anntagelse, selv om det ofte stemmer. Jeg ville begynnt med å ta 2 pinglogger. 1 til din ruter og en samtidig til en ekstern side, slik som vg.no eller tilsvarende. Eksempelvis: ping www.vg.no -t -l 1000 > pingestVG.txt og samtidig: ping SKRIVINNDINRUTERSLANADRESSEHER -t -l 1000 > pingtestRUTER.txt La dem kjøre lenge nok til at feilen oppstår minst èn gang. Derfra kan vi utelukke en god del feiltyper basert på hva dataene sier, og avhengig av hva vi ser kan vi foreslå videre mer spesifik feilsøking eller konkludere med at feilen evt. ligger hos ISP. -Stigma Endret 16. mai 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Alexnorge Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Jeg er litt uenig her med la7dfa.com opm at vi skal gå rett på ruteren som feilkilde. Det er jo tross alt bare en anntagelse, selv om det ofte stemmer. Jeg ville begynnt med å ta 2 pinglogger. 1 til din ruter og en samtidig til en ekstern side, slik som vg.no eller tilsvarende. Eksempelvis: ping www.vg.no -t -l 1000 > pingestVG.txt og samtidig: ping SKRIVINNDINRUTERSLANADRESSEHER -t -l 1000 > pingtestRUTER.txt La dem kjøre lenge nok til at feilen oppstår minst èn gang. Derfra kan vi utelukke en god del feiltyper basert på hva dataene sier, og avhengig av hva vi ser kan vi foreslå videre mer spesifik feilsøking eller konkludere med at feilen evt. ligger hos ISP. -Stigma Takk igjen for svar. Jeg er veldig takknemmelig for at dere tar dere tid. Nå må jeg desverre bare meddele at jeg er helt n00b på dette området så ping testing sier meg lite < mindre << minst desverre. Jeg gjettet meg til at å gå til kjør - cmd - og så skrive ping www.vg.no er på vei mot noe riktig, men etter tre forsøk så ga den seg. Prøvde så med kjør - cmd - ping www.vg.no -t og nå har den kjørt og kjørt. Hvordan jeg skal kjøre de to ping requests samtidig er dog ikke noe jeg finner ut av og hvor - 1 1000 > pingtstruter.txt hører hjemme er forbi mitt hodet som en racerbil.. Siste spørsmål nå blir også hvordanfinnerjegminruterslanadresse? (edit: ping tid står oppført mellom 6ms og 1799ms som topp og lav om det sier noe.. kjører fortsatt) Endret 16. mai 2010 av Alexnorge Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Den er somregel 192.168.x.x eller 10.0.0.x Skriv ipconfig (cmd) så får du opp router IPen Den kjører du i et nytt vindu. Connection-specific DNS Suffix . : workgroup Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::2197:f2f1:4a1f:8b35%11 IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.0.0.8 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.254 Hær er router IPen 10.0.0.254 Endret 16. mai 2010 av taz Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Har du dette problemet kun på en maskin, så må jeg trekke tilbake det jeg har skrevet tidligere. Trodde det var problemer med flere maskiner på nettverket, men ser nå at det ikke står det. I såfall er det selvsagt PC man må mistenke først. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Har du dette problemet kun på en maskin, så må jeg trekke tilbake det jeg har skrevet tidligere. Trodde det var problemer med flere maskiner på nettverket, men ser nå at det ikke står det. I såfall er det selvsagt PC man må mistenke først. Dette så jeg heller ikke med første lesning, men han sier vel ikke nødvendigvis at det ikke er samme problemet på begge maskinene gjør han? (ved midnre jeg har overett noe mer), men bare at det ER mer enn 1 maskin på nettverket, en på kabel og en på trådløst. Kan vi få en klarifisering på dette om det samme problemet manifesterer på begge to? Hvis problemet bar er på den som bruker trådløst så er det i min (ganske betydeig lange) erfaring at den aller største delen av slike feil ligger i at det rett og slett er dårlig trådløst signal. Merk at du kan ikke stole blindt på windows signalindikatoren i alle tilfeller. Heldigvis er det mulig å bedre signalkvaliteten med noen enkle verktøy. Jeg avventer svar på spørsmålet mitt før jeg går videre med evt. forklaring på hvordan du sjekker og bedrer trådløst signalkvalitet. -Stigma Lenke til kommentar
Alexnorge Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Har du dette problemet kun på en maskin, så må jeg trekke tilbake det jeg har skrevet tidligere. Trodde det var problemer med flere maskiner på nettverket, men ser nå at det ikke står det. I såfall er det selvsagt PC man må mistenke først. Nå spiller jeg kun massivt på den stasjonære (de mindre pc'ene takler ikke 9-20 bord inkl. PT3 skins og TN kjørende på full guffe), samt laster kun ned også på denne så aldri fått testet det. Det jeg dog vet er at dama noen ganger klager over at "nu funkar inte den där jävla internet greien igen" ( svensk ) så går ut i fra at det er problemer utover min stasjonære. Har du dette problemet kun på en maskin, så må jeg trekke tilbake det jeg har skrevet tidligere. Trodde det var problemer med flere maskiner på nettverket, men ser nå at det ikke står det. I såfall er det selvsagt PC man må mistenke først. Dette så jeg heller ikke med første lesning, men han sier vel ikke nødvendigvis at det ikke er samme problemet på begge maskinene gjør han? (ved midnre jeg har overett noe mer), men bare at det ER mer enn 1 maskin på nettverket, en på kabel og en på trådløst. Kan vi få en klarifisering på dette om det samme problemet manifesterer på begge to? Hvis problemet bar er på den som bruker trådløst så er det i min (ganske betydeig lange) erfaring at den aller største delen av slike feil ligger i at det rett og slett er dårlig trådløst signal. Merk at du kan ikke stole blindt på windows signalindikatoren i alle tilfeller. Heldigvis er det mulig å bedre signalkvaliteten med noen enkle verktøy. Jeg avventer svar på spørsmålet mitt før jeg går videre med evt. forklaring på hvordan du sjekker og bedrer trådløst signalkvalitet. -Stigma Det største problemet er altså på den stasjonære som er koblet til nettet via routeren med kabel. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Jeg er litt uenig her med la7dfa.com opm at vi skal gå rett på ruteren som feilkilde. Det er jo tross alt bare en anntagelse, selv om det ofte stemmer. Jeg ville begynnt med å ta 2 pinglogger. 1 til din ruter og en samtidig til en ekstern side, slik som vg.no eller tilsvarende. Eksempelvis: ping www.vg.no -t -l 1000 > pingestVG.txt og samtidig: ping SKRIVINNDINRUTERSLANADRESSEHER -t -l 1000 > pingtestRUTER.txt La dem kjøre lenge nok til at feilen oppstår minst èn gang. Derfra kan vi utelukke en god del feiltyper basert på hva dataene sier, og avhengig av hva vi ser kan vi foreslå videre mer spesifik feilsøking eller konkludere med at feilen evt. ligger hos ISP. -Stigma Takk igjen for svar. Jeg er veldig takknemmelig for at dere tar dere tid. Nå må jeg desverre bare meddele at jeg er helt n00b på dette området så ping testing sier meg lite < mindre << minst desverre. Jeg gjettet meg til at å gå til kjør - cmd - og så skrive ping www.vg.no er på vei mot noe riktig, men etter tre forsøk så ga den seg. Prøvde så med kjør - cmd - ping www.vg.no -t og nå har den kjørt og kjørt. Hvordan jeg skal kjøre de to ping requests samtidig er dog ikke noe jeg finner ut av og hvor - 1 1000 > pingtstruter.txt hører hjemme er forbi mitt hodet som en racerbil.. Siste spørsmål nå blir også hvordanfinnerjegminruterslanadresse? (edit: ping tid står oppført mellom 6ms og 1799ms som topp og lav om det sier noe.. kjører fortsatt) Det er ikke vanskelig og krever ingen ekspertise. bare gå til start --> kjør, og skriv CMD (som du allerede har funnet ut) og ås bare limer du inn ping www.vg.no -t -l 1000 > pingestVG.txt og trykker enter. om den ikke ser ut til å gjøre noe da, men du ikke får feilmeldinger heller så fungerer det. åpne et nytt CMD vindu og gjør samme med ping SKRIVINNDINRUTERSLANADRESSEHER -t -l 1000 > pingtestRUTER.txt for å finne IPadresse til ruteren så bare bruker du ipconfig kommandoen slik som det ble beskrevet av en av de andre som postet tidligere. i stedet for at resultatene kommer rennende nedover så bli de da logget til en tekstfil med det navnet som står på slutten av kommandoen. Fordeln er at du da kan logge over flere timer utne å følge med hele tiden (gamle resultater forsvinner ikke når det blir for mange til å vise) Det forenkler prosessen en god del sidne du kan bruke maskinen normalt mens du tester. Jeg holder en knapp på at det sansynligvis er en dårlig trådløs forbindelse vi har med å gjøre her, men jeg avventer klarifiserning på om du opplever samme problem på begge maskinene eller ikke før jeg går videre med den hypotesen. -Stigma Endret 16. mai 2010 av Stigma Lenke til kommentar
Alexnorge Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg tror jeg nå fant IP'en til routeren via forklaringen over. Har nå to "run" vinduer opp der den ene har kjørt en stund på: ping www.vg.no -t Den andre startes nå opp med ping 192.168.1.112 -t Er dette riktig måte å gjøre det på? Skal prøve å fremprovosere feilen som oppstår ved enten å spille poker eller laste ned noe. Hvordan lagrer jeg "log'ene" fra run vinduene forresten? Skal de så postes hit mener du? Jeg er litt uenig her med la7dfa.com opm at vi skal gå rett på ruteren som feilkilde. Det er jo tross alt bare en anntagelse, selv om det ofte stemmer. Jeg ville begynnt med å ta 2 pinglogger. 1 til din ruter og en samtidig til en ekstern side, slik som vg.no eller tilsvarende. Eksempelvis: ping www.vg.no -t -l 1000 > pingestVG.txt og samtidig: ping SKRIVINNDINRUTERSLANADRESSEHER -t -l 1000 > pingtestRUTER.txt La dem kjøre lenge nok til at feilen oppstår minst èn gang. Derfra kan vi utelukke en god del feiltyper basert på hva dataene sier, og avhengig av hva vi ser kan vi foreslå videre mer spesifik feilsøking eller konkludere med at feilen evt. ligger hos ISP. -Stigma Takk igjen for svar. Jeg er veldig takknemmelig for at dere tar dere tid. Nå må jeg desverre bare meddele at jeg er helt n00b på dette området så ping testing sier meg lite < mindre << minst desverre. Jeg gjettet meg til at å gå til kjør - cmd - og så skrive ping www.vg.no er på vei mot noe riktig, men etter tre forsøk så ga den seg. Prøvde så med kjør - cmd - ping www.vg.no -t og nå har den kjørt og kjørt. Hvordan jeg skal kjøre de to ping requests samtidig er dog ikke noe jeg finner ut av og hvor - 1 1000 > pingtstruter.txt hører hjemme er forbi mitt hodet som en racerbil.. Siste spørsmål nå blir også hvordanfinnerjegminruterslanadresse? (edit: ping tid står oppført mellom 6ms og 1799ms som topp og lav om det sier noe.. kjører fortsatt) Det er ikke vanskelig og krever ingen ekspertise. bare gå til start --> kjør, og skriv CMD (som du allerede har funnet ut) og ås bare limer du inn ping www.vg.no -t -l 1000 > pingestVG.txt og trykker enter. om den ikke ser ut til å gjøre noe da, men du ikke får feilmeldinger heller så fungerer det. åpne et nytt CMD vindu og gjør samme med ping SKRIVINNDINRUTERSLANADRESSEHER -t -l 1000 > pingtestRUTER.txt for å finne IPadresse til ruteren så bare bruker du ipconfig kommandoen slik som det ble beskrevet av en av de andre som postet tidligere. i stedet for at resultatene kommer rennende nedover så bli de da logget til en tekstfil med det navnet som står på slutten av kommandoen. Fordeln er at du da kan logge over flere timer utne å følge med hele tiden (gamle resultater forsvinner ikke når det blir for mange til å vise) Det forenkler prosessen en god del sidne du kan bruke maskinen normalt mens du tester. -Stigma Ok, takk. Se bort fra de andre innleggene mine til nå Lenke til kommentar
Alexnorge Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Ok, prøver igjen her nå. Da kjører følgende ping's i to separate vinduer: ping 192.168.1.2 -t -1 1000 > pingtestRUTER.txt & ping www.vg.no -t -1 1000 > pingtestVG.txt Det "skjedde" ingenting da jeg trykket på enter, men _ står å blinker under ping teksten. Antar da at den kjører. Hvor finner jeg igjen .txt filene? Takk så langt. Nå setter jeg på spotify og DC++. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det største problemet er altså på den stasjonære som er koblet til nettet via routeren med kabel. Du har tilsynelatende (med tanke på det andre du sa tidligere) problemer på begge to da, men aknskje mer på den stasjonære. Da kan vi nestne utelukke trådløs signalstyrke som en sansynlig årsak, og jeg vil råde deg til å gå frem med pingtestene som beskrvet for å komme til bunns i situasjonen. Post filene du logget til her på forumet når du mener å ha tatt opp et eller flere tilfeller der det har fallt ut. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Ok, prøver igjen her nå. Da kjører følgende ping's i to separate vinduer: ping 192.168.1.2 -t -1 1000 > pingtestRUTER.txt & ping www.vg.no -t -1 1000 > pingtestVG.txt Det "skjedde" ingenting da jeg trykket på enter, men _ står å blinker under ping teksten. Antar da at den kjører. Hvor finner jeg igjen .txt filene? Takk så langt. Nå setter jeg på spotify og DC++. Det høres helt riktig ut ja. bare bruk maskinen normalt nå til du har merket ett eller flere utfall (eller evt. bare lar dem gå så lenge som mulig og håper på at de plukker opp noe - i så fall bør testene få lov til å gå så lenge som praktisk mulig - minst et par timer, litt avhengig av hvor hyppige utfallene er i praksis). Du kan bruke maskinen normalt, men jeg vil ikke annbefale å makse ut linjen med nedlastinger om du skal få de mest nøyaktige resultatene (dog det er mye bedre enn ingenting om du velger å gjøre det likevel) -Stigma Lenke til kommentar
Alexnorge Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Ok, prøver igjen her nå. Da kjører følgende ping's i to separate vinduer: ping 192.168.1.2 -t -1 1000 > pingtestRUTER.txt & ping www.vg.no -t -1 1000 > pingtestVG.txt Det "skjedde" ingenting da jeg trykket på enter, men _ står å blinker under ping teksten. Antar da at den kjører. Hvor finner jeg igjen .txt filene? Takk så langt. Nå setter jeg på spotify og DC++. Det høres helt riktig ut ja. bare bruk maskinen normalt nå til du har merket ett eller flere utfall (eller evt. bare lar dem gå så lenge som mulig og håper på at de plukker opp noe - i så fall bør testene få lov til å gå så lenge som praktisk mulig - minst et par timer, litt avhengig av hvor hyppige utfallene er i praksis). Du kan bruke maskinen normalt, men jeg vil ikke annbefale å makse ut linjen med nedlastinger om du skal få de mest nøyaktige resultatene (dog det er mye bedre enn ingenting om du velger å gjøre det likevel) -Stigma Den timet ut etter 1 minutts nedlastning .. herre.... Måtte koble meg opp på nytt - så nå timet den ikke bare ut og kom tilbake. Er ihvertfall på nett igjen og ser ut til at nedlastningene går sakte med sikkert igang igjen også på DC. Tenkte å la den kjøre videre så se hva som skjer. (..STOPP HER..) Mens jeg satt og skrev falt den helt ut igjen. Prøvde å koble til via "høyreklikk-> koble til et nettverk", men det fungerte ikke. Ventet 2 minutter og så kom den tilbake av seg selv. Har vi det vi trenger tro? (..STOPP LITT TIL..) Mens jeg nå skrev på dette over så timet den ut igjen. Denne gangen måtte jeg koble fra modemet og routeren og koble til modemet (vente til alt blinker) og så koble til routeren igjen. Så høyreklikke - koble til nettverk. Slapp ihvertfall å restarte pc'en om ikke annet. Hvor finner jeg .txt filene og har vi det vi trenger tro? Endret 16. mai 2010 av Alexnorge Lenke til kommentar
Alexnorge Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Post filene du logget til her på forumet når du mener å ha tatt opp et eller flere tilfeller der det har fallt ut. -Stigma Hvor finner jeg .txt filene? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Post filene du logget til her på forumet når du mener å ha tatt opp et eller flere tilfeller der det har fallt ut. -Stigma Hvor finner jeg .txt filene? i den katalogen som du sto i når du kjørte kommandoen, vanligvis mine dokumenter. er du i tvil om hvor de ble lang så er jo det enkleste å bare søke dem frem siden du vet det nøyaktige filnavnet. Men jeg vil poengtere at dersom du ved vilje har restartet ruteren mens testen pågikk ås er det ikke mulig å differensiere den slags utfall med andre årsaker. Ligg dem opp likevel. om vi ser en haug med utfall og du vet at du bare restartet ved en enkelt annledning så kan vi likevel trekke noen konklusjoner fra det. Ble dette loggført fra den stasjonære forresten? -Stigma Lenke til kommentar
Alexnorge Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Post filene du logget til her på forumet når du mener å ha tatt opp et eller flere tilfeller der det har fallt ut. -Stigma Hvor finner jeg .txt filene? i den katalogen som du sto i når du kjørte kommandoen, vanligvis mine dokumenter. er du i tvil om hvor de ble lang så er jo det enkleste å bare søke dem frem siden du vet det nøyaktige filnavnet. Men jeg vil poengtere at dersom du ved vilje har restartet ruteren mens testen pågikk ås er det ikke mulig å differensiere den slags utfall med andre årsaker. Ligg dem opp likevel. om vi ser en haug med utfall og du vet at du bare restartet ved en enkelt annledning så kan vi likevel trekke noen konklusjoner fra det. Ble dette loggført fra den stasjonære forresten? -Stigma Da er de lagt ved. Håper det sier dere noe. Kjørt alt fra stasjonære. pingestVG.txt pingtestRUTER.txt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå