tomsi42 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Nå som isen på fjorden endelig har smeltet, så har Anew og undertegnede funnet tid til neste episode i vårt filter-test prosjekt. Vi har nok glass og defekte hus til å kunne teste en god del, så vi ønsker noen innspill. Hvilke scenarier bør vi se på? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Hvis dere kan ta litt tørr sand og strø over objektivglasset, for så å riste det av igjen slik at det bare blir sandstøv igjen, og så tørke dette bort med t-skjorta eller annet tøy så ville jeg gjerne visst om det blir riper i glasset. Makrobilde av fronten før og etter behandling kanskje? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Hvis dere kan ta litt tørr sand og strø over objektivglasset, for så å riste det av igjen slik at det bare blir sandstøv igjen, og så tørke dette bort med t-skjorta eller annet tøy så ville jeg gjerne visst om det blir riper i glasset. Makrobilde av fronten før og etter behandling kanskje? Det er en god test. Den kan vi ta. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Ta testene i rekkefølge etter forventet resultats alvorlighetsgrad! Vanskelig å teste for riper i glasset, når hele stasen ligger pulverisert på asfalten etter en "vellykket" falltest Jeg foreslår å finne ut hvor mye regn et vanlig objektiv tåler før man ser vannet innvendig eller på bildene! Tips: Dusj Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Som jeg har nevnt i den andre tråden vil jeg gjerne se en "impact test" med en viss grad av repeterbarhet. Det trenger ikke å være veldig vitenskapelig med testrigg og greier, men for eksempel "lette" kakk med håndholdt stein (håndholdt medfører at kraften vil variere noe fra gang til gang, men da sikrer man i hvert fall at steinen treffer noenlunde samme plass hver gang). Begynn med filter og øk kraften helt til filteret knuser. Inspiser frontelement for å se om man har fått riper etter det knuste filter-glasset. Påfør så den samme kraften direkte på et frontelement og se om skadene blir større/mindre/like. Ellers synes jeg at pussing med sandkorn er en fin test. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 en støttest hadde vært kjekt ja... fest en vekt til en pendel og slipp fra forskjellige høyder og la kamera stå i bunnen av pendelbanen. det skal være fult mulig å regne ut hvor mye kraft objektivet blir utsatt for her. (husker ikke utregningen men det kan man komme tilbake til =) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 (endret) Sjøsprøyt har vært fremhevet som en god grunn til å bruke beskyttelsesfiltre. Er det noe man kan gjøre for å undersøke om det har noe for seg å beskytte glasset mot sjøvann (type dråper som flyr gjennom lufta, ikke dypping under havets overflate )? Endret 16. mai 2010 av ventle Lenke til kommentar
gormley Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 La ungene leke med objektivet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 For å ta før- og etter- bilder av frontelementet - ta bilder fra baksiden av objektivet, gjerne med litt strølys fra siden forfra. ..Så blir bildene av frontelementet fine og klare.. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Få tak i noen som har mulighet til å skaffe noen fenghetter og noen sprenglegemer. Så kan dere finne ut hvor nær du kan være en eksplosjon uten å skade objektiv/UV-glass. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Hva med å teste hva "byggekvalitet" har å si for evnen til å motstå støt osv? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Eller "øl-motstand". Mange som tar med kamera på fest. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 hah. hvor mye øl tåler brukeren før han ødelegger kameraet Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg melder meg frivillig som forsøkskanin. Gitt at jeg kan bruke noen andres utstyr Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Jeg melder meg frivillig som forsøkskanin. Gitt at jeg kan bruke noen andres utstyr Vi har et kamerahus, så det er mulig å kjøre den testen også. Mne da må du komme deg en tur ned til tigerstaden. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Da må jeg nok desverre melde avbud. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 La ungene leke med objektivet. Smart, ypperlig. Lever hele kassen inn i x barnehage og hent resten om 2 timer Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Egentlig er jeg litt usikker på hva man vil oppnå, neppe omvender man de som er frelste på filtere, samt at endel er vel sagt om dette før ved tidligere forsøk. Knall og fall er og vil det alltid bli umulig å få noe praktisk nytte av da 2 slike aldri identiske. Og faller man så faller man, eller mister sakene uansett. Muligens er det mest interessant å vite om det finnes grenser for frivillig behandling av frontlinsa/glasset, hvor mye og type rengjøring det tåler før synbar skade inntrer på bildene. Man er stadig innom noen som spør hvordan rengjøre, hvor mye det tåler av den og den arten "rengjøring". Eventuelt også prøve å kunne antyde noe om hvor mye vann et såkalt ikke værtett objektiv tåler, mot f.eks et såkalt værtettet. Å bare pælme objektiver og hus sier egentlig svært lite. Tor Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Få tak i noen som har mulighet til å skaffe noen fenghetter og noen sprenglegemer. Så kan dere finne ut hvor nær du kan være en eksplosjon uten å skade objektiv/UV-glass. vet ikke om fenghetter og dynamitt er tingen, en knøtteliten nuke fra Russland kanskje, den må ikke være så stor at den legger hele Oslo flat, men stor nok til å teste ut objektivene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2010 Muligens er det mest interessant å vite om det finnes grenser for frivillig behandling av frontlinsa/glasset, hvor mye og type rengjøring det tåler før synbar skade inntrer på bildene. Man er stadig innom noen som spør hvordan rengjøre, hvor mye det tåler av den og den arten "rengjøring". Det er nok dette som vi kommer til å konsentrere oss om. Men det er jo folk som sier at filteret har beskyttet objektivet ved fall skader, Så det er jo interessant å se om det er mulig å finne frem en test som kan replikere det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå