Gå til innhold

Avskilting av bil

Old Game

Anbefalte innlegg

Her er dealen. Jeg har somlet med å betale årsavgiften og nå fikk jeg plutselig et brev med beskjed om at det var utsendt begjær for å skilte bilen min. Vegvesenet/Tollvesenet har stengt nå over helgen så de vil ikke motta summen før tidligst på tirsdag og tlf/kommunikasjonskanaler er også stengt for helgen. Jeg må kjøre til Oslo nå om kort tid - what to do?

Om jeg blir stoppet og evt skiltet, kan jeg da få kjøre hjem - eller?

Kjapp info rundt dette settes stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betalingsfristen er vel 21. mai på purringen, så det skal gå bra å kjøre noen dager til.

Men hvis du har fått beskjed om at det ER avskiltingsbegjæring på bilen nå, så blir det værre. Er det purringen på årsavgifta du har fått (3040kr) eller er det et infobrev om at det er avskiltingsbegjæring på bilen?

Lenke til kommentar

Hold deg innenfor fartsgrensene og kjør ordentlig, så er det minimal sjans for å bli avskilta dit du skal nå.

De gangene jeg har blitt stoppet av politiet (eller andre) har vært i forbindelse med helt vanlige rutinekontroller. Det anbefales derfor ikke å satse på at man ikke blir stoppet så lenge man holder fartsgrensene og kjører ordentlig.

Lenke til kommentar

Vegvesenet har nå fått en ny bil med kamera, som automatisk sjekker bilskilt, slik at de slipper å stoppe alle biler for å luke ut de som er begjært avskiltet.

Blir du stoppet, så blir den avskiltet på stedet om den har avskiltingsbegjæring, med ingen mulighet for å kjøre videre. Jeg vet det har vært mulighet for å gjøre opp på stedet, uten at jeg vet noe om dagens praksis, så det er muligens en idé å være forberedt på dette.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.648886

Lenke til kommentar

Det du har fått er garantert en purring, med mindre det er snakk om avgift for 2009. Det står "Påkrav/varsel om avskilting", med en betalingsfrist til 21.05. Det er ingen fare enda og bilen blir ikke avskiltet, så lenge du betaler innen 21.05.

Lenke til kommentar

Sjekk bilen din på https://svvgw.vegvesen.no/http://timeplan.vegvesen.no/exttime/tidspunkt.aspx. Tast inn ditt reg.nr og der står det om det er begjært avreg. Visst det står der, så tar du med deg kvitteringen som andre sier, og viser deg viss du blir stoppet. Pleier ikke å slike kontroller, hvertfall ikke her i Bergen. Jeg har selv vært ute for å glemt å betale avgiften, men denne gikk helt fin. En kollega av meg har faktisk kjørt uten å betale avgift i over 6 mnd. Og dette er drosje, så sier hvor lite kontroller dem har. Dem er mer på å ta bilen med feile oblater.

Lenke til kommentar

Det gikk helt fint, men jeg gjorde mine forhåndsregler og ringte politiet i forkant og printet dessuten ut en kvittering fra nettbanken.

Men her er greia. Jeg har fått avsk. begjæring på bilen min hvorav fristen står 10mai, mens det i purringa står 21 mai. Her burde jeg ant ugler i mosen, men etter en sjekk på kammerset viste det seg at det var omregisteringsavgiften (har kjøpt ny bil) som ikke var i orden. Den betalte jeg tidlig i april, så det var provoserende nok i seg selv. Jeg anså det som en donedeal, derfor var jeg sikker på at det var årsavgifta som var problemet.

Voldteksmenn tar dem ikke, men kjører du et par KM med avskiltingsordre på bilen kan du banne på at du blir tatt. Slik er det i alle fall her i VF, med "tusenvis" av kontroller både her og der. Bare i strøket her jeg bor kan man fort se tre-fire ulike politibiler pr dag.

Lenke til kommentar

Voldteksmenn tar dem ikke, men kjører du et par KM med avskiltingsordre på bilen kan du banne på at du blir tatt. Slik er det i alle fall her i VF, med "tusenvis" av kontroller både her og der. Bare i strøket her jeg bor kan man fort se tre-fire ulike politibiler pr dag.

Ikke så rart. Avskiltningsbegjæring kan væ're trigget av at bilen ikke er trafikksikker (mangelnde EU-kontroll), mangler forsikring etc. Er den begjært avskiltet så har den ingentig ute på veien å gjøre. Desverre alfort mange biler som er trafikkfarlige på norske veier (og alt for mange uten forsikring).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...