Gå til innhold

Høytaler Program


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WinISD fungerer greit. Kan lastes ned på www.linearteam.dk.

 

Tusen takk Skal prøve meg fram nå. Spør vist eg trenger tips.

Ja, for all del bare spør. Hva slags planer er det du har egentlig? Hel høyttaler eller bare sub? Elementer?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å bygge noen store front høytalere.

Hørte ein høytaler med 1 MGR 1712 i kvar

sjå ein kamerat som driver me høytaler

bygging og blei inponert p.g.a bra lyd og billige elementer.

 

Tenkte å ha to slike i kvar høytaler pluss eit piezohorn.

Noen tips? Vil ikke bruke mye penger og følte den

lyden jeg hørte var bra.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å bygge noen store front høytalere.  

Hørte ein høytaler med 1 MGR 1712 i kvar

sjå ein kamerat som driver me høytaler  

bygging og blei inponert p.g.a bra lyd og billige elementer.

 

Tenkte å ha to slike i kvar høytaler pluss eit piezohorn.  

Noen tips? Vil ikke bruke mye penger og følte den  

lyden jeg hørte var bra.

Ja, er du ute etter å spille høyt for en billig penge er det vel greit nok.

Du trenger nok en mellomtone hvis du skal bruke MGR 1712 og piezo. MGR 1712 går nemlig egentlig ikke høyt nok til å dele rett til piezo. Men det beste er kanskje å velge 2xMGR 1710 og piezo, da trenger du ikke mellomtone.

Lenke til kommentar

Har hørt GX-12 på noen fester, som festhøyttaler fungerer den ihverfall bra. Kan kanskje beskrive lyden som noe lignende av gamle Cerwin Vega. Ikke spesielt HIFI, men du kan spille høyt.

 

Delefilter er forøvbrig helt nødvendig. Diskanten blir ødelagt uten filter, og deler du ikke bassen/mellomtonen vil membranet på disse gå i oppbrytning og lage masse forvrengning.

 

Det finnes noen høyttalere som ikke har noe særlig delefilter, de har da bare en kondensator til diskanten så den ikke skal bli ødelagt. Basselementetne på disse høyttalerne er knøttsmå, typisk 3" for å minske de nevnte oppbrytningene. Men det er jo ikke akkurat høyttalere med 3" elementer du skal bygge.... :)

Lenke til kommentar
Piezodiskanter er diskanter som ikke trenger noe delefilter, du trenger (du trenger egentlig ikke, men du bør ha det) kun en motstand i serie med elementet. Du burde bruke vanlig dome eller horndiskant fremfor piezo, hvis du ikke har veldig lavt budsjett.

 

er piezo det absolutte dritt? dårligaste liksom?

Lenke til kommentar
er piezo det absolutte dritt? dårligaste liksom?
Det er vel det ja, det er den billigste løsningen, både fordi selve elementene er billige, og fordi man ikke trenger noe delefilter.

Det blir brukt endel i ferdig-høyttalere, men da kun i billige PA-høyttalere, som jeg har sett.

 

Men hvordan det egentlig lyder til hifi-bruk, vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
er piezo det absolutte dritt? dårligaste liksom?
Det er vel det ja, det er den billigste løsningen, både fordi selve elementene er billige, og fordi man ikke trenger noe delefilter.

Det blir brukt endel i ferdig-høyttalere, men da kun i billige PA-høyttalere, som jeg har sett.

 

Men hvordan det egentlig lyder til hifi-bruk, vet jeg ikke...

Audax har noen gullbelagte piezodiskanter som låter knallbra. Brukes i høytaler til 250 000 kr og vel så det.

 

Piezo diskanter har delefiltereret integrert. Ellers så MÅ man egentlig ha en motstand i serie for å kunne bruke piezo, hvis ikke så får ikke forsterkeren noen ordentlig last og kan bli ødelagt. (ille låter det ihvertfall)

Vanlige piezoer synes jeg dårlig om, kjøp heller en horndiskant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...