Gå til innhold

Spørsmål om karakterpoeng og universitet.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en student som for øyeblikket holder på å avslutte mitt 2. år med allmenn på VGS og har noen spørsmål angående universitet/ høyskole og diverse poengsummer.

Grunnet dårlig informasjon om dette på skolen har jeg lite forsåelse for hvordan systemet er lagt opp.

Som jeg har forstått reknes karakterpoeng ut ifra gjennomsnittet av karakterene ganget med 10, og på dette legges eventuelle realfagpoeng til.

Om jeg da vil ta mastergrad innen nanoteknologi på NTNU (Nanoteknologi opptakskrav) må jeg da ha et snitt på nesten karrakter 6 i alle fag? Med litt innsatts burde jeg fint klare toppkarrakter i Fysikk 2 og R2 til neste år. Men i fagkurs som spansk og norsk er jeg langt ifra god. Ligger på 4-5 i fagene. Hvordan er mine sjanser for å komme inn på Sivilingeniør- og arkitektutdanning ved NTNU da?

Jeg tar fysikk, matte og IKT som er 3 realfag, vil dette legge til mye poeng? Holder det med 5 i snitt?

Er det eventuellt mulig å ta fag jeg ikke er fornøyd med opp igjen som privatist for å heve snittet og komme inn på de linjene jeg vil?

Setter stor pris på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, nanoteknologi på NTNU har så vidt meg bekjent de høyeste inntaksgrensene av alle studiene i Norge, og i fjor trengte man 5.6 i snitt pluss fire realfagspoeng (eller andre kombinasjoner) for å komme inn. De andre sivilingeniørstudiene har betydelig lavere krav; en fullstendig liste over fjorårets poenggrenser ligger her:

http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggrenser_vara_hoved.html

Merk at grensene forandrer seg fra år til år. Med 5 i snitt og fire realfagspoeng (som du får fra fysikk, matte og IKT gjennom to år) ville du i 2009 kommet inn på de fleste sivilingeniørstudiene, men ikke arkitektstudiet.

Du kan selvsagt ta opp fag som privatist, men merk at hvis du gjør dette etter å ha gått ut av VGS, dvs. etter VG3, kan du ikke lenger søke i kvoten for førstegangsvitnemål. Hvis du ser på listen over og sammenlikner kolonnene "ORD" og "ORDF", ser du at på de aller fleste studier er ORD (ordinærkvote)-grensen betydelig høyere enn ORDF (førstegangsvitnemål)-grensen. Hvis du derimot tar opp fag mens du fremdeles går på skolen, kommer karakterene fra disse eksamenene inn på førstegangsvitnemålet. Jeg vil derfor anbefale å ta ny eksamen i fag der du har fått 4 (eller 3) i høstsemesteret i VG3.

Endret av operg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, nanoteknologi på NTNU har så vidt meg bekjent de høyeste inntaksgrensene av alle studiene i Norge, og i fjor trengte man 5.6 i snitt pluss fire realfagspoeng (eller andre kombinasjoner) for å komme inn. De andre sivilingeniørstudiene har betydelig lavere krav; en fullstendig liste over fjorårets poenggrenser ligger her:

http://www.samordnaopptak.no/dok/poenggrenser_vara_hoved.html

Merk at grensene forandrer seg fra år til år. Med 5 i snitt og fire realfagspoeng (som du får fra fysikk, matte og IKT gjennom to år) ville du i 2009 kommet inn på de fleste sivilingeniørstudiene, men ikke arkitektstudiet.

Du kan selvsagt ta opp fag som privatist, men merk at hvis du gjør dette etter å ha gått ut av VGS, dvs. etter VG3, kan du ikke lenger søke i kvoten for førstegangsvitnemål. Hvis du ser på listen over og sammenlikner kolonnene "ORD" og "ORDF", ser du at på de aller fleste studier er ORD (ordinærkvote)-grensen betydelig høyere enn ORDF (førstegangsvitnemål)-grensen. Hvis du derimot tar opp fag mens du fremdeles går på skolen, kommer karakterene fra disse eksamenene inn på førstegangsvitnemålet. Jeg vil derfor anbefale å ta ny eksamen i fag der du har fått 4 (eller 3) i høstsemesteret i VG3.

Ok, takk for et veldig bra og utfyllende svar.

Så jeg vil da vere i stand til å ta opp 1 fag fra VG1, og 1 fag fra VG2 som privastist til høsten, og de eksamenskarrakterene vil da erstatte de nåverende standåunktkarrakterene? Dette vil drastisk forbedre snittet!

Lenke til kommentar

Hva gjelder førstegangsvitnemålkvote versus sekundærvitnemålkvote er det jo verdt å merke seg at kvota for sekundærvitnemål ofte har lavere krav på sivilingeniørstudiene på NTNU. Dette gjelder dog ikke for nanoteknologi.

Har du førstegangsvitnemål søker du i begge kvotene.

Har du fysikk, matematikk og et realfag til i andre og tredje klasse har du 4 realfagspoeng, hvilket er maks.

Hvis du er jente, får du også to ekstrapoeng. Men siden du kaller deg "sirCmon" regner jeg med du er gutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...