Gå til innhold

Det å ha et personlig forhold til (den kristne) gud

Anbefalte innlegg

Har hatt en heftig diskusjon med en veninne som kaller seg kristen. Hun tror på Jesus som Guds sønn, men har et vitenskapelig verdenssyn. Tror på evolusjon, big bang og alt det vitenskapelige som har danket ut det gamle testamentet. Men hun er født og oppvokst i et kristent hjem, så hun har det nok derfra. Hun sier hun har samtaler med Gud/Jesus og at det gir henne en god følelse. Hun sier hun har tatt valget selv.

Saken er den at jeg ga uttrykk for hva jeg syns om religion. Etter en del frem og tilbake konkluderte hun med at jeg ikke aksepterer henne som person fordi jeg ikke aksepterer hennes tro.

JEG derimot sa jeg aksepterer henne som person og at hun har et personlig forhold til Gud. Det jeg ikke aksepterte var det faktum at det er en høyere skapning.

Hun sier hun aksepterer meg og mitt fravær av tro.

Hvorfor må jeg akseptere en høyere skapning for å akseptere noens tro?

Fins det noen gode objektive argumenter i min sak her? Mitt mål er ikke å omvende henne, men å forstå hennes tankegang. Hennes forklaringer er høyst subjektive og sier meg ingen ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt samme problem med konen, som bryter sammen i gråt iom at jeg ikke tror på at de personene som har falt bort i livet hennes er i himmelen. Ikke at hun er dypt religiøs, men hun tror på at vi ikke forsvinner når vi dør.

Jeg har "løst" dette ved å forklare henne veldig seriøst hvordan min tankeprosess har vært rundt det å ta et holdning som tilbakeviser eksistensen av noen form for overnaturlighet, og jeg tror at hun nå aksepterer min mangel på tro, akkurat slik jeg akspeterer hennes personlige tro.

Jeg vil råde deg til å gå litt forsiktig frem, ikke dra Dawkins sitater bare for å understreke poenger for å si det sånn. La henne forklare hvorfor hun føler at du ikke aksepterer henne, og spør henne ut om dette. Ikke bli sint uansett hva, og vis henne at du lytter og forstår.

Kvinner er lunefulle vesener, og vil reagere dobbelt så hardt som en mann, for halvparten av grunnen. ;-) Lykke til!

Lenke til kommentar

Er gudskjelov gift med ei som er like sekulær som meg selv, til tross for at hun vokste opp i et superkristent hjem med foreldre som mer eller mindre bodde på frelsesarmeen....

Mine svigerforeldre har ikke trykket sin tro på mine barn, ikke etter en liten påminnelse fra min side... Syntes det er unødvendig at de skal høre om påstander som om det skulle være den sanneste sannhet....

Lenke til kommentar

Slettet off- topic fra tråden. Vennligst les hva trådstarter spør etter før dere svarer, det er ikke vanskeligere enn det.

Fortsatt off- topic vil bli slettet og reaksjoner vil bli utdelt.

Eventuelle kommentarer tas på pm til en moderator og ikke i denne posten.

MVH

KVTL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...