Gå til innhold

Kraftig switch-mode power


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konge! Du blir bedre og bedre dag for dag, ddd ;-)

 

Da kan jeg i prinsippet også sette en 1:2 trafo foran hovedtrafoen, og veksle mellom ~12 og ~24V alt ettersom hva jeg trenger. For det var vel effektiv utspenning du mente da du sa 17,25-25,875V, et område som kan endres ved å endre antall viklinger på sekundærspolen?

 

Et siste spørsmål, i alle fall i denne omgangen - hvilken type kondensator, og med hvilke verdier, bør jeg ha på utgangen? 40V virker som en grei maxspenning, men type og uF har jeg ikke riktig peiling på. Det koster jo litt også, det hadde vært veldig greit om jeg fant noe liggende på jobben.

 

Svarte, jeg skulle hatt tid til å begynne med dette med en gang...

Lenke til kommentar

Det siste kretsskjemaet er en "fullstendig" PWM med innebygd V1 til NE555 kretsen ;)

Du trenger ikke å gjøre noe mer med kretsen. Juster potmeteret til 5k og du får 17.25 (teoretisk; mindre i praksis pga tap i overføringen i trafoen).

Juster potmeteret ned til 0 og du får 25.825V.

 

på utgangen belaster du 40A ved 20V dette gir : R=0.5Ohm

 

beregn R*C mye større enn 1/f fordi kondensatoren ikke rekker å tappes mye gjennom R før en ny puls kommer. Bruk en spole som jeg beskrev tidligere og en kondensator på rundt 2200uF og oppover. Det du har nå laget er et 12dB/oktav passivt lavpass filter (slike brukes forresten i delefilter i høyttalere) . kobler du to slike i kasade (serie) bedres filteret til 24dB/oktav. tror neppe du trenger mer enn 12dB.

 

kondensatorer:

Bruk det du har, billigst! ;)

Er vanlig med elektrolytt i denne størrelsen...

hvis du bare finner 20V, så koble dem i serie:

C_ekv=C1*C2/(C1+C2)

 

Hele strømforsyningen burde ikke koste mer enn 200kr

Lenke til kommentar

Hmm... Dette virker litt uklart - jeg tror jeg lurer meg unna og skylder på at jeg er trøtt ;-) PWM-kretsen endrer utspenningen fra 17,25-25,825V når den går gjennom en trafo som i utgangspunktet ville gitt 20V? Eller er det bare innspenning til 555 du justerer?

 

Jeg tror jeg bestiller et par 67-540-89 til utgangsfilteret (35V, 3700uF) og smeller sammen et 24dB filter. Det koster bare en halv utepils mer enn 12dB, og det er sikkert kjekt å ha ;-) 400V-kondisen finner jeg garantert i et eller annet utrangert sjit på jobben, evt et gammelt AT-power her hjemme.

 

Forresten - en tidligere kollega, TV-reparatatør, snakket om at det burde være minst 1000uF pr. A utsstrøm. Stemmer det på noen måte, eller har jeg misforstått enda en gang? :p

Lenke til kommentar

PWM regulerer bredden på utspenningen, som fører til at effektiv-verdien blir større dersom bredden blir større.

Det er litt vanskelig å beregne nøyaktig hva utgangen blir (vi er ikke så avanserte fysikere med avanserte programmer :-? ). Derfor er det vanskelig å vite nøyaktig hvor mye spenning som kommer ut.

I praksis:

start med N2=30 og mål utspenningen (etter filteret) juster N2 slik at denne spenningen blir ca. 15V. Behold denne N2.

vil du ha mer spenning ut, justerer du potmeteret fra 5k ned til 0k.

Da har du justert duty cycle fra 50% til 75%, og utspenningen øker tilnærmet tilsvarende (22.5V)

 

Påstanden til TV-teknikeren:

1000uF/A...

La oss anta at spenningen er 20V. etter påstanden hans skal vi bruke 2000uF ved en utstrøm=2A. stemmer dette?

R=V/I=20/2=10 Ohm

tau=RC=10 Ohm * 2000uF = 2E-2=0.02

1/tau=1/0.02=50

Dette tallet er lik frekvensen det vil si dette tallet er lik frekvensen til spenningen (50Hz) fra nettet. Så TV-teknikkerens påstand er rimelig: Man vil ikke at kondensatoren skal lade seg helt ut før neste puls kommer.

 

I vårt tilfelle: vi sjekker om 2200uF er nok...

I=40A og V=20V f=25KHz

R=20/40=0.5

tau=RC=0.5 Ohm * 2200uF=1.1E-3

1/tau=910

Vi ser at dette tallet er mye lavere enn frekvensen vår:

derfor kan vi konkludere med at Kondensatoren ikke rekker å lade seg noe særlig ut før neste puls kommer og lader den opp igjen.

så ved så høye frekvenser holder det egentlig massevis med en 2200uF. Derfor holder det med 2200uF

 

kondensatoren inn før NMOSFET:

holder det med 2200uF?

R=230/3.5=65

1/tau=6.92. dette er langt mindre enn 50Hz og det går bra med denne. hvis du krever mer: sett et spole foran kondensatoren slik at rippelen blir enda mindre :) men du trenger neppe det (for å holde kretsen til en rimelig krets)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har fått de fleste delene, men som jeg sa i tråden om ELFA-bestilling har jeg fått feil brytere... Jeg må også få laga stålplater til trafoen. Det blir noe dritt å kutte dem til sjøl, og jeg veit ikke om jeg kan få dem ferdig bearbeida.

Lenke til kommentar

Blander du ikke litt nå? Jern og feritt er jo akkurat det samme... Jeg skjønner det om du mener toroidetrafo, som det også er en del av i vanlige strømforsyninger, men etter hva jeg har fått med meg er de vesentlig mindre effektive i forhold til størrelse og ikke minst vekt.

 

Jeg er absolutt åpen for forslag!

 

Noe helt annet - er det noen som gidder å stikke innom ELFA og handle et par brytere for meg? Er så irriterende å betale en hundrelapp i oppkrav når delene koster 30... Kontakt meg i så fall på PM eller mail.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kan jeg bygge samme trafo, viklet for 13-14 volt på sekundær-siden, kjøre inn 220V AC på primær, og likerette sekundær-siden?

 

Har lenge tenkt å kjøpe meg en GIGANTISK batterilader for hytta (men de koster ALT for mye). Har aggregat og har tenkt å legge opp 12V anlegg. Aggregatet blir uansett brukt til TV-titting, så hvis jeg hadde en lader som kunne lade opp batteriene i løpet av et par timer, ville jeg ikke trenge solcelle eller vindmølle.

 

Er det mulig å lage denne, og hente ut 40+ ampere av den, slik jeg foreslår?

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på jernkjerne og ferrit. Ferrit har høyere Q-verdi og fungerer på høye frekvenser. Jernkjerne fungerer bra på lav frekvens. Det beste hadde vært å bruke ferrit kjerner. Ok, hvis dette ikke er mulig skal du få jernblekk laget for trafo kjerner GRATIS av meg. Hva sier du om det? Mye bedre enn å lage blekkene selv. Hvor bor du? En annen ting som er bedre å gjøre er å vikle spolene på samme spole form. Det vil si på en "stang" i midten av kjernen. en annen ting du må lage i alle tilfeller er noen sikkelig fine spole former som du trer på kjernen når den er ferdig viklet.

Lenke til kommentar

M'kay, da tok jeg feil igjen - ingen sjeldenhet ;-) Jeg har fått en gjeng stål/jern-plater på skolen, jeg veit rett og slett ikke hvilket materiale det er. Noen tips om hvordan jeg skal skaffe passende ferritkjerne? Jeg har uansett planer om å lage trafoen på samme spoleform, bare jeg får litt informasjon om hvordan...

 

Noe annet er om det går an å øke frekvensen vesentlig for å senke vekt og størrelse. Ikke noe must, og kanskje ikke det smarteste å tenke på nå som jeg har laget primærkretsen ferdig, men dog.

 

Makofoed: Jeg tar gjerne imot plater og evt. annen hjelp, dette er som sagt langt fra mitt ekspertiseområde. Jeg bor i Trondheim til vanlig, men er tilbake i Lillehammer for sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...