Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips mot høydeskrekk?

Trollfjes

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen. Jeg takler høyder, men kun med sikkerhet rundt seg. Uten sikkerhet f.eks. gjerder, tau å holde fast i eller andre saker og ting er jeg mer eller mindre "redd" eller at kroppen skjelver og at jeg rett og slett fryser for å se utfor eller noe slikt.

Noen som har noen tips? Har gått den avstengte veien på besseggen hvor det flere steder er stup på 70 meter og én meter bred gangveg, men det hjalp ikke stort, bare gikk videre med samme høydesrekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke ut som høydeskrekk. Dersom dette var ekte høydeskrekk hadde du ikke takklet det selv med sikkring.

Det du føler er rett og slett utrygghet, og er helt normalt. Enaste måten å kvitte deg med det er å bare kjøre på til du blir vant til det.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Høres ikke ut som høydeskrekk. Dersom dette var ekte høydeskrekk hadde du ikke takklet det selv med sikkring.

Det du føler er rett og slett utrygghet, og er helt normalt. Enaste måten å kvitte deg med det er å bare kjøre på til du blir vant til det.

Altså med sikring betyr ikke det at jeg tar bungiehopp eller rapellerer ned en vegg (med mindre den er relativt liten).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Hvis det er sånn at høydeskrekken hemmer deg i arbeid eller fritid, så bør du gjøre noe for å få redusert den.

Høydeskrekk - vertigo - er det som kalles en enkel fobi, og behandlingsmetoden er eksponerings- og kognitiv terapi. De fleste får god hjelp av behandling, hvis den følges opp.

Om du bor i nærheten av der det utdannes psykologer, ville du være et kjekt "lærekasus" for en student, og jeg antar at du ville komme raskt til behandling. Du kan ta kontakt med Universitetsklinikk selv, psykolog eller få legen din til å henvise deg. Dette er plager som alle psykologer skal kunne behandle med letthet.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Det er såpass lett? Det er jo i bunn og grunn dette må å være sikker på seg selv. Ønsker en dag å kunne rapellere eller drive klatring uten å i det hele tatt tenke på noe annet enn å komme seg ned eller å komme høyere. Hadde vært helt utrolig, en opplevelse jeg vil ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er såpass lett? Det er jo i bunn og grunn dette må å være sikker på seg selv. Ønsker en dag å kunne rapellere eller drive klatring uten å i det hele tatt tenke på noe annet enn å komme seg ned eller å komme høyere. Hadde vært helt utrolig, en opplevelse jeg vil ha.

Ja, hvis du kun har dette, skal det ikke være vanskeligere. Det bør heller ikke ta så mange timer. Det som noen ganger hender, er at det er andre plager i tillegg, og at behandlingen da blir mer komplisert.

Hør med legen din, eller sjekk opp via Gulesider der du bor, etter en psykolog som driver med kognitiv terapi/teknikker. Du kan jo også orientere deg her http://www.kognitiv.no/

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg flere som driver fjellklatring, og om du tror at de er ikke redd da lever du i en fantasiverden.

Den reddselen er svært viktig. Det holder det "alert" og hjelper å holde adrenaliten gående som igjen hjelper at du holder deg fast.

En kamerat av meg jobber med å montere stalser. Selv etter mangen år, er likevel reddselen der.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg flere som driver fjellklatring, og om du tror at de er ikke redd da lever du i en fantasiverden.

Den reddselen er svært viktig. Det holder det "alert" og hjelper å holde adrenaliten gående som igjen hjelper at du holder deg fast.

En kamerat av meg jobber med å montere stalser. Selv etter mangen år, er likevel reddselen der.

Det er klart at mye angst er helt avgjørende for å overleve. Hvis vi ikke hadde vært redd for f eks mørke, høyder, voldsomme situasjoner av mange slag, osv så ville menneskeheten dødd ut relativt fort.

Et problem som trenger behandling blir angsten først når det hemmer en i arbeid eller fritid. Angst som er med på å skjerpe en og holde alerten på plass er livsviktig.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Fortsatt så skal det være slik at jeg klarer dykkeropptaket som igjen blir som en slags branntjeneste som hadde vært veldig erfaringsbyggende, men der igjen blir det en del høyder osv. jeg helst vil kunne takle uten å stoppe opp.

Endret av Balto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror det er mer normalt og være redd for usikret høyde enn det å ikke være redd for det. Høyder som er usikret er jo farlige saker, og vi mennesker har et instikt til å holde oss unna farlige saker.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Har vel samme typen høydeskrekk som deg, og det som hjelper meg er å utfordre meg selv. Klatring, rappelering, og bare det å være nær høyder i ny og ne så merker jeg at skrekken gradvis forsvinner, men er langt i fra borte enda.

Neste steg på planen er å ta fallskjermlappen, begynner så fort jeg får billappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...