Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Romling i dekk over 60 km/t


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I høst fikk jeg en rar romling i hjul venstre framme. Var på toyotaverksted, og de sa at det var vinterdekka som var slitt sånn at det ble romling. Bytta i dag til sommerdekk, og da er romlinga der fortsatt. Den blir helt borte i høyresvinger, så lurer fælt på hva det kan være... Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sannsynligvis et hjullager eller en drivknute som er utslitt. Varierer lyden med gasspådrag? Forsvinner den om du gir akkurat nok gass til at bilen går like fort som om den rullet av seg selv?

Endret av H80
Lenke til kommentar

 Det er sannsynligvis et hjullager eller en drivknute som er utslitt. Varierer lyden med gasspådrag? Forsvinner den om du gir akkurat nok gass til at bilen går like fort som om den rullet av seg selv?

 

nei, er helt fartavhengig, bortsett fra når jeg svinger til høyre...

Lenke til kommentar

Jekk opp hjulet og kjenn om det er noe slark i det (inn/ut mot/fra bilen). Er det slark er det ett hjullager.

 

Prøv å rull på hjulet mens du har det i luften å hør etter ulyder. Går det lett rundt?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Jekk opp hjulet og kjenn om det er noe slark i det (inn/ut mot/fra bilen). Er det slark er det ett hjullager.

 

Prøv å rull på hjulet mens du har det i luften å hør etter ulyder. Går det lett rundt?

 

Takk for svar. Det er sikkert venstre hjul som jeg må jekke opp da? Har hørt om noen som hadde akkurat samme problemet, men da var det høyre hjullager som var ødelagt...

Lenke til kommentar

Når det gjelder ulyder i bil, så forplanter de seg sinnsykt godt. Så selv om det høres ut som venstre, så kan det være høyre. Eller bak for den saks skyld.

 

Jeg ville startet med å sjekke begge sidene framme. Sjekk at alt høres/føles likt ut på begge sider.

Lenke til kommentar

Jepp. Du kan jo ta alle hjulene mens du først er gang ja. Du trenger ikke ta av hjulene, gåent hjullager merkes bedre med hjulene på siden slakk i senter forsterkes jo lenger ut man kommer.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Gikk over alle hjula nå, og her er resultatet:

 

VF: Ikke noe slark, men var noe som gjorde så det ikke gikk helt fint. Kan det ha noe med at det er FWD? xD

 

HF: Samme som VF.

 

VB: Helt fint. Ikke noe slark, og gikk helt fint helt til jeg stoppa det.

 

HB: Ble stoppa av noe hver runde. Noe gikk inn på hjulet så det stoppa uansett hvor fort jeg spant det. Er trommelbremser bak og skivebrems framme. Ikke noe slark her heller.

 

Noen som får noe logikk ut av det? :p

Lenke til kommentar

Ok. Når det ikke er noe slakk i hjulene så er hjullagrene iallefall ikke knust, så det er ikke noen krise enda. Men hvis du er helt sikker på at det kommer fra høyre framme, og den forsvinner i høyresvinger, så er det som regelt en forvarsel på at høyre hjullager holder på å takke for seg.

 

Hvis jeg husker rett så blir høyre hjullager avlastet i høyresvinger, derfor forsvinner lyden. Men jeg ville ikke mistet noen nattesøvn før det blir verre :p Det koster jo noen tusen for å skifte hjullager på verksted, så jeg ville bedt de undersøke bilen før de eventuelt skifter hvis du skulle gå den veien, slik at du ikke skifter for ingen nytte.

 

Jeg er ikke så oppegående på trommelbremser, men jeg tror det er rimelig normalt. Kanskje du hadde håndbrekket litt opp?

 

EDIT: Du kan jo også følge med dekkslitasjen fremme hvis du velger å avvente med å gjøre noe.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...